حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی Asus ROG Strix GTX 1060: به‌سان بزرگان

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | مطالب ترنجی

 صفحه سوم; ویژگی‌های جدید GTX1060 نسبت به GeForce GTX 960.

معماری پاسکال با سوپر تراشهٔ قدرتمند GP100 که قلب پردازندهٔ tesla P100 است شروع شد. یکی از نقاط قوت اولین تراشه با معماری پاسکال استفاده از حافظهٔ HBM 2 و رابط NVLink بود. اما در GeForce GTX 1060 از این دو شاهکار خبری نیست و باید به همان حافظه‌های نسل پنجمی (GDDR5X) و رابط PCI Express 3.0 اکتفا کنیم. حال که کمی در مورداستفاده حافظه رم قدیمی‌تر (اما متداول) افسوس خوردیم کمی از مواردی که GTX 1060 از پاسکال به ارث برده را با هم مرور می‌کنیم:

فناوری SMP) Simultaneous Multi Projection):

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمانی که در حال بازی با دو یا سه مانیتور که به‌صورت محنی کنار هم قرارگرفته‌اند هستید تصویر در مانیتورهای یکپارچه نیست و در تقاطع دو مانیتور ناهماهنگی‌هایی پدید می‌آید. البته برخی بازی‌ها برای رفع این مشکل برخی از بازی‌ها به‌صورت نرم‌افزاری کارهایی انجام می‌دادند که چندان مفید واقع نمی‌شد. اما اکنون انویدیا در کارت‌های سری GTX 10X0 خود از فناوری به‌صورت سخت‌افزاری استفاده کرده تا در صورت استفاده از چند نمایشگر به‌صورت منحنی خطاهای احتمالی به‌صورت سخت‌افزاری تصحیح گردد. در معماری مکسول اگر از یک پیکربندی چند مانیتوری به‌صورت منحنی استفاده می‌کردید باید با ناهماهنگی‌های ناشی از فقدان پشتیبانی سخت‌افزار (به‌طور دقیق‌تر کارت گرافیک یا پردازندهٔ گرافیکی) از پیکربندی‌های با چند زاویه دوربین کنار می‌آمدید. در مکسول تنها یک زاویهٔ دید دوربین پشتیبانی می‌شد اما اکنون در پاسکال تا ۱۶ زاویهٔ دید دوربین به‌صورت سخت‌افزاری پشتیبانی می‌شود و برای این امر بخشِ جدای سخت‌افزاری تعبیه‌شده که از توان پردازنده اصلی کاسته نشود.

 

اتصال به‌روزتر:

انویدیا در معماری پاسکال بر آن شد تا از نسل جدید پورت دوست‌داشتنی اپل با نام Display Port 1.4 استفاده کند. پورت جدید با نسل‌های قبلی خود هیچ اختلالی ندارد و از نسل‌های قبلی خود نیز پشتیبانی می‌کند. البته هنوز انویدیا مشخص نکرده که معماری پاسکال و به‌طور دقیق‌تر GTX 1060 از استانداردهای گروه VESA پیروی می‌کند یا خیر.

 

فناوری همگام‌سازی صفحه‌نمایش:

انویدیا در معماری کپلر فناوری Adaptive V-SYNC را معرفی کرد و در مکسول نسل جدیدی از این فناوری را بانام G-SYNC معرفی کرد. اما اکنون در پاسکال نسل جدید این فناوری بانام Fast Sync شناخته می‌شود. این فناوری‌های به همگام‌سازی برای حل مشکل گسستگی فریم خروجی( یا Frame Tearing که اکثر به دلیل توان فریم خروجی بیشتر کارت گرافیک به نسبت مانیتور ایجاد می‌شود) به‌صورت پیش‌فرض در اکثر کارت‌ها و پردازنده‌های گرافیکی روز دیده می‌شوند و کمپانی‌ای‌ام دی نیز یک همچون فناوری بانام Free Sync دارد. اما نکته جالب اینجاست که ایسوس در صفحه معرفی کارت GTX 1060 به‌وضوح وجود G-Sync را تائید کرده و صحبتی درباره Fast Sync به میان نیاورده است!

 

لیتوگرافی ۱۶ نانومتری با طعم FinFET!

این نخستین باری است که انویدیا از معماری FinFET با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری عرضه می‌کند. معماری finFET یک معماری سه‌بعدی ترانزیستورها است که باعث می‌شود تا ترانزیستورها بازدهی تا ۳۰ درصد بیشتر و تا ۲۰ درصد مصرف انرژِی کمتری داشته باشند. البته ساختار سه‌بعدی این ترانزیستورها می‌تواند باعث حبس شدن گرما شود و گرما باراندمان کمتری از مدار دور شود که این مهم می‌تواند طول عمر بأس‌ها، حافظه‌های موقت، ترانزیستورها و … را کاهش دهد که البته چندان زیاد و چشمگیر نیست و با تهویهٔ خوب می‌توان این مشکل را حل کرد.

GPU Boost 3.0: تعادل قدرت و مصرف انرژی.

انویدیا زمان پرده برداشتن از کارت‌های GTX 1070 و GTX 1080 نسل جدید ویژگی GPU Boost را معرفی کرد. این ویژگی که در کارت GTX 1060 هم موجود است بنا به شرایط می‌تواند تصمیم‌های متغیری گیرد; مثلاً درزمانی که مصرف برق کارت گرافیک به‌شدت بالا رفته است فرکانس مؤثر کاری کاهش می‌یابد تا مصرف برق کاهش یابد و در مقابل در زمانی که مصرف برق کمتر از حد تعریف‌شده است فرکانس مؤثر کاری افزایش می‌یابدتا این‌گونه تعادلی بین مصرف برق و قدرت سیستم برقرار شود.

نسل جدید Multi GPU:

با آمدن واسط برنامه‌نویسی Direct X 12 همه‌چیز به نفع انویدیا تمام شد. اکنون فناوری چند پردازشگری گرافیکی یا Multi GPU توانست به هرچه هماهنگ شدن بیشتر دو یا چند کارت گرافیک پیوند شده با SLI کمک شایانی کند. این کمک در آن راستا بود که برنامه‌ها و بازی‌ها به‌طور مؤثرتری بتوانند از قدرت چند کارت هم‌زمان استفاده کنند. از مشکلات رابط SLI انویدیا این بود که اکثر برنامه‌ها در استفاده از چند کارت گرافیک بهینه نبودند و مشکل دیگر، لگ و افت فریم‌های آزار دهنده در رزولوشن‌های بالا (مثلاً ۴K) بود. مشکل دیگر آن است که در نسل قبل کارت‌های گرافیکی که با رابط SLI به هم متصل شده بودند هماهنگی لازم را نداشند و این مشکل مستقیماً متوجه پل SLI بود. اما انویدیا برای رفع این مشکل فناوری SLI HB را معرفی کرد که در آن پل SLI بهبودیافته و مشکلات سری پیش را تا حدود زیادی حل می‌کرد. راه‌حل دیگر این بود که برای اتصال دو کارت گرافیکی از دو پل SLI استفاده کنید که این کار باعث می‌شد که تعداد کارت‌های متصل‌به‌هم محدود به دو مورد باشد و باید با ۴ کارت هم‌زمان خداحافظی کنید و یا آنکه با افت فریم‌های عجیب کامپیوترتان دست‌وپنجه نرم کنید! و جالب اینجاست که انویدیا در کارت GTX 1060 پشتیبانی از رابط SLI را قرار نداده است! بالاخره کارت پایین رده (!) است و این تقصیر انویدیا است که انتظارات ما را از کارت پایین رده تا حد کارت‌های پرچم‌دار بالابرده است!

صفحه اول; مشخصات و مقدمه

صفحه دوم; گریزی بر معماری پاسکال

صفحه سوم; ویژگی‌های جدید GTX1060 نسبت به GeForce GTX 960.(در حال خواندن آن هستید)

صفحه چهارم; بررسی قلب تپنده GTX 1060، سیلیکون GP 106.

صفحه پنجم; بررسی اتصالات، پورت‌ها، چیپ‌های واپایشگر، توان مصرفی دما و صدای تولیدی.

صفحه ششم; اورکلاک.

صفحه هفتم; بنچ‌مارک‌ها و نتایج بنچ‌مارک بازی.

صفحه هشتم; رقبا و سخن آخر.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Rivekan

جای یک همچین برسی مفصلی در سایت های تکنولوژی ایران خالی بود! خوشحالم در حالی که سایت ها پر شده از مطالب تکراری در مورد آیفون و سامسونگ، مقاله ای به این مفیدی و البته تخصصی خوندم! امیدوارم بیشتر از این دست مطالب مفید شاهد باشیم.
با سپاس فراوان از نویسنده مطلب :good:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهران بخشی