حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بر اساس گزارش منتشر شده، اپل طراحی پردازنده ۶ هسته‌ای برای چیپست A10 را شروع کرده است

نوشته

8 سال قبل | 11 دیدگاه | ترنجی

هر ساله با رونمایی از آیفون‌های جدید، پردازنده به کار رفته یکی از نقاط عطف دستگاه به شمار می‌رود. تاثیری که نرم افزار بر روی پردازش کلی دستگاه خواهد داشت، تاثیر فوق‌العاده ای هست زیرا شاهد هستیم در پردازنده های سری A همیشه یک سر و گردن از پردازنده‌های هشت هسته‌ای دیگر شرکت ها بهتر عمل کرده؛ گزارش شده است که اپل نیز به فکر یک غوغای اساسی در زمینه پردازنده‌هاست.  طراحی پردازنده ۶ هسته‌ای برای چیپست A10 قدم بعدی اپل است. در ادامه همراه باشید.

در آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس از چیپست A9 که چیپستی بر پایه ARM است استفاده شده. در این چیپست از دو پردازنده ۱٫۸GHz که با معماری ۶۴ بیتی کنار هم امده‌اند بهره برده تا بتوانند بهترین عملکرد را در بین نسل های قبلی داشته باشند. در جریان هستید که اسنپ ۸۱۰ با هشت هسته عملکرد خوبی نداشت؟ در عوض اسنپ ۸۰۸ با  شش هسته توانست عملکرد کلی بهتری را به خود بگیرد؟ یا در سوی دیگر میدان مدیاتک به سراغ ۱۰ هسته رفت؟ می‌خواهم این را بگوییم که به نظر می رسد جز سامسونگ دیگر شرکتی نتوانسته است دو خوشه چهار هسته ای را به درستی طراحی کند! گزارش مذکور نیز دال بر طراحی شش هسته‌ای اپل برای نسل بعدی چیپست های خود است.

اپل طراحی می‌کند و سامسونگ یا TSMC آن را تولید کرده؛ این دو شرکت نامبرده توانسته‌اند به فناوری تولید پردازنده با لیتوگرافی ۱۴ یا ۱۰ نانومتری دست پیدا‌کنند. سامسونگ که پا را فراتر گذاشته و هسته‌های آینده را نیز خود تولید خواهد کرد اما این مهم است که بدانیم طرفیت تولید چیپست در دست افدام از سوی اپل، کامل فراهم شده است.

در یک سناریوی فرضی، شش هسته تراشه های ARM بهینه شده می تواند این اجازه را به اپل بدهد تا هم از نظر پردازشی عملکرد بهتری داشته باشد و هم از نظر عمر باتری بتواند رقابت بهتری داشته باشد! فصل نهم از iOS با وجود کاهش باتری در آیفون ۶ اس باز هم توانست رکورد باتری سال گذشته را حفظ کند و این یعنی بهینه سازی به بهترین نحو ممکن. نظر شما چیست؟ آیا بازار پردازنده ها در سال آینده بازار داغی خواهد بود؟

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Apple-reportedly-considering-six-core-CPU-design-for-next-years-A10-SoC_id73944″ target=”blank” background=”#159f84″]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میثم نورالدین

بزرگترین ویژگی اپل اینه که میدونه داره چکار میکنه

no bias

چرا ۶ هسته ای اصن من نمی تونم بفهمم چرا برای افزایش عملکرد هسته اضافه میکنن مگه زنونه ۱۰ هسته اگه از نظر قدرته که پردازنده های ۴ هسته ای همیشه قدرت برتر هستن و داغی فوق العاده کمی دارن اگه از نظر باتریه که نیازی به این کار نیست با بالا بردن حجم باتری مثلا گذاشتن یه باتری ۳۲۰۰-۳۵۰۰
میلی آمپری و همچنین بهینه سازی سیستم عامل میشه این کارو بخوبی انجام داد همین الان نوت ۴ که با اسنپ ۸۰۵ و چهار هسته است از نظر قدرت و سرعت و مصرف باتری واقعا عالیه و اگه تاچ ویز بهینه شده براش بیاد مسلما از اس ۶ در زمینه ی سرعت پیشی میگیره.نمونش هم نکسوس ۶ هست که هم تمام بازی ها رو بدون مشکل اجرا میکنه چون براش بهینن هم بسیار روونه و مدیریت رمش واقعا فوق العاده است و فقط ویندوزه که تو این زمینه جلوتره(ویندوز فون نه) معماری ۶ هسته ای و ۸ هسته ای هیچ وقت منطقی به نظر نمیرسه.

امیر

جای شما واقعا با این همه نبوغ و استعداد تو شرکت اپل خالیه!
برادر من حتما تمام جوانب در نظر گرفته شده.شاید هسته بیشتر با جریان کمتر گرمای کمتری از هسته کمتر با جریان بیشتر تولید میکنه.
پشت سر مسائل همچون ظرفیت باطری و … هم نکاتی وجود داره که من و شما ازش بی خبریم مثل نازکتر بودن یا سبکتر بودن و … .

Rhasta

اگه بخواد ۶ هسته بزنه ب احتمال زیاد تو دو خوشه تقسیم میکنه ۴+۲ (۶ هسته برا این سیستم عامل زیاد نیست؟؟)
ولی ب نظرم این کاره نکنه و ۴ هسته دو خوشه ای بزنه چون امروز ی پستی خوندم ک اپل ی پتنت ثبت کرده برای کم کردن ضخامت(احتمال استفاده از پردازنده ۱۰ نانو متری بیشتر میشه)

مجبوریم منتظر جزییات بیشتر بمونیم

ممنون

Milar

۶ هسته ای چون میخواد خاص باشه B-) البته شوخی کردم حتمی دلیل داره :yes:

master

یکی از دوستان مدعی شده بودن چون پردازنده A9 اپل فقط با ۲ هسته قدرتی نزدیک به قدرت پردازنده ۸ هسته ای ۷۴۲۰ سامسونگ داره پس نتیجه میگیریم اگر اپل این پردازنده رو ۸ هسته ای می کرد قدرتش چندین برابر اگزینوس ۷۴۲۰ می شد!!!
که این ادعا کاملا اشتباه و غیر منطقی هست
بزرگترین مشکل سازندگان و طراحان تراشه ها و پردازنده ها اندازه محدود تراشه یا ویفر تراشه بوده و هست که باید تا اندازه ای کوچیک باشه که تو دستگاه های موبایل جا بگیره.
تصور کنید حداکثر اندازه تراشه یا SOC ی که تو یه اسمارتفون جا می گیره مثلا یک سانتیمتر مربع باشه.کاری که سازنده ها انجام میدن به این شکل میشه تفسیر کرد:
اپل-فضای این یک سانتیمتر مربع رو به دو قسمت تقسیم میکنه
سامسونگ-فضای این یک سانتیمتر مربع رو به ۸ قسمت تقسیم میکنه
کوالکام-این فضا رو به چهار قسمت تقسیم میکنه
کاملا مشخصه که هرچی هسته بزرگتر باشه تعداد ترانزیستور بیشتر و قدرت بیشتری خواهد داشت.یا هرچقدر تعداد هسته بیشتر باشه تعداد ترازیستور بیشترو در نتیجه قدرت بیشتر و در نقطه مقابل هرچی اندازه هسته ها کوچکتر باشه تعداد ترازیستورها کمتر و در نتیجه قدرت پردازشی کمتر خواهد بود.
با این وضعیت شما فکر میکنید اپل می تونه تعداد اون دوتا هسته بزرگ رو بدون افزایش اندازه تراشه بیشتر کنه؟ مشخصه چنین چیزی غیر ممکنه و برای افزایش تعداد هسته مجبور میشه اون دوتا هسته بزرگ رو به هسته های کوچکتر تقسیم کنه
البته بحث اینکه کدوم حالت بهینه تر و بهتر هست جداست و در حالت کلی میشه گفت قدرت پردازشی به اندازه( یا همون تعداد ترانزیستور )بستگی داره.به همین دلیل هست که دانشمندا سعی میکنن اندازه ترانزیستورها رو کوچکتر کنن

محمد کردزنگنه

در ادامه کلامتون و برای مقایسه عرض کنم چیپست A8 شامل ۲ میلیارد ترانزیستور و اسنپدراگون ۸۰۵ شامل ۷۰۰ میلیون ترانزیستوره.

master

دوست عزیز به شخصه ادعای شرکتهای سازنده مثل اپل در این مورد رو باور ندارم
https://www.quora.com/How-does-the-Apple-A8-have-2-billion-transistors-in-89-mm-sq-with-20-nm-process-when-the-Intel-Core-M-has-1-4-billion-in-82-mm-sq-with-14-nm-process
ادعای اپل مبنی بر ۲ میلیارد ترانزیستور به هیچ وجه با عقل جور در نمیاد!
Apple A8 20nm process
Die area 89 mm sq.
Transistor count 2 Billion

If we scale Core M to 89 sq mm to get same area as of A8 then transistor count will be 1.41 Billion.

So, Apple is using 20nm process and is putting around 40% more transistors in same die area than Intel with 14nm process.
How is it possible?
به نظر من اپل تعداد کل ترانزیستورهای مورد استفاده داخل اسمارتفون(پردازنده+ رم) رو گفته.بجای اینکه تعداد ترانزیستور پردازنده رو بگه! البته این عادت اپل هست که واقعیت رو به شکل دیگه ای جلوه بده و مردم رو به صورت غیر مستقیم گول بزنه
در واقع میشه گفت نه دروغ گفته و نه راست گفته!
از این سیاست اپل اصلا خوشم نمیاد

Rhasta

احسنت مستر

فکر کنم هرچه لیتوگرافی کمتر باشه تعداد استفاده از ترانزیستور ها هم بیشتر بشه و فشار کمتری رو شون میاد ک باعث جلوگیری از گرما پردازنده میشه درسته؟

master

در این مورد اطلاعات چندانی ندارم
ولی فکر میکنم با کوچکتر شدن ترانزیستور جریان مصرفیش کمتر و بهینه تر میشه و نتیجتا باعث کاهش گرمای تولیدی هم میشه

xaraxis

نظر شخصی من:
از اونجایی که اپل در اسمارتفونهاش از پردازنده های دو هسته ای و در تبلت اش از پردازنده ی ۳ هسته ای استفاده میکنه احتمال قوی این پردازنده ی ۶ هسته ای برای چیپ A10X استفاده خواهد شد چون پردازنده ی قبلی A8X سه هسته ایست و A9X هم به احتمال قریب به یقین ۳ هسته ای بوده الان بعد از دونسل نوبت به افزایش تعداد core رسیده.
اپل داره در راه بزرگ و ناشناخته ای قدم بر میداره و اون رقابت بزرگ با سرفیس های مایکی است وبرای اون حتما پردازنده ی بسیار قوی ای نیاز داره که بتونه نزدیک به core i7های اینتل بنچمارک بده.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....