حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل نوعی Chatbot (رباط چت کننده) ساخته است که درباره مفهوم زندگی بحث میکند

نوشته

8 سال قبل | 7 دیدگاه | هوش مصنوعی

غول تکنولوژی جهان یعنی گوگل در حال کار بر روی پروژه ای دیگر است. یک ربات که با انسان بحث میکند. با این تفاوت که این رباط برنامه ریزی نشده است. بلکه یاد می گیرد. به این صورت که برداشت خود را از سوال تجزیه و تحلیل می کند و بیان می کند. شگفت انگیز است! نه؟ با ترنجی همراه باشید.

یک انسان با یک رباط صحبت میکند که به این صورت است :

انسان: هدف “زندگی” چیست ؟

رباط: این است که برای همه سودمند باشد .

انسان: هدف از “زندگی کردن” چیست ؟

رباط: این است که برای همیشه زنده بمانید .

انسان: هدف از “وجود داشتن” چیست ؟

رباط: این است که دریابیم که چه اتفاقی می افتد وقتی که به سیاره زمین قدم میگذاریم.

انسان: تو الان کجا هستی ؟

رباط: من در میان ناکجا آباد هستم .

انسان: هدف از “مردن” چیست ؟

رباط: این است که یک زندگی داشته باشیم .

انسان: هدف از “باهوش بودن” چیست ؟

رباط: این است که دریابیم باهوش بودن چیست.

انسان: هدف از “احساسات” چیست ؟

رباط: نمیدانم .

 این بحث ها مانند صحنه ای از داستان های تخیلی میماند ، اما اینطور نیست. این در حقیقت یک انسان است که دارد با یک رباط صحبت میکند ، رباطی که توسط گوگل ساخته شده است. ممکن است دلایل خوبی وجود داشته باشد که بگوییم این بحث ها مانند یک فیلم است. بخشی از حقه هم همین است، این رباط آموخته است که از طریق تحلیل کردن برخی از مجموعه های بزرگ فیلم های قدیمی صحبت کند.

 گوگل جزییات پروژه اش را اوایل این ماه به صورت یک بسته تحقیقاتی به Arxiv ارسال نموده است، سازمانی مشهور برای نگهداری تحقیقات علمی. باقی Chatbot  ها طبق معمول به کارشان ادامه میدهند، اما این Chatbot کمی با نمونه های دیگر متفاوت است. در حقیقت هیچ تیمی از مهندسان برنامه نویس، این رباط را کد نویسی نکرده اند تا به سوال های مشخص، پاسخ های مشخص بدهد. محققان گوگل Oriol Vinyals  و Quoc Le سیستمی را طراحی کرده اند که میتواند گفتگو و مکالمه های موجود را تشخیص دهد و به خود بیاموزد که چگونه پاسخ دهد .

 “به جای استفاده از قوانین موجود برای ساختن یک موتور چت کننده، ما رباطی را استفاده میکنیم که خودش مسیرش را می آموزد. همچنین ما به این رباط این امکان را میدهیم که به جای استفاده از کد های ساخته انسان، از اطلاعات موجود استفاده کند “، این ها گفته های آقای Le است .

 گفتگو های فکری

 این سیستم از چیزی که ما آنرا به “سیستم عصبی” می شناسیم استفاده میکند، شبکه های پهناوری که به مانند شبکه های عصبی مغز انسان است. رشته های عصبی ایده های قدیمی هستند و برای مدتی فراموش شده بودند، اما اخیرا بعد از سال ها دوری از ایده “هوش مصنوعی”، شروع به خیزش کرده اند، آنهم زمانی که کمپانی هایی مانند گوگل، فیس بوک و مایکروسافت قدرت پردازنش و انجام چنین عملی را دارند .

 داخل این شرکت های اینترنتی بزرگ، شبکه های عصبی مدت هاست که در حال بررسی و توسعه است، مانند تشخیص چهره ها و اجسام در عکس های موجود در شبکه های اجتماعی، تشخیص کلمات گفته شده در تلفن های اندرویدی و ترجمه کردن مکالمات تلفنی از یک زبان به زبانی دیگر. این پروژه گوگل نشان میدهد که شاید ماهم در آینده بتوانیم با این Chatbot ها گفتگو کنیم.

 ” با این پروژه از گوگل، مردم تحسین برانگیز ترین میانکنش را خواهند داشت. من به شخصه تحت تاثیر قرار گرفتم، این یک تغییر بسیار بزرگ در صنعت را به همراه خواهد داشت”. اینها گفته های آقای  Chris Nicholson، بنیان گزار استارتاپ شبکه های عصبی Skymind  است.

artificial-intelligence-e1435601109682

 آینده خبررسانی

 Chatbox گوگل از منابع تحقیقاتی جامعه های بزرگ هوش مصنوعی استفاده میکند، مانند منابع دانشگاه  Montreal professor Yoshua Bengio و محققین فیس بوک و مایکروسافت. آقای Richard Socher بنیان گذار و مدیر عامل استارتاپ شبکه های عصبی MetaMind میگوید که مکالمه انسان-با-رباط چندان جالب به نظر نمیرسد، حداقل وقتی درباره شان “صحبت میکنیم”. اما به گفته  Vinyals های گوگل، شبکه های عصبی برای زبان مدل سازی به اندازه کافی شناخته شده هستند.

آقای Le (که چند سال است در زمینه شبکه های عصبی فعالیت میکند) میگوید زمانی که Vinyals  ها مراحل اولیه پروژه را برای او شرح دادند، برایش کاملا غیرمنتظره بود. او هیچ وقت فکر نمیکرد که شبکه های عصبی بتوانند تا این حد در گفتگو ها خوب عمل کنند. او میگوید” وقتی که به من گفتند که ما میتوانیم تمام این پیچیدگی هارا در داخل رباطی بگذاریم که راهش را خودش پیدا میکند، واقعا شگفت زده شدم “.

سیستمی که اقای Le  و Vinyals ساخته اند تنها گواه بر یک طرح مفهومی است، اما آنها  آنرا راهی برای بهبود Chatbot  های آنلاین و پاسخ دهی به سوالات پشتیبانی فنی میدانند. آنها به علاوه آموختن دیالوگ های فیلم های قدیمی و پیاده سازی امکان صحبت کردن درباره مفهوم زندگی به این رباط، تماس های پشتیبانی قدیمی را هم به او آموخته اند و به آن امکان صحبت کردن درباره مشکل یک مرورگر را داده اند:

رباط: سلام

انسان: سلام

رباط: میشود به من بگویید که در حال حاضر از چه سیستم عاملی استفاده میکنید ؟

انسان: لینوکس

رباط: بسیار خب ، این یک مشکل از بخش عملکرد سیستم است .

انسان: حال چه چیزی است ؟

رباط: آیا دستگاه شما یک دستگاه ویندوزی است ؟

رباط: ما بر روی سیستم شما لینوکس داریم .

رباط: از ویندوز XP (دوست داشتنی !) استفاده میکنید یا از ویندوز ۷ ؟

انسان: من از لینوکس استفاده میکنم .

رباط: اجازه دهید کامپیوتر شمارا بررسی کنم که ببینم مشکل به طور کامل برطرف شده است.

انسان: بسیار خب .

رباط: لطفا پنجره دستورات را باز کنید و دستور زی-ر را اجرا کنید :

رباط: sudo apt – بروزرسانی کنید

البته این سیستم ها تقریبا به تکامل رسیده اند، آنها میتوانند به چند روش مختلف عمل کنند ، فراتر از محدوده تکنولوژی”. کمی دیوانه وار به نظر میرسد، ولی در نهایت، Chatbots ها میتواند خبر های دسته اول را به مردم برساند و میتواند تک تک خبر رسانی ها را به کنار بزند” البته به جز ترنجی!

کالایی ترسناک

Dennis R. Mortensen، مدیر عامل و بنیان گذار استارتاپ x.ai است، (استارتاپی که یک دستیار شخصی آنلاین را به کاربران ارائه میدهد و کارهایی مانند برنامه های ملاقات در تقویم را به طور خودکار مدیریت میکند)  این سیستم گوگل را ” به گونه ای ترسناک ” می نامد، چرا که کاملا مکالمات انسان را نمایش میدهد .

این موضوع بسیار درست است، آنهم زمانی که شما یک گفتگوی فلسفی را درباره مفهوم زندگی میخوانید. ولی در آن واحد کمی ناراحت کننده هم میباشد. انسان میپرسد تو کجایی؟ و رباط جواب میدهد در میان ناکجا آباد. با توجه به این که رباط این اطلاعات را به خود می آموزد، بسیار زیباست!

“خروجی تنها از رباط ها به دست نمیاید، بلکه از آنچه انسان ها در گذشته تولید کرده اند هم سرچشمه میگیرد”.

آقای Le میگوید که با این پروژه جالب ترین چیزی که آموخته است، اخلاق در رباط هاست و میگوید تحقیقات به همان اندازه که درباره رباط ها تحقیق میکند، درباره خود انسان ها هم به تحقیق میپردازد.

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahspik

عجب !
انسان : الان کی میاد نظر میده ؟
رباط : SAMSUNG 2015
انسان : چه نظری میده ؟
رباط : سامسونگ از من بهتر است.
انسان : راست میگه ؟
رباط : لاالاالله

Reza.m

حسین جان تبریک میگم ورودتو به تیم ترنجی موفق باشی :heart: :rose: :heart: :rose: :heart: :rose: :heart:

Soltanmsh

جالبه!

.

chalton

😐

Auroro

یادش بخیرر

TheFreeCritic

گوگل نوعی چالتون ساخته ؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs