حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ذره وین: امکان تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان و آنلاک کردن بوت‌لودر در ویندوز ۱۰ موبایل میسر شد

نوشته

8 سال قبل | 5 دیدگاه | ترنجی

در ویندوزفون ۸ ٬ ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ موبایل تاکنون هیچ‌کس نتوانسته بود که بوت‌لودر گوشی را آنلاک کند و این موضوع موجب شده بود که امکان نصب کاستوم رام و تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان (Backup) وجود نداشته باشد. اما این موضوع موجب نشده است که کوکرها و هکرها بی‌کار بنشینند و برای آنلاک کردن بوت‌لودر کاری نکنند.

با ترنجی همراه باشید…

در مقالات٬ اخبار و پست‌های مختلفی به این امنیت بالای ویندوزفون پرداخته‌ایم و حتی گفتیم که هکر‌های زیادی نیز به این موضوع اذعان کرده‌اند. ویندوزفون ۸ و ۸٫۱ به‌هیچ عنوان قابل هک و آنلاک شدن نبود و تنها در یک مورد خاص و به دلیل نقص امنیتی در بوت‌لودر گوشی Ativ S سامسونگ٬ هیچ گوشی مبتنی بر  ویندوزفون تاکنون جلبریک نشده است. چند ماه پیش یک تیم ایرانی توانستند ویندوز ۱۰ موبایل را آنلاک کنند و حالا نوبت به بوت‌لودر رسیده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

احتمالا کاربران اندکی در ترنجی حضور دارند که تجربه‌ی استفاده از ویندوزفون ۷ را داشته باشند. این سیستم‌عامل در سال ۲۰۱۰ رسما بر روی گوشی‌های هوشمند نصب شد و پشتیبانی از آن در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید. این سیستم‌عامل بسیار محدود بود و کاربر نه می‌توانست فایلهای به غیر از عکس٬ آهنگ و فیلم برای کسی بلوتوث کند٬ نه امکان دسترسی به فایل‌ها از طریق فایل منیجر وجود داشت٬ عدم پشتیبانی از زبان فارسی و کیبورد فارسی و مشکلات عجیب و غریب دیگر از ضعف‌های بزرگ ویندوزفون ۷ ٬ ۷٫۵ و ۷٫۸ بودند. اما آیا کاربر می‌تواند محدودیت‌ها را تحمل کند؟

windowsphone-everything-top-1

اینجا بود کوکرها و هکرها از  دانش خود استفاده کردند و ویندوزفون ۷ را به انواع و اقسام مختلف هک کردند. از آنلاک کردن بوت‌لودر تا ساخت رام‌های مختلف و امکان نصب آفلاین برنامه‌ها. به‌راستی که این قابلیت به داد بسیاری از کاربران ویندوزفون ۷ رسید و بسیاری از محدودیت‌ها را از سر آن‌ها برداشت. کاربران ایرانی می‌توانستند با نصب کاستوم رام بر روی گوشی خود٬ به کیبورد فارسی دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌توانستند بر روی گوشی‌ خود فونت‌هایی مختلف قرار دهند و فایل‌های خود را مدیریت کنند.

ویندوزفون ۸ غیر قابل دسترسی بود

بعد از عرضه‌ی ویندوزفون ۸ ٬ بسیاری از مشکلات این سیستم‌عامل همانند عدم وجود کیبورد فارسی [به‌طور کلی  پشتیبانی از کیبورد‌هایی که در دنیا کاربر کمتر دارند (همانند کیبورد فارسی) موجب رونق بیشتر ویندوزفون شد] حل شد و امکان ارسال فایل به صورت آزاد فراهم شد. اما هنوز امکان دسترسی به فایل‌ها و مدیریت آن‌ها وجود نداشت و هر فایل در برنامه‌ی مخصوص به خود قابل دسترسی بود. مانند: موزیک٬ فیلم و یا فایل‌های آفیس

Windows-Phone-8-Update-3

ویندوزفون ۸ تقریبا غیر قابل نفوذ بود و به‌غیر از یک مورد [کهدر مقدمه نیز عرض کردیم] هیچ گونه  دسترسی به ویندوزفون ۸ و ۸٫۱ ایجاد نشد. با این تفاوت که مایکروسافت با قرار دادن API های فایل منیجر و عرضه‌ی اپلیکیشن Files ٬ این چاله‌ی بزرگ ویندوزفون پر شد و همچنین قابلیت‌های شخصی سازی ویندوزفون نیز در نسخه‌ی ۸٫۱ بسیار ارتقا یافته بود اما شاید هنوز هم کاربری کاستوم رام را ترجیح بدهد.

