حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

محققان سوئدی این گل رز را با مدارهای الکترونیکی زنده نگداشته اند!

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

تا چند سال پیش شاید استفاده از دست یا پای مصنوعی که بتواند جای دست یا پای واقعی انسان را بگیرد کمی دور از ذهن بود و فقط در فیلم‌های علمی تخیلی شاهد این اتفاقات بودیم همانطور که می‌دانید مرز بین فیلم‌های علمی تخیلی و دنیای امروز کم کم در حال حذف شدن است به صورتی که شاید باورتان نشود که بگوییم به تازگی تعدادی از محققان برجسته دانشگاه لینکوپینگ در سوئد توانسته‌اند در آزمایشگاه الکترونیک آلی، گل رزی را با استفاده از آوندهای الکترونیکی پرورش دهند!

این تیم که به سرپرستی Magnus Berggren هدایت می‌شود، طی انجام این پروژه به نکات خارق العاده‌ای دست یافته است. به طور مثال آن‌ها می‌توانند از این پس در روند رشد گیاه دخالت کنند و میزان رشد آن را کنترل کنند و بر رشد گیاهی که در حال پرورش آن هستند به طور کامل نظارت داشته باشند همچنین آن‌ها می‌توانند از این پس انرژی مورد نیاز مدار‌های داخلی این گیاه را از طریق انرژی تولید شده توسط مراحل فوتو سنتز خود آن گیاه به دست آورند.

Ove Nilsson در این باره گفت: محققان ما تا پیش از این ابزاری دقیق برای اندازه‌گیری میزان تجمع مولکول‌های مختلف در یک گیاهان را نداشتند، اما این روش ما را تا حدی توانمند ساخته است که با تعبیه حسگرهایی در گیاهان، بتوانیم از انرژی حاصل از فرآیند کلوروفیل بهره‌مند شویم.

روند انجام تغذیه گیاه توسط آوند‌ها بسیار ساده است درست مانند کاری که برای رنگی کردن گل‌ها با جوهر انجام می‌دهیم، ابتدا محلول توسط آوند‌های الکترونیکی گل رز مکیده می‌شود و با مکیده شدن محلول مواد الکتریکی واردپیکر گیاه شده و با تشکیل پیوند با ساختار‌های زیستی گیاه، این مواد را وارد سلول‌های سازنده آن می‌نماید. به این طریق دانشمندان نشان دادند که می‌توان با ایجاد آوند‌هایی درون پیکر یک گیاه زنده، حتی رنگ گلبرگ‌های آن را هم تغییر دهند!

plant-electronics-640x473

اما وارد کردن یک جسم با سلول‌های خارجی به پیکرهٔ یک گیاه اصلا کار آسانی نیست. بهتر است بدانید که محققان این دانشگاه سوئدی پس از تلاش‌های مکرر و شکست‌های بیساری که متحمل شدند، سرانجام موفق شدند پلیمری مخصوص به نام PEDOT-S تولیدکنند که قابلیت این را داشته باشد تا توسط آوند‌های گیاه جذب شود. این پلیمر به کمک یک ترانزیستور درست همانند زمانی که شما گیاهی را درون ظرف آبی قرار می‌دهید، در داخل ساقه چوبی گیاه به اندازه ۱۰ سانتی‌م‌تر شروع به جذب مواد مورد نیاز گیاه می‌کند. همچنین این محققان توانستند گونه ویژه‌ای از PEDOT رابه همراه یک نانوسلولز به درون برگ‌های گل بفرستند تا با استفاده از این نانوسلولز که ساختاری سه بعدی را در درون برگ تشکیل می‌دهد بتوانند درون آن را با پلیمر مورد بحث پرکنند تا از لحظه‌ای که برگ گیاه از این پلیمر پر شد بتوانند با ایجاد سلول‌های الکتروشیمیایی، باعث تغییر رنگ جزئی برگ شوند.

635837084821155518

به هرحال دنیا روز به روز درحال پیشرفته‌تر شدن است چه کسی فکرش را می‌کرد که بشود آوندی مصنوعی برای یک گل رز طراحی کرد یا بتوان روند رشد گیاهی را تغیر داد. شاید زیاد دور نباشد روزی که ما هم برای ساده‌تر شدن کار‌های روزمره اعضای بدن خود را با اعضای مصنوعی اما پر کاربردی جابه جا کنیم به هر حال این نیز یک سوژه علمی تخیلی است اما همانطور که گفتیم این روز‌ها بسیاری از سوژه‌های علمی تخیلی در حال محقق شدن هستند!

[su_button url=”http://www.cnet.com/news/six-million-dollar-plant-scientists-grow-cyborg-roses/” background=”#12b37e”]cnet[/su_button]

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
master

جالب بود
“به هر حال این نیز یک سوژه علمی تخیلی است اما همانطور که گفتیم این روز‌ها بسیاری از سوژه‌های علمی تخیلی در حال محقق شدن هستند!”
بشر میتونه تا جایی پیش میره که دیگه هیچ سوژه علمی تخیلیی باقی نمونده باشه!
به نظر من بزرگترین چالش بشر در اینده “ایده جدید” خواهد بود که به ضروری ترین نیاز بشر برای ادامه حیات تبدیل خواهد شد!

Chaarshir_ahwaz

میگم از گیاه یه موجود زندس
پس شاید اینا دارن شکنجش میدن با این کارشون
نمیتونه فریاد بزنه که دردشو بیان کنه
وگرنه گوش فلک کر میشد از صداش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....