حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا عکاسی در نور کم ممکن می‌شود؟

نوشته

8 سال قبل | 12 دیدگاه | ترنجی

یک برند جدید در بخش سنسور عکاسی به نام کوانتا (QIS) در موسسه تحقیقاتی مهندسی Dartmouth’s Thayer مشغول به کار برای توسعه اساسی عکاسی در شرایط نوری ضعیف است. اما آیا عکاسی در نور کم بالاخره با کیفیت مطلوب امکان پذیر می‌شود؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

یکی از محققین به نام پروفسور اریک فسیوم مهندس و فیزیکدان است که در زمینه سنسورها پیش زمینه‌‌ی خوبی دارد. او مخترع سنسور CMOS است که اکنون در بسیاری از گوشی‌های موبایل و دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنسور اریک فسیوم در سال ۱۹۹۵ ساخته شد.

او کمک‌های زیادی به دکترای جایجوما کرد و هر دو به مدت سه سال بر روی پیکس‌ها مطالعه و تحقیق کردند. پیکسل‌های جدید ریزتر از پیکسل‌های مرسوم هستند زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط یک فوتون را دریافت کنند همچنین باید تعداد زیادی از آنها کنار یکدیگر قرار گیرند تا سنسوری را بسازند که تمامی فوتون‌های یک تصویر را جذب کند. جایجوما در بخش خبری سازمان فیزیک اعلام کرد که “ما باید ۱ میلیارد پیکسل را کنار هم روی یک سنسور داشته باشیم و سنسوری با این ابعاد بسازیم”

فوتون در فیزیک، یک ذره بنیادی است که به‌عنوان واحد کوانتومی نور و یا هر نوع تابش الکترومغناطیسی محسوب می‌شود. فوتون نماینده حامل‌های نیرو برای نیروی الکترومغناطیسی است که اثر این نیرو به راحتی هم در سطح ماکروسکپی و هم در سطح میکروسکپی قابل مشاهده است. مانند بقیه ذرات بنیادی بهترین تعریف از فوتون توسط مکانیک کوانتومی ارائه می‌شود؛ که نشان‌دهنده ویژگی دوگانگی ذره و موج است. فوتون دارای اسپین یک است، یعنی از لحاظ ذره‌ای بوزون به حساب می‌آید.[wikipedia]

این سنسور قطعاً در نور کم حساسیت خوبی خواهد داشت. همچنین برای تصویر برداری در دوربین‌های امنیتی، دوربین‌های نجوم‌شناسی و علمی کاربرد خواهد داشت اما باید به گونه‌ای باشد که برای بخش تجاری هم به صرفه باشد.

فسیوم می‌گوید:

“ما می‌خواستیم این سنسور جدید را به نحوی بسازیم که با تکنولوژی cmos امروزی سازگار باشد و صنعت با روی خوش از آن استقبال کند. مهندسی آن یک قدم رو به جلو در همین راستا بود. سوال اصلی اینجاست که با شرایط کنونی چگونه ساخته شود که برای بخش تجاری در دسترس باشد.”

و بر اساس وب سایت Dartmouth:

“QIS یک انقلاب در زمینه تغییر نحوه تصویر برداری است که در موسسه Dartmouth اختراع شده. در QIS نکته مثبت این است که تعداد فوتون‌هایی که بر سطح سنسور می‌خورند قابل شمارش هستند و برای رسیدن به رزولوشن ۱ میلیارد پیکسلی باید قطعاتی مخصوص به نام Jots روی سنسور ایجاد شود.خواندن هر بیت از جات صدها یا هزاران بار در هر ثانیه صورت می‌گیرد که سرعت انتقادل داده‌ها را به ۱ ترابیت در هر ثانیه می‌رسد.”

بازه زمانی برای عرضه و استفاده این تکنولوژی در دنیای حقیقی مشخص نشده است و در این مقطع به صورت یک طرح مفهومی است.

[su_button url=”http://thenextweb.com/creativity/2015/10/14/image-sensor-research-now-underway-promises-to-overhaul-low-light-photography-eventually/” target=”blank” background=”#159f84″]TheNextWeb[/su_button]

[su_button url=”https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%86″ target=”blank” background=”#159f84″]فوتون[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
master

نمونه ازمایشی ساخته شده یا فقط در حد نظریه است؟

Moazez

والا سلطان تاریکی الان سری a7 هستند که در تاریکی عین روز عکس میگیرن

pika

سلطان تاریکی دوربین چندکاره‌ی canon ME20F-SH
http://tinyurl.com/nev2src

Moazez

آیا شما توانای خرید این دوربین ۱۰۰ میلیون تومنی رو داری؟!! من دوریینهایی رو گفتم که بشه خرید. الان بهترین دوربین جهان A7RII هست.

pika

پس بگو سلطان مقرون به صرفه ی تاریکی سری A7 هستند

Moazez

مقرون به صرف منظورم نیست. باید هر دوربینی در حد عقلانی از نظر قیمت مقایسه بشه. خود A7RII هم الان ۲۰ میلیون پولشه. مطمئنن یکی الان بخواد بهترین دوربین جهانو بخره قطعا A7RII رو میخره. سونی هم بخواد دوربین ۱۰۰ میلیونی بسازه این دوربین کنون پیشش جوجه هست

master

بهترین و مقرون به صرفه ترین دوربین A7S هست که کیفیتش خیلی بیشتر از A7RII هست و ارزون تر هم هست!
http://www.cameraegg.org/sony-a7sii-vs-sony-a7s-vs-sony-a7rii-specs-size-comparison/

Moazez

البته مارک ۲ a7s منظور شما هست. بنده هم برای یکی چند روز پیش a7 خریدم ۴ تومن. بنظرم خیلی مقرون به صرفه هست.

bvb

کلن معزز هیچ شرکتیو در حد سونی نمیدونه حتی کانون و نیکون!!!! مثل این میمونه بگی پراید از بوگاتی بهتره هیچ عکاس حرفه ای نمیاد نیکون یا کانون با سونی عوض کنه.

Moazez

دوست عزیز کلا مثل اینکه خیلی عقبی از دنیا. الان دیگه کنون در حد سونی محسوب نمیشه در هیچ جای دنیا. بازم نیکون یچیزی. الان کنون و نیکون توانایی ساختن دوربینهای فوق پیشرفته فول فریم رو ندارن ولی سونی ساخته. سونی هست که آینده دوربینهارو رقم زده. طبق سایتهای dxo و dpreview الان بهترین دوربین جهان A7RII هست.

MahyarZAD

خیلی دوست دارم اقای معزز عکس خودش رو با دوربین سونی A7 ببینم اگه میشه آپلود کنید . و توهم نزنید ..

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احسان تودجی