حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تعیین جنسیت تخم مرغ با فن‌آوری «ترا‌ تخم‌مرغ»!

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سبک زندگی، فناوری‌های نوین

محققان توانسته‌اند با استفاده از فن‌آوری «ترا‌ تخم‌مرغ» جنسیت تخم مرغ را مشخص کنند تا به این وسیله راهی برای نجات جوجه‌ها از مرگ محتوم پیدا کرده باشند.

در کارخانه‌های جوجه‌کشی همین که جوجه سر از تخم درمی‌آورد ماده‌ها را از نرها جدا می‌کنند چون قرار نیست از گوشت آنها استفاده شود و بنا است تا تخم‌گذار شوند. این کار شاید قدری سنگدلانه باشد اما اگر چیزی غیر از این باشد پول و هزینه‌های کارخانه‌های جوجه‌کشی به هدر می‌رود.

با این حال، در عرصه فن‌آوری شاید بتوان راهی و روشی برای پایان دادن به چنین سرنوشت‌های هول‌انگیز محتومی پیدا کرد. بر این اساس، مزارع دامداری به فن‌آوری موسوم به «ترا‌ تخم‌مرغ» رو آورده‌اند. با این فن‌آوری گاز ناشی از منافذ تخم مرغ مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن جنسیت (یا ناباروری) تخم مرغ در چند ثانیه مشخص می‌شود. آن گاه ظرف مدت ۲ روز باید تصمیم گرفت که تخم مرغ مصرف غذایی یا این که کاربری زالد و ولد داشته باشد.

فن‌آوری «ترا‌تخم‌مرغ» فعلا در مرحله آزمایشی است و تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قابل اجرا می‌شود.

با کمک فن‌آوری پایه تراهرتز می‌توان تا اندازه زیادی حامیان حقوق حیوانات را که از سر بریدن انبوه مرغ‌ها (بیش از ۷ میلیارد قطعه مرغ در هر سال!) فریادشان بلند است، قانع و راضی کرد. هر انسانی اگر به چشم خودش ببیند که حیوانی را به قصد خورده شدن می‌کشند ممکن لذت کافی از خوردنش نبرد اما با کمک این فن‌آوری قضیه قدری مهربانانه‌تر می‌شود.

از همه این‌ها گذشته، کارخانه‌های تولید مرغ و تخم مرغ نیز باید درآمد داشته باشند. بنابراین در کنار استفاده بهینه از تخم مرغ، این امکان برای کارخانه‌های جوجه‌کشی فراهم می‌شود تا از شمار کارکنان خود و نیز اتلاف انرژی برای جوجه‌کشی بکاهند. این فن‌آوری در وهله اول از منظر فنی مقرون به صرفه است و در مرحله بعد دیگر برای کسی فرقی ندارد که چه می‌خورد!

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/10/29/terahertz-scans-could-save-male-chicks/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار