حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بر اساس صحبت J.P. Morgan تمام تولید چیپست Apple A10 توسط TSMC انجام خواهد شد

نوشته

8 سال قبل | 19 دیدگاه | ترنجی

با خواندن تیتر این مطلب نباید تعجب کنید زیرا اتفاقات اخیر به حدی می‌تواند ابروی یک شرکت را به زیر سؤال ببرد که جای شک نخواهد بود اگر بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده موبایل نیز روزی بخواهد در بازی تجارت کنار گذاشته شود. در مورداستفاده دو پردازنده A9 در آیفون ۶ اس صحبت می‌کنیم. اکنون صحبت‌های نسل بعدی آن به میان آمده است و بر اساس تحلیل J.P. Morgan وظیفه تولید نسل بعدی تماماً بر روی دوش TSMC خواهد بود. همراه باشید.

همان‌طوری که در جریان هستید استفاده از دو شرکت برای تولید پردازنده A9 باعث شد بعضی از آیفون ۶ اس یا ۶ اس ها دارای چیپست TSMC باشند و بعضی دیگر دارای چیپست سامسونگ؛ مشکل از جایی شروع شد که به دلیلی تفاوت در لیتوگرافی این دو چیپست شاهد اختلاف ۲ الی ۳ درصدی بین باتری و عملکرد کلی دستگاه بودیم. اپل این موضوع را تأیید کرد و تست‌های انجام‌شده نیز به‌وضوح را نشان داد. برای این‌که شما متوجه شوید چه پردازنده در دستگاه شماست، راهی به‌جز خرید و نصب اپلیکیشن خاص نیست. از روی جعبه و یا موارد مشابه نمی‌توان متوجه تفاوت شد.

در بازه‌ای TSMC ضعیف عمل کرد و وابستی اپل به سامسونگ زیاد شد اما اپل تصمیم گرفته است که این وابستگی خود را تا خد زیادی کم کند به همین دلیل در سری A9 تصمیم گرفت تا درصدی از تولید خود را با همکاری TSMC پیش ببرد اما با توجه به‌اتفاق پیش‌آمده و بر اساس صحبت‌های J.P. Morgan تمام تولید چیپست بعدی توسط TSMC انجام خواهد شد. با این حساب می‌توان گفت یکی از شرکای اصلی سامسونگ و خریداران بزرگ چیپست‌های این شرکت از دست خواهد رفت و این بعدی در سال آینده گزارش مالی سامسونگ دچار بالا و پایین زیادی خواهد شد.

البته در اتفاق افتاده کمی خود اپل نیز مقصر شناخته خواهد شد. سامسونگ صرفاً تولیدکننده است و خط مش اصلی طراحی چیپست توسط اپل به سامسونگ داده خواهد شد و یا اصلاً باید قبل از عرضه دستگاه تست‌های مختلفی از این بابت انجام شود. نظر شما چیست؟

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/J.P.-Morgan-analyst-sees-TSMC-winning-100-of-Apple-A10-orders_id74804″ target=”blank” background=”#159f84″]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
19 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MERLIN-LFA

آفرین به اپل

احمد

با هرکی قرارداد میبنده مهم نیس مهم اینکه به نفع مشتری باشه.

mostafasaeedix

عالیه :yahoo: :yahoo:

just samsung

خب مقصر سامسونگ نمیتونه باشه اولا که فقط سامسونگ لیتوگرافی چیپها رو ۱۴ نانو‌میزنه و همچیز طراحی خود اپله حتی بهینه کزدن چیپ با نرم افزار . از اونور شرکت tsmc چون همیشه برای اپل چیپ میسازه خب مطمعنن بهینگی بیشتری بین چیپ هاش و‌نرم افزاره گوشی هست . این مشکل سامسونگ نیست مشکل اپله که نتونسته این لیتوگرافی رو بهینه کنه برای ای او اس . از اونور باز سامسونگ فقط برای دستگاها های اندرویدی چیپ ساخته و اولین بار بود برای پلتفرم دیگه ای میسازه اصلا شاید این فناوری فین فت فقط برای اندروید جواب میده . مثه این میمونه کوالکام بیاد برای لپ تاپ ها پردازنده x86 بسازه خب مطمعنن چیز جالبی در نمیاد . همین پردازنده های سامسونگ رو اندوید همه رو درو کرد و بهترین پردازنده تو‌پلتفرم اندروید بود چه قدرت چه مصرف کم در صدر بود پس این ربطی به فناوری ۱۴ نانومتری سامسونگ نداره‌ .

HM-R O Y A L

هر دو چیپ از فناوری FinFET بهره مندند منتها تکنولوژی TSMC در تولید چیپ A9 از سامسونگ بالا بوده و تقریبا” چیپ ساخت سامسونگ هیچ برتری نسبت به چیپ A9 ساخت TSMC ندارد . نه حرارت نه مصرف باتری نه …
و این ربطی به معماری اپل نداره .. اگر TSMC در فرایند تولید از لیتوگرافی ۱۴ نانو متری هم استفاده میکرد باز هم بهتر از چیپ ۱۴ نانو متری سامسونگ ظاهر میشد .

Ari khan

ایشون کارشناس اپل هستن و نظارت کاملی رو هردو پردازنده داشتن….دوست داشتم عکس العملتون رو اگه پردازنده سامسونگ بهتر بود،میدیدم…هرچند احتمالا شبیه زیر خواهد بود:
این همه اش بخاطر تکنولوژی(که البته معلوم شد دزدیه)و بهینه سازیهای اپله و سامسونگ فقط یه کارگره و اینا رو ساخته….اما الان… :whistle:

just samsung

اصلا ربطی به تکنولوژی tsmc نداره چون اگه میتونست ۱۴ نانو‌میزد و تنها مربوط به طراحی اپل و بهینه سازی های نرم افزاری خود اپل داره ورگرنه سامسونگ یکه تاز چیپ های موبایل اندرویدی هست که این شرکت tsmc حتی در فاصله نزدیک بهش هم نیست وگرنه الان بین برند های اندرویدی جایی داشت پس لطفا با این جور تحلیل های کودکانه خودتون رو کم اطلاع و‌ترول نشون ندید که البته هستید

HM-R O Y A L

در جواب به شما ترول و کم اطلاع و متعصب خودتان و هم فکرات هستند. من هم قبلا” فکر میکردم صرفا” استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در فرایند ساخت چیپ A9 بهتر از چیپ TSMC ار آب در بیاد ،چیپی کم مصرفتر و قویتر .
من که سهامدار این دو کمپانی نیستم تعصب هم ندارم.
ولی در عمل دیدیم نتایج برعکس در آمد و استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانو متری سامسونگ در فرایند ساخت کمکی به بهبود چیپ و برتر بودن آن نکرد . در اینجا تکنولوژی ساخت مطرحه نه اینکه صرفا” لیتوگرافی هر چقدر کوچکتر باشه صد در صد اون چیپ بهتر میشه .

master

اتفاقا تراشه ساخت سامسونگ کاملا برتری داره
http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc,30306.html
هم از لحاظ کارایی(البته تقریبا میشه گفت برابر)
هم از لحاظ مصرف تراشه ساخت سامسونگ با اختلاف ۱۰ درصدی(تراشه ساخت سامسونگ با ۱۶۷ دقیقه و تراشه ساخت TSMC با ۱۵۱ دقیقه)عملکرد بهتری نسبت به تراشه TSMC داشته
و همینطور گرمای تولیدی کمتر(نراشه ساخت سامسونگ ۴۷٫۷ درجه سلسیوس و تراشه ساخت TSMC با دمای ۴۸٫۸ درجه سلسیوس)

just samsung

: جناب شما که تکنولوژی یه شرکت رو صرفا در امار ارقام میبینی دیگه اصلا جای بحث نذاشتی ‌فقط چون چیپ tsmc کمی بهتر بود رو اپل یعنی ۱۴ نانو بدرد نمیخوره ؟؟ عقل ادم چیمیگه ؟ خب معلومه اپل نتونسته قدرت واقعی اون ۱۴ رو بکشه بیرون برو روی اس سیکس ببین همین ۱۴ نانو چه کرده . انکار کل چیپ فقط نانومترش مهمه نرم افزارش بهینگیش طراحیش ایناش دیگه کشکه ؟؟ یه ۱۴ نانو رو سامسونگ زده بعد طراحی بهینگی و پرم افزارش توسط خود اپل انجام شده اینا رو‌چرا حساب نمیکنی ؟؟چون ترولی چون هیچی نمیدونی فقط میخای خط خطی کنی و یه حرفی زده باشی چون حتی حال نداری تو‌گوگل یه سرچ‌کنی فقط تعصب تعصب . tsmc اصلا در حد و اندازه های سامسونگ نیست .

HM-R O Y A L

من نمیدونم چرا اینقدر بحث بیخودی میکنید و درست متوجه حرفها نمیشوید من کی گفتم فناوری و لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بدرد نمیخوره !؟ نقشه و معماری ساخت چیپ یه چیزه فناوری تولید چیپ و کیفیت ساخت و تکنولوژی ساخت چیز دیگر در حال حاضر اپل تصمیم به این کار گرفته و خود اپل تفاوت عملکرد ۲ تا ۳ درصدی این دو چیپ را تایید کرده . شما این حرفها را برو به کمپانی اپل بگو در کل تفاوت عملکرد دو چیپ بهم نزدیکه در شرایط معمولی زیاد محسوس نیست این بنچمارکها در شرایط آزمایشگاهی انجام میشه … در ضمن اینقدر به خودتان فشار نیاورید .. اصلا” تکنولوژی چیپ سامسونگ بهتره از اینتل هم بالاتره .

حسین

دوستان ببخشید این سوال بی ربط به موضوع هست ولی خیلی ضروریه واسم . می خواستم ویندوز ۱۰ رو نصب کنم . مادربوردم ایسوز هست . الان تو خود سایت ایسوز که میرم تو قسمت مادربوردهایی که از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می کنند اسمی از مادربورد من نیست !!! آیا با این وجود اگه نصب کنم ویندوز ۱۰ رو و درایورها رو با نرم افزار های نصب کننده درایور متفرقه نصب کنم مشکلی پیش نمیاد ؟

master

چرا نتایج این تست
http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9-samsung-vs-tsmc,30306.html
رو قرار نمیدید تا دوستان خودشون قضاوت کنن؟!

SONY 1946

اپل کم تجربه هم فهید که سامسونگ بدرد نمیخوره،اما خیلی ها هنوز نمیخان قبول کنن :whistle:

Ari khan

بعضیا چه زود فراموش کردن که یکی از عوامل گند زدن اسنپ ۸۱۰ شرکت tsmc و فرایند ساختش بوده :whistle:
هرچند تکلیفشون معلومه….

Navid

این فقط توطعه کثف اپله بعدن معلوم خواهد شد مطمعن باشین چیپست سامی بهتره جماعت دماغ گنده امریکایی تاب و تحمل دیدن پیشرفت دیگران رو ندارن

Mamzi

من نظرات دوستان رو می خونم فشارم میفته :wacko:

دوستان عزیز لیتوگرافی یک چیپ دلیلی بر کم مصرف شدن اون چیپ نیست عزیزان دلبند درواقع با کوچکتر شدن لیتوگرافی باعث میشه چیپ ما کوچک تر بشه و زمانی بدرد می خوره که با زیاد تر شدن عناصر یک مدار طراحی شده درون چیپ به عنوان مثال ترانزیستور… اگر از چند میلیون یا میلیارد تا به طراحی جدید اضافه بشه اونموقع لیتوگرافی کمتر میاد چیپ را کوچکتر میکنه. وقتی نوشته ۱۴ نانومتر یعنی اندازه یک المان نباید بیشتر از ۱۴ نانومتر باشه و همینطور برای ۱۶ نانومتر و…
لیتوگرافی کوچکتر به طراح این اجازه رو میدن که در طراحی برای بهینه تر از المان های بیشتری استفاده کنه و نگران حجم چیپ نهایی نباشه… پس کلا عناصر کوچکتر میکنن نه مصرف آن را مصرف یک چیپ در واقع طراح داخلی چیپ تعیین میکند نه لیتوگرافی ساخت…

پس مثلا وقتی میبیند در A9 مصرف کمتر از A8 دلیلش لیتوگرافی نیست بلکه طراحی داخلی چیپ هست که که طراحیش بر عهده مهندسای اپل هست نه سامسونگ و tsmc اونها فقط با توجه به نیاز سفارش دهنده (اپل) اقدام به تولید می کنند… پس خواهش میکنم انقدر تو سر خودتون نزنید… تنها علتی که میبینید دو چیپ با یک طراحی یکسان ولی در کارایی متفاوت فقط نوع مواد و اتوماسون ساخت یک شرکته چون چیپ هارو کارگر نمیاد درست کنه همشو دستگاه ها مخصوص و تو اتاق زرد درست میکنن و توسط مهندسین ناظر و با توجه به نیاز مشتری ساخته میشه… دوستان هم فکر کنید و جواب منطقی بدید نه که بیان بگن از فلان شرکت اله و فلانی بلله!!!

master

دوست عزیز شما بدون اینکه اطلاعات کافی در مورد الکترونیک و نحوه کارکرد قطعات الکترونیک داشته باشی نباید به این صورت همه چیز رو نفی کنی!
“پس کلا عناصر کوچکتر میکنن نه مصرف آن را مصرف یک چیپ در واقع طراح داخلی چیپ تعیین میکند نه لیتوگرافی ساخت…”
اتفاقا لیتوگرافی ساخت بیشترین تاثیر رو تو کاهش مصرف داره
هرچقدر اندازه ترانزیستور کوچکتر بشه ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی ترانزیستور هم کمتر میشه و در نتیجه مصرف هم کاهش پیدا میکنه
البته کاهش ابعاد تراشه و ترانزیستورها مزیتهای دیگه ای هم داره که در کل باعث کاهش توان مصرفی و افزایش کارایی میشه که حوصله توضیح دادنشون رو ندارم!
نتیجه بررسی لینکی که بالا دادم رو هم بخونید بد نیست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....