ویندوز ۱۰ موبایل و امکان آنلاک کردن بوت‌لودر

اما حالا که با تاریخچه‌ی کاستوم رام در ویندوزفون آشنا شدیم شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا با عرضه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل٬ امکان دسترسی به بوت‌لودر فراهم شده است؟ پاسخ این سوال مثبت است. امکان دسترسی به بوت‌لودر ویندوز ۱۰ موبایل فراهم شده است و اکنون می‌توان آن را آنلاک کرد.

Windows-10-Mobile-Interop-Unlock

یکی از هکر‌های معروف در بخش ساخت کاستوم رام در ویندوزفون ۷ که در سایت www.wp7roottools.com فعالیت داشته است٬ ابزاری برای آنلاک کردن بوتلودر ویندوزفون ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ موبایل ساخته است که با استفاده از آن می‌توان علاوه بر شکستن قفل بوتلودر گوشی‌های سری لومیا٬ از گوشی نسخه‌ی پشتیبان (backUp) تهیه کرد٬ آن‌ها را روت کرد و حتی با استفاده از این برنامه٬ گوشی‌ها را فلش کرد.

برای دانلود نرم‌افزار آنلاک کردن بوت‌لودر سری لومیا به این لینک بروید. توجه داشته باشید که تنها گوشی‌های زیر از سری لومیا از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

لومیا ۵۲۰, ۵۲۱, ۵۲۵, ۶۲۰, ۶۲۵, ۷۲۰, ۸۲۰, ۹۲۰, ۹۲۵, ۹۲۸, ۱۰۲۰, ۱۳۲۰

اگر دوست دارید این قابلیت را امتحان کنید٬ فیلم زیر به شما کمک خواهد کرد.

[aparat]http://www.aparat.com/v/45RSi[/aparat]

هشدار مهم:

ترنجی هیچ‌گونه مسئولیتی در این رابطه نمی‌پذیرد و تمامی خطرات احتمالی این کار بر عهده‌ی کاربر خواهد بود

جالب است بدانید که احتمالا بعد از امکان آنلاک کردن بوت‌لودر گوشی‌های سری لومیا٬ امکان کاستوم رام‌ها ٬ نصب آفلاین برنامه‌ها و حتی پاک کردن سیستم‌عامل ویندوزغون و نصب سیستم‌عامل‌های دیگر همانند اندروید٬ ابونتوتاچ٬ فایرفاکس و دیگر سیستم‌عامل‌های متن باز فراهم خواهد شد.

نظر شما در این رابطه چیست؟

[su_button url=”http://wmpoweruser.com/you-can-unlock-the-bootloader-of-select-lumia-devices-using-this-new-tool/” background=”#07a467″]WmPowerUser[/su_button] [su_button url=”http://www.wpinternals.net/index.php/118-windows-phone-internals-1-0-release” background=”#07a467″]wpinternals[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

حالم خیلی گرفته س! 🙁 🙁 🙁
ینی میشه یه لومیای اندرویدی داشت!!! 😥

mohsen2553

اگر اینطوری بشه من خودم اندروید فلش میزنم :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:

SONY 1946

یه سوال فنی: ایا با انلاک کردن کیفیت دوربین کم نمیشه و یاد قسمت هایی از کار بیفته؟؟؟ :unsure:

power.man

مگه ایکسپریا زد۱ هستش؟!
تازه اونم توی آندروید ۴٫۳ و کیت کت فقط این مشکل رو داشت

Ali

عالی عالی
احتمال اینکه لومیا بخرم خیلی زیاد شد!
چه خبر خوبی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com