حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

این ۱۰ نکته خلاقانه مخصوص افراد خلاق است!

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

هرچند همه ما نسبتا با مفهوم خلاقیت آشنا هستیم، اما تعداد کمی از ما از ارکان اساسی آن اطلاع داریم. با وجود تحقیقات چشمگیری که در زمینه خلاقیت صورت گرفته، تنها چیزی که ما در مورد آن می دانیم این است که باعث نوآوری و ادامه پیشرفت جامعه می شود.

واقعیت ها و نظریه های زیادی در مورد خلاقیت وجود دارد که هرکدام از آنها ما را به سمت فهمیدن اینکه چگونه یک ذهن خلاق کار می کند، سوق می دهد. این اطلاعات برای افرادی که چارچوب خلاقانه ای دارند، بسیار گران بهاست، زیرا باعث می شود کاملا به مسیرهای استفاده از قابلیت های شان دست یابند و در زمینه انتخابی خود خلاق بمانند.

 

۱- گاهی بین کارهای خلاقانه خود وقفه بیندازید

یکی از مواردی که در مورد خلاقیت بسیار پذیرفته شده، این است که به واسطه «فاصله گرفتن های روانی» آن کار برای تان ساده تر می شود. این بدین معناست که افراد خلاق زمانی که احساس می کنند خیلی از نظر ذهنی درگیر شده اند، باید از کارشان فاصله بگیرند یا حتی وقفه های کوچکی ایجاد کنند که باعث شود بتوانند از فاصله دور، دقیق و بی غرضانه در کار خود نگاه کنند.

با فاصله قرار دادن بین چشم انداز اصلی و چشم اندازهای جدید، می توانید تفکر انتزاعی را بیشتر کرده و احتمال اصل بودن کارتان را بیشتر کنید. برای اینکه به این امر جامه عمل بپوشانید، هنگامی که کارتان را انجام می دهید، وقفه های ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای برای استراحت ایجاد کنید، سپس با دیدگاه تازه بازگردید و اگر ممکن بود به کارتان از زوایای جایگزین بنگرید.

 

۲- برنامه ریزی کنید تا زمان بازدهی خود را به نهایت برسانید

فرقی نمی کند شما به طور مستقل یا برای یک شرکت و روی یک پروژه کار می کنید. شما یک جدول کاری دارید که زمان مشخصی را برای کار در روز تعیین می کند.

خیلی مهم است که این جدول زمانی را تا جایی که ممکن است مطابق با شخصیت خود مدیریت کنید، زیرا هر یک از ما در بازه خاصی از روز یا شب بازدهی بیشتری داریم. برای اینکه بهترین ساعات بازدهی خود را بیابید، پیشرفت خود را در یک هفته زیر نظر بگیرید و آنگاه تلاش تان در یک روز را گزارش کنید، سپس براساس این اطلاعات شما باید یک جدول روزانه یا هفتگی تهیه کنید تا مطمئن شوید که شما بیشترین کار را در ساعات پربازده انجام می دهید و زمانی را که بی حوصله تر هستید، استراحت می کنید.

 

۳- از برنامه های تلفن همراه برای مدیریت خلاقیت تان استفاده کنید

اخیرا رشد برنامه های تلفن همراه خیلی زیاد بوده و بسیاری شان برخلاقیت تمرکز کرده اند. یکسری از برنامه ها هستند که به افراد خلاق کمک می کنند زمان شان را مدیریت کنند و بازدهی شان را به حداکثر برسانند. به خصوص برنامه هایی مفید هستند که به شما کمک می کنند عادات روزانه تان را با جزییات بررسی کنید و ببینید کجاها خلاق نبوده اید. این کار می تواند خیلی برای افراد خلاق مهم باشد، زیرا هر آن ممکن است تمرکزشان را از دست بدهند و توجه دقیق آنها به موضوع مورد نظر به دلیل الهامات ذهنی شان منحرف شود.

608177_397

۴- سبک زندگی فعال برگزینید تا خلاقیت تان به حداکثر برسد

تحقیقات بی شماری نشان می دهد سطح متوسطی از تمرین ایروبیک می تواند درهم و برهمی ذهن را پاک کند و به جریان تفکر خلاق کمک کند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۵ انجام شد که دانش آموزان طی آن، آزمون تفکر خلاق دادند و نتیجه آن، این بود که دانش آموزان بعد از یک تمرین پرشور و با حرارت به مدت دو ساعت از نظر ذهنی آماده تر بودند؛ بنابراین فقط با استراحت های کوتاه و مداوم طی پروژه و لذت بردن از روزش هایی همچون ایروبیک می توانید بازدهی و خلاقیت تان را به حداکثر برسانید در حالی که به تناسب اندام نیز می رسید.

 

۵- حس لذت بردن از کارتان داشته باشید

تحقیقات اثبات کرده است که خلاقیت به غریزه و رهاسازی ذهن بستگی دارد و با فشار بدبینی خاموش می شود. در یکی از این پژوهش ها زمانی که به افراد برای تلاش شان جایزه می دادند، سطح متداول انگیزه و خروجی خلاق کاهش می یافت. درواقع هیجان آنها کاهش می یافت و توانایی تمرکز بر خلاقیت را از دست می دادند. این امر به اهمیت این مطلب اشاره می کند که وقتی برای زندگی خلاقانه کار می کنید باید دیدگاه تان را تغییر دهید تا احساس هیجان به کارتان داشته باشید و انجام آن پروژه برای تان ساده تر شود. اگر احساس کردید که به خاطر جایزه تحت فشار قرار گرفته و انگیزه تان را از دست داده اید، به خودتان زمان بدهید تا تمرکزتان را به دست آورده و منبع الهام اولیه تان را بازیابید.

 

۶- مهارت های کنترل استرس را تمرین کنید

مفهوم کارکردن خلاقانه با به اتمام رساندن پروژه های سرگرم کننده متفاوت است. کسانی که کار خلاقانه را به خاطر کسب درآمد انجام می دهند، تمرکزشان به عنوان یک فرد تغییر می کند و می تواند باعث شود تحت کنترل آن شغل دربیایند و به جای بهتر کردن کیفیت کار، به دنبال پاداش و ترقی باشند.

608179_589

این مسئله می تواند باعث استرس شده و هم چنین می تواند حس خلاقیت و توانایی بازدهی را در طولانی مدت در درون تان از بین ببرد. با توجه به این امر مهم است که پیشگام باشیم و مهارت های کنترل استرس را به عنوان یک فرد خلاق اجرا کنیم. این کار در ابتدا با صادق بودن با طرف مقابل و دوری کردن از فشار حاصل از محدودیت های زمانی غیرواقعی و ضوابط انعطاف ناپذیر پروژه صورت می گیرد.

۷- یک زبان دیگر یاد بگیرید

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما محققان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد افراد دوزبانه یا چند زبانه بهتر می توانند مهارت های خلاق بودن و کاربرد آنها را کسب کنند. هرچند این مورد نکته بسیار باریکی است، ولی افرادی که می توانند بیش از یک زبان صحبت کنند، بهتر می توانند چند کار همزمان را انجام دهند و درک بالاتری دارند.

اینها نکاتی حساس و مهم برای مهارکردن و جهت دادن به خلاقیت در مسیر موفقیت هستند؛ چیزی که بزرگ ترین چالش پیش روی افراد دارای تخیل فعال و بارور است. اگر شما راجع به مدیریت خلاقیت و بهبود بازدهی تان جدی هستید، یادگیری یک زبان جدید می تواند شما را به مهارت هایی مجهز کند که بهتر کار کنید و به طور همزمان به چند چیز متفاوت فکر کنید.

 

۸- تحت تاثیر افکار متداول قرار نگیرید

برای افراد خلاق، استقلال فکری بسیار مهم است؛ زیرا به آنها کمک می کند به دنبال الهامات غریزی و انتزاعی شان بروند تا بتوانند بهترین کار را نسبت به دیگران انجام دهند. کسانی که کمبود اعتماد به نفس دارند به راحتی بدون درنظر گرفتن تفاوت های اساسی میان این دو گروه، می توانند تحت تاثیر افراد باهوش و کسانی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند، قرار بگیرند.

جالب است که بخش چپ مغز هنگام خلاقیت فعالیت کمتری دارد، در حالی که هوش فعال در همین بخش از مغز در عادی ترین حالت، فرایندهای فکری سریع تری را صورت می دهد. خلاقیت هم چنین فرایندهای فکری جدید و انتزاعی را می طلبد؛ چیزی که ممکن است برای افراد باهوش تر که قدرت حفظ کردن بالاتری دارند، بیگانه باشد. این را به خاطر بسپارید، زیرا دانستن کارکردهای پایه ای ذهن انسان و تفاوت میان خلاقیت و هوش برای اجتناب از خود کم بینی بسیار مهم است.

 

۹- تعدادی آهنگ دلخواه انتخاب کنید

وجوه مختلفی از ارتباط میان خلاقیت و گوش سپردن به موسیقی مشخص شده است تا جایی که خواسته شده موزیک را در آموزش های دوران کودکی وارد کنند. آهنگ نه تنها جریان فکری خلاق را بر می انگیزد، بکله به داشتن ذهنی کنجکاوتر و تخیلی تر کمک می کند. حتی آلبرت انیشتین از موزیک برای کمک به جریان های فکری خلاقانه اش استفاده می کرد. به این صورت که از محاسبات ریاضی و منطقی برای عکس های احسای و ساختارهای موسیقی اجتناب می کرد.

608178_612

از آنجا که آهنگ می تواند حال تان را بهتر و به شما کمک کند که سطح خلاقیت تان را بالا ببرید، مهم است که یک مجموعه از آهنگ های مورد علاقه تان را گردآوری کرده و گوش کردن به آن را در برنامه کاری روزانه تان جای دهید. سعی کنید به جای انتخاب آهنگ های خیلی شاد، آهنگ هایی را انتخاب کنید که برای تان خاطره و حس خوبی ار تداعی می کند. حتما میزان تاثیر موزیکی خاص بر خروجی و بازده خلاقانه تان را اندازه بگیرید، شاید لازم باشد در انتخاب تان تجدیدنظر کنید.

۱۰- هنگام خواب ذهن تان را کاملا آرام کنید

اغلب افراد خلاق نسبت به کارشان حساس هستند که به مرور زمان خیلی شدیدتر هم می شود. حتی اگر شما از کارتان همواره لذت ببرید، این می تواند به مرور زمان ذهن تان را بیش از اندازه خسته کند و احتمال زده شدن از کار و افزایش استرس را بالا ببرد. شما باید نیم یا یک ساعت قبل از خواب ذهن تان را آرام کنید تا بتوانید زمانی را به استراحت کافی و موثر ذهنی اختصاص دهید. این می تواند تماشای فیلم مورد علاقه تان، یا کتاب خواندن یا کامل کردن یک پازل باشد که باعث می شود به خواب عمیق تری فرو بروید و فردا کارتان را با دیدگاه تازه ای آغاز کنید.

[button url=”http://www.bartarinha.ir/fa/news/232781/%D8%A7%DB%8C%D9%86-10-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D8%AA” postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]bartarina[/button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mahdavi

سلام به همه
معذرت خانم پور خواجه که نظر بی ربط به پست شما میذارم
دوستان من خیلی وقته تصمیم به خرید یک هدفون بی سیم کردم
اما بین مدل های مختلف گیج شدم…
راستش من یه هدفون می خوام که ۲۴ ساعته رو گوشم باشه (ورزش،خواب و…) 🙂
لطفا اگه کسی اطلاعات تو این زمینه داره با من به اشتراک بذاره :good:
تو رنج قیمت های متفاوت
mahdavi.v97@gmail.com

md4956

مورد آخر خیلی نیاز دارم بهش .. تیترش رو میدونستم، ولی راه انجامش رو نه ! که با مثالتون حل شد .. مــــــمنون 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....