حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استیو جابز چگونه جلسات افسانه‌ای برگزار می‌کرد؟

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

همه‌ی ما می‌دانستیم که جابز بعد از اخراج شدنش از اپل یک کمپانی به نام NeXT را تاسیس کرد. در یک ویدیو منتشر شده از جلسه‌ای که جابز آن را مدیریت می‌کرد به نکاتی جالب از سخنان این مردی که بر روی زندگی تک تک ما تأثیر گذاشت نیز می‌پردازیم. برای یاد گرفتن و استفاده از تجربیات استیو جابز با ترنجی همراه شوید …

در این فیلم متوجه شدم که وجود جابز بسیار متمایزتر از بقیه‌ی افراد حاضر در جلسه بود. همیشه می‌توان حس شور و هیجان را در این مرد پیدا کرد. این یک تلفیق از تمرکز و هیجان بود. در کمال خونسردی یک آدم بی حوصله بود. هیچ کدام از ما از تجربه چگونگی همکاری با مدیری به نام استیو جابز را نداریم اما با دیدن این ویدیو و تحلیل آن، مزه‌ی قسمت کوچکی از آن را می‌چشید.

همه ما قبول داریم که کار کردن با استیو جابز کار ساده‌ای نیست. اما او کار‌های زیادی برای یاد گرفتن اصول مدیریت ماهرانه‌ و کاملا خردمندانه جهت هدایت تیمش انجام میداد.

  • مسئولیت خود را مشخص کنید

کمپانی NeXT روی کامپیوتر‌هایی با قدرت بالا برای استفاده در سطح کاری بالا تمرکز کرده بود. همان‌طور که جابز با شور و عشق می‌گفت:

“شما نمی‌توانید شتاب دهنده خطی را در اختیار یک دانش‌ آموز فیزیک قرار دهید. نمی‌توان یک لابراتوار ۵ میلیون دلاری نوترکیبی DNA را در اختیار یک دانش‌ آموز زیست شناسی بگذارید. اما می‌شود تمامی این امکانات را با شبیه سازی در اختیارشان قرار دهید … که با یک کامپیوتر خیلی قدرتمند امکان پذیر است.”

جابز برانگیخته شده بود. او یک دیدگاه شفافی داشت. اما مهم‌تر از همه او در جواب یک سوال محوری که هر کارآفرینی موفق باید به تیم منتقل شود گفت:

“این کجای مسئله را حل می‌کند؟”

SteveJobsNEXTconfroom

  • یاد بگیر چگونه ارکستر را رهبری کنید

در سری برنامه‌های آقای Aaron Sorkin به نام Alerady Famous Screenplay، یکی از بنیان‌گذاران کمپانی اپل استیو وازنیاک بر روی گفته‌های جابز با او بحث می‌کردند:

وازنیاک: شما نمی‌توانی کد نویسی کنی چون شما برنامه نویس نیستید، شما نمی‌توانید طراحی کنید چون شما می‌توانید عکس یک چکش را روی یک ناخن بکشید … پس آقای جابز، شما که اینها را بلد نیستید پس چرا ۱۰ بار در روز از این‌ور و آن‌ور می‌شنوم که “ استیو جابز یک نابغه است.”؟

جابز: “من ارکستر را رهبری می‌کنم.”

جابز به خوبی می‌دانست که او به خودی خود نمی‌توانست به این سطح از موفقیت برسد. او به مهندسین، برنامه نویس‌ها، بازاریابان و … نیاز مبرم داشت. توانایی او در همسو کردن تمام مهارت‌های این افراد در یک راستا و هدف بود.

او از مهارت دیگران برای راهبرد چشم‌انداز خود استفاده می‌کرد.
  • باید بدانید چه زمانی بگویید نه

در این معادلات مبهم، شاهد اعتراض برخی از اعضای گروه بودیم که قیمت‌گذاری در فروش کامپیوتر را خواستار بودند. جابز کاملا به حرف آنها گوش کرد و در جواب تماما روی موضوع قیمت پافشاری کرد و گفت این موضوع غیر قابل مذاکره است. و از همه مهم‌تر او توضیح داد که دلیل دادن اولویت بخشی ما به قیمت نشان دهنده کیفیت کالای ما خواهد بود. (ناگفته نماند که هنگامی که کمپانی NeXT کامپیوتر‌هایش را عرضه کرد، قیمتش حدود ۲٫۵ برابر قیمت تمام شده‌اش بود که بسیاری از مردم اعتقاد داشتند این تنها نقطه ضعف این کالا بوده است.)

جانی آیو مدیر ارشد طراحی شرکت اپل، مردی که استیو جابز او را “شریکی معنوی‌ام.” می‌خواند، در یک بیانیه به این موضوع اشاره می‌کرد که تقریبا هر روز هفته از جابز یک سوال تکراری می‌پرسید:

“آخر چند بار بهم گفتی، امروز نه؟ ”


  • خود را مسئول و پاسخگو بدانید

بعد از گذشت ۳ ماه تیم شرکت NeXT، به نقش و نگار ماسه ساحلی بازگشت و برای دومین بار عقب‌نشینی کردند. تیم با وجود پیشرفت کمی که داشتند، به بسیاری از اهدافشان رسیدند. ولی در جلسه استیو جابز به نام “ ماه عسل تمام شد.” بسیار عصبانی شدند.

ارزیابی وضعیت این‌گونه بود:

“ یکی از چیزها‌یی را که نمی‌بینم … در وجود خودم نمی‌بینم، و تقریبا در بقیه‌ی جمع ما نمی‌بینم، به معنای واقعی کلمه‌، ‘خستگی کار’ را نمی‌توانم ببینم. اگر از یک زاویه‌ی بالاتری به این مسئله نگاه کنیم، به خاطر آن که در این جنگ فقط موفق به پیروزی در حد چند عملیات کوچک شدیم در حالی که جنگ را در کل باخته‌ایم بدانیم که این مایه ننگ و شرم ماست. که من و تعدادی از ما فقط روی عملیات بسیار کوچک و جزئی تمرکز کرده بودیم … و به چشم انداز جنگ فکر نکردیم. که در نتیجه همه‌ی زحمات از این جنگ، ما فقط ‘بازمانده’ بودیم.”

با اینکه جابز یک حس آرامش را ایجاد میکرد که این حق تیمش بود، اما او تمام بیشترین سرزنش و مسئولیت ناشی از شکست در آن جنگ را بر روی دوش یک نفر گذاشت: استیو جابز.

نکته: اگر می‌خواهید رفتار دیگران را تغییر دهید از بالاها شروع کنید، از خودتان شروع کنید.

Steve Jobs

با وجود اینکه جابز کمپانی را مانند ارکستر رهبری می‌کرد، بعضی ها فکر میکردند NeXT سرانجامش فقط شکست خواهد بود. تعداد واحد بازار این کمپانی فقط به ۵۰٫۰۰۰ رسید که در نهایت باعث شد که سود کسب‌و‌کار‌های سخت‌افزاری کاهش یابد.

اما در مقابل کسانی دیگر بودند که طرف دیگر سکه را می‌دیدند. Tim Berners-Lee که به عنوان “پدر اینترنت” شناخته شده است، از کامپیوتر‌های NeXT و سیستم عامل آنها برای خلق World Wide Web یا همان شبکه جهانی وب استفاده کرد. که سرانجام در سال ۱۹۹۷ شرکت اپل نیز کمپانی NeXT را به قیمت ۴۲۹ میلیون دلار بعلاوه‌ی ۱٫۵ میلیون واحد سهم بورس اپل که در طی یک قرارداد خریداری کرد، که در قرارداد آمده بود که جابز باید به عنوان مدیر اجرایی شرکت اپل منصوب گردد. که شرکت NeXT همان شالوده و بنیاد برای آنچه بود که ما اکنون به عنوان OS X، iOS، watchOS و App Store است.

آها، بله، و همین‌طور که می‌دانیم اپل به با ارزش‌ترین شرکت دنیا در تاریخ بشر تبدیل شد.

jobsevolution

به نظر شما هم جوینده یابنده است ؟

از دیدن نظرات اززنده‌تان خوشحال خواهیم شد.

 

منبع: [su_button url=”http://www.inc.com/justin-bariso/conducting-the-orchestra-how-steve-jobs-ran-his-meetings.html” target=”blank” background=”#159f84″]INC[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali1353

البته من مستند Steve Job’s Brain Storm with NeXt Team که در سال ١٩٨۵ تهیه شده است را بارها دیده ام و همچنین لذت برده ام. در همین مستند است که نقش او را به عنوان یک لیدر قوی در رابطه با همکارانش شاهد هستیم. و در پاسخ به این سوْال که شما و همکاران تان چه هدفی را دنبال می کنید، جابز پاسخ میدهد، هدف ما آموزش است، و ما آن را: Simulated Learning Environments می نامیم. ساختن کامپیوترهای قدرتمند که ده بار از کامپیوترهای شخصی قوی تر است. و می توانیم آنها را در مدارس و دانشگاه ها داشته باشیم.

Kave Mohammadi

سلام دوستان شرمنده که سوالم رو اینجا میپرسم اما الان برام ضروریه دنبال یه قند شکن میگردم که بتونم از یوتیوب فیلم دانلود کنم یه چند تا از قند شکن های تو نت رو خریدم ولی همه بدرد نخور بودن سرعت دانلود افتضاح بود و کلان مشکل دارن دوستانی که تو این زمینه تجربه دارن و دارن استفاده میکننن بنده رو راهنمایی کنن از نظر قیمت هم مشکلی نداره فقط بشه با سرعت بالا از یوتیوب دانلود کرد

md4956

zebra ویpان

md4956

مقاله‌ی خوبی بود 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....