حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصاویر جدید کاوشگر افق‌های جدید و لحظه شماری برای گذر از کنار پلوتو

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

کاوشگر افق‌های جدید در حال نزدیک‌تر شدن به سیاره کوتوله پلوتو است و افق‌هایی جدید در اکتشاف فضا در حال گشایش هستند. روز چهاردهم جولای ۲۰۱۵، یعنی فردا، “افق‌های جدید” اولین کاوشگری خواهد بود که از فاصله نزدیک از کنار پلوتو خواهد گذشت. کاوشگر افق‌های جدید سازمان ناسا، فردا از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری پلوتو خواهد گذشت. تا فردا با مطالب و اخبار جدید مرتبط با مأموریت در خدمت مخاطبان گرامی ترنجی هستیم. با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید…

اعضای گروه مأموریت افق‌های جدید اعلام کرده‌اند که فضاپیما در سلامت کامل و در حال نزدیک شدن به پلوتو است و فردا ۱۴ جولای ۲۰۱۵، ساعت ۱۱:۴۹ به‌وقت گرینویچ (۱۶:۱۹ به‌وقت‌تهران) از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری سطح پلوتو خواهد گذشت. البته اطلاعات ارسالی کاوشگر با سرعت نور به ۴٫۵ ساعت زمان برای رسیدن به زمین نیاز دارند.

این گذر تاریخی پایان نزدیک به یک دهه انتظار برای رسیدن به پلوتو است. کاوشگری که در ژانویه ۲۰۰۶ پرتاب شد، اکنون در فاصله ۴٫۸ میلیارد کیلومتری زمین است. اما گذر تاریخی فردا پایان این مأموریت ۷۰۰ میلیون دلاری نخواهد بود و کاوشگر افق‌های جدید تا چندین ماه پس از گذر از کنار پلوتو، به ارسال اطلاعات ادامه خواهد داد و احتمالاً در سال ۲۰۱۹ درصورتی‌که ناسا با تمدید مأموریت موافقت کند و بودجه آن را تأمین کند، گذری از کنار یک جرم دورافتاده دیگر خواهد داشت.

از زمان رفع مشکل نرم‌افزاری کاوشگر در چهارم جولای، کاوشگر افق‌های جدید، تصاویر فوق‌العاده‌ای را به زمین ارسال کرده که نشانگر گودال‌ها، صخره‌ها و دره‌های احتمالی روی سطح این سیاره کوتوله یخی و قمر بزرگ آن است.

[aparat]http://www.aparat.com/v/S1yxT[/aparat]

با مراجعه به صفحه کاوشگر افق‌های جدید در وب‌سایت ناسا، می‌توانید اطلاعات کاملی از این پروژه به دست آورده و جدیدترین عکس‌های ارسالی آن را ببینید. البته گزیده‌ای از این عکس‌ها و اطلاعات نیز در ترنجی خدمتتان ارائه خواهد شد.

شارون، قمر بزرگ پلوتو

تصویر زیر، توسط فضاپیمای افق‌های جدید در روز ۱۱ جولای از شارون، بزرگ‌ترین قمر پلوتو گرفته‌شده است و نقطه تاریک قطبی شارون به وسعت ۳۲۰ کیلومتر در قطب شمال و گودال‌ها و دره‌های احتمالی شارون را در آن می‌توان دید.

پلوتو

اعضای گروه مأموریت اعلام کرده‌اند که دره‌هایی روی سطح شارون دیده می‌شود که احتمالاً از دره گرند کنیون آریزونا طولانی‌تر و عمیق‌تر باشند.

ویلیام مک‌کینون، نایب سرپرست علمی گروه تحقیقاتی زمین‌شناسی و ژئوفیزیک مأموریت افق‌های جدید در یک بیانیه گفته:

این اولین نشانه واضح از وجود فعالیت گسل سازی و شکستگی‌های پوسته روی شارون است.

در تصویر زیر، تصویر قمر شارون به همراه یک نوار مرجع (زیر کره سمت چپ، که طول ۲۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد) برای درک ابعاد و یک کره جغرافیایی راهنما (وسط) و محل لکه قطبی و دره‌ها (Chasm) و گودال‌های (Crater) احتمالی (سمت راست) نشان داده‌شده است.

پلوتو

مک‌کینون که هم‌اکنون در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس مستقر است، افزوده:

کاوشگر افق‌های جدید، دید ما را از این قمر دورافتاده، از یک توپ یخی بدون ویژگی خاص به یک دنیای مملو از انواع فعالیت‌های زمین‌شناختی تغییر داده است.

محققان اعلام کردند که قابل‌توجه‌ترین گودال در عکس ارسالی جدید که دیروز در اتاق کنترل دریافت شد، دارای عرض ۱۰۰ کیلومتر است و نزدیک قطب جنوب شارون قرار دارد. درخشندگی پرتوهای ساطع‌شده از این گودال حاکی از آن است که شکل‌گیری آن نسبتاً به‌تازگی رخ‌داده است.

اعضای گروه مأموریت گفته‌اند که کف گودال نسبت به نواحی پیرامون کدرتر است و احتمالاً به این دلیل است که برخوردی که گودال را حفر کرده، موادی متفاوت با مواد روی سطح را در معرض دید قرار داده است. همچنین شاید مواد کف گودال دارای اندازه ذرات درشت‌تر هستند و درنتیجه نور کمتری منعکس می‌کنند.

تاکنون در میان پنج قمر کشف‌شده‌ی پلوتو، شارون با قطر ۱۲۰۰ کیلومتر بزرگ‌ترین قمر است و دارای قطری حدود نصف پلوتو است.

پلوتو در تصاویر افق‌های جدید

تصویر زیر نیز در ۱۱ جولای از پلوتو گرفته‌شده است، در سمت چپ تصویر، نوار راهنمای مقیاس زیر پلوتو به طول ۱۰۰۰ کیلومتر قرار دارد و یک کره جغرافیایی راهنما در مرکز تصویر و در سمت راست ویژگی‌های سطح پلوتو، شامل صخره‌ها و یک‌شکل دایره‌ای که احتمالاً گودال است، نواحی تاریک و ناحیه‌ای موسوم به “قلب” روشن دیده می‌شوند.

پلوتو

کاوشگر افق‌های جدید همچنین دیروز یک تصویر گرفته که جزئیات بی‌سابقه‌ای از سطح پلوتو را نشان می‌دهد. ویژگی‌هایی خطی که نشان‌دهنده وجود ناحیه صخره‌ای و همچنین یک گودال احتمالی هستند.

تصویر دیگری از پلوتو که در روز ۱۱ جولای از فاصله ۴ میلیون کیلومتری پلوتو گرفته‌شده است در شکل زیر می‌بینید.

پلوتو

به دلیل اینکه کاوشگر افق‌های جدید تنها از کنار پلوتو گذر خواهد کرد و در مدار آن قرار نخواهد گرفت، به گفته آلن استرن محقق ارشد پروژه، این تصویر (تصویر ۱۱ جولای) بهترین تصویری است که از این سمت پلوتو گرفته شده و تا گذر کاوشگرهای بعدی در دهه‌های آینده، تصویر بهتری از این ناحیه نخواهیم داشت.

چهار لکه تاریک پلوتو که هرکدام عرضی حدود ۴۸۰ کیلومتر دارند، به کمربند تاریک دیگری که دور استوای پلوتو پیچیده‌ است، وصل می‌شوند. فاصله منظم و اندازه مشابه لکه‌ها هنوز دانشمندان مأموریت را به فکر فرو برده است.

جف مور از مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا در مافت فیلد کالیفرنیا، در یک بیانیه گفته:

ما فعلاً نمی‌توانیم بگوییم که این لکه‌ها فلات هستند یا دشت یا اینکه تنها لکه‌هایی روی یک سطح هموار هستند.

مور که اکنون سرپرست گروه زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و تصویربرداری پروژه است، افزود:

وقتی ما تصاویر مشابه این را از سطح پشتی پلوتو با اطلاعات ترکیبات و رنگ که فضاپیما اکنون تهیه‌کرده ولی هنوز به زمین ارسال نکرده، تلفیق کنیم، انتظار داریم که قادر به خواندن تاریخ این روی پلوتو باشیم.

تصاویر جدید جزئیات شگفت‌انگیز دیگری را نیز افشا کرده که به گفته محققان ظاهراً شامل شکل‌های چندضلعی متشکل از تقاطع ویژگی‌های خطی است.

این کاوشگر به جمع‌آوری اطلاعات متنوعی به کمک هفت ابزار علمی خود ادامه خواهد داد و بالاخره پرده از اسرار این سیاره کوتوله که از زمان کشف در سال ۱۹۳۰ همچنان مرموز باقی‌مانده بود، بر خواهد داشت. با ترنجی همراه باشید تا در جریان جدیدترین اخبار و تصاویر و اطلاعات این مأموریت باشید.

[su_button url=”http://www.space.com/29912-pluto-dark-spots-final-photo.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/29850-new-horizons-pluto-flyby-complete-coverage.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/29919-pluto-charon-cliffs-craters-and-chasms-new-pics-reveals-features-video.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button] [su_button url=”http://www.space.com/29918-pluto-moon-charon-canyons-photo.html” target=”blank” background=”#46bfb1″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hsbn

خیلی ممنون به خاطر این مطلب علمی و زیبا.من خودم خیلی به نجوم علاقه دارم.

Mist

ممنون بابت ترجمه این مطلب. همه علاقمندان به نجوم منتظر این گذر هستند.

Ari khan

ممنون اقای رسول زاده :rose:
———————
راستی عکس پلوتو چقدر شبیه تخمک یا سلول تخمه!! :scratch:

mahyar

عجب! :scratch:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده