حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاربرد؟ آیا همه ما قربانی سود طلبی شرکت ها هستیم؟

نوشته

8 سال قبل | 30 دیدگاه | ترنجی

همان‌طور که مطلع هستید هرروز یا اپل می‌گویید هیچ‌وقت گوشی به این قدرتمندی انقدر نازک نبود و یا سامسونگ زبان طراحی‌اش را عوض کرده و با تبلیغات رنگارنگ می‌خواهد رقیب را به خاک بمالد. برخی از شرکت‌ها هم که کلاً ول معطل‌اند و فقط در جایگاه فعلی‌شان در جا می‌زنند. نکته اینجاست که هیچ یک از این شرکت‌ها واقعاً به این موضوع فکر نمی‌کند که چگونه می‌توان محصولی تولید کرد که همه‌ی نیازهای کاربر در سطح موردنظر را پوشش دهد. به‌جرئت می‌توان گفت تنها چیزی که از آن مطمئن بود آن است که مدیران و سرمایه‌گذاران فقط به فکر جیب خودشان هستند تا هرروز پرتر از دیروز شود. امروز می‌خواهیم به مسائل این روزها بپردازیم که چرا هیچ شرکتی چیزی نمی‌سازد که ما واقعاً به آن احتیاج داشته باشیم و آن را دوست بداریم؟

در وجه اول بیاید قبول کنیم که طرفداری کردن از یک برند صرفاً به خاطر داشتن یک محصول از آن برند واقعاً اشتباه است و نوعی طرفداری کورکورانه و کاذب می‌باشد. بدون طرفداری و توهین به برند خاصی ادامه می‌دهیم. توجه کنید محصولاتی که مثال زده می‌شوند فقط یک انتخاب از میان چندین نوع از محصولات این‌گونه هستند پس دلیلی برای جبهه گرفتن و انتقاد نیست.

karb

برای مثال بیایید نگاهی به مک بوک ایر جدید داشته باشیم. اگر بخواهیم روراست باشیم این دستگاه واقعاً زیباست، از رنگ طلایی‌اش گرفته تا طراحی ساده و زیبایی بی‌نهایتش؛ اما این کاربردی است؟ در زندگی روزمره ما نیاز به کاربردی بودن داریم یا زیبایی؟ به‌احتمال زیاد جواب این سؤال کلمه هر دو است که مشکل هم همین‌جاست. در واقع می توان مک بوک جدید را تبلتی دانست که صفحه لمسی ندارد و به جای آن کیبوردی بزرگ را به دوش می‎کشد. با صراحت تمام می‌گوییم که پیدا کردن محصولی که از هر جهت بی‌نقص باشد واقعاً سخت است. بیایید کمی به گذشته برگردیم. اکسپریا زد ۲ به خاطر دارید؟ دستگاهی شکیل که تقریباً بی‌نقص بود و اگر بخواهیم کمی افراطی ایرادگیری کنیم طراحی تیز آن گزینه مهم ارگونومی را از ما می‌گرفت. در اکسپریا زد ۳ طراحی دستگاه خیلی بهبود یافت به‌طوری که می‌توان گفت با گرد شدن طراحی لبه‌ها و گوشه‌ها ارگونومی چندین پله پیشرفت داشت. حالا که سونی عنصر زیبایی را داشت کاربردی بودن کجا بود؟ شیشه پشت دستگاه هرچقدر هم مقاوم باشد بازهم به خاطر ماهیت شیشه بودنش باز می شکند و اینجاست که عنصر کاربردی بودن از بین می‎رود. برای مثالی دیگر به دسته‌ای فراگیر از گجت ها می‌رویم که هرروزه داریم از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ بله درست است، لپ‌تاپ‌ها. این گجت های بسیار کاربردی که مک بوک ها را از آن‌ها جدا می کنیم عنصر کاربردی بودن را در خود دارند و هر روز از این جهت تقویت می‌شوند اما به ندرت می‌توان زیبایی را نیز در این نوع لپ‌تاپ‌ها یافت. در گوشه‌ی دیگر رقابت اپل با مک بوک هایش ایستاده که بدون تردید زیبا هستند اما به گستردگی و کاربردی بودن لپ‌تاپ‌های ویندوزی نیستند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم ما گرفتار رقابت تنگاتنگ شرکت‌ها شده‌ایم. البته نباید از یاد برد که در این میان گجت هایی وارد شدند که در رده خودشان واقعاً عملکرد عالی ارائه می‌دادند و هر دو عنصر زیبایی و کاربردی بودن را داشتند. برای به وجود نیامدن بحث‌های تند و تیز از دستگاه خاصی نام نمی‌بریم. برای اتمام این مقاله بیایید نگاهی دوباره داشته باشیم به گذشته و حالمان و ببینیم که ما واقعاً از هر دو جهت زیبایی و کاربرد کدام گجت ها را دوست داشته‌ایم؟

نظرات خود را در مورد سرنوشتی که توسط شرکت‌ها برای ما رقم می‌خورد با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
30 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Blue Tech

hmm
درست ولی چرا انقدر پشت سر مک بوک میگین!؟
بیچاره چه هیزم تری بهتون فروخته مگه!؟ 😥
من که مک بوک پرو رو نگاه میکنم چیزی جز سخت افزار غول طراحیه خفن نمیبینم آنچنانم میگین کمبود نرم افزاری نداره حتی اگه داشته باشه کنارش یه ویندوز نصب میکنیم باحاش عالی میشه
البته قبول دام گرونههههههه

رضا (z best)

استفاده کردم عالی بود
واقعا درسته بعضیامون به جای اینکه برای جیبمون خودمون اهمیت قائل بشیم برای شرکت مطبوعمون داریم خودمون رو فدا می کنیم حالا شرکت فقط مارو یه دسته پول می بینه ونه چیز دیگه ای
البته استثناء هم داریم

Jasper

دوست عزیز با کمال احترام باید بگم هیچ استثنایی وجود نداره و الویت اول و دوم و سوم همه شرکتها سودآوریه وتازه اگه این اولویتها برآورده شد میان ببینن مصرف کننده چی میخواد.
قبول کنیم که طرفداری هز هیچ برندی عاقلانه نیست چون به قول خودتون اونا ما رو فقط دسته اسکناس می بینن یا بهتر بگم مثل فیلم جویندگان طلای چارلی چاپلین ملتو مثل مرغای برشته آماده خوردن می بینن.

Abbas Askari

نه خدایی سونی به فکر مشتریاش هست و کسی رو گول نمیزنه
بعدش کی گفته z2 مقاومتش کمه شیشه ی پشتش خیلی هم مقاومه میتونین برین تو یوتوب و دراپ تست هاشون ببینید

Mehdi69

دقیقا موافقم.اگه پلاستیک میزد میگفتن افتابه(درست مثل سامی) اگه فلز میزد میگفتن سنگین و خش پذیر. شیشه زدن میگن شکننده پس بیچاره شرکتا چی بزنن؟؟بهترین جنس از نظر من شیشس چون واقعا حس خوبی رو میده به آدم.چند بار زد ۲ از دستم هم از صفحه هم از پشت افتاده رو سنگ فرش خیابون یا رو سرامیک اما چیزیش نشده

aligap

این که یه گجت همه چیزهارو با هم داشته باشه وجود نداره.
من خودم نوت ۴ دارم و نیازهای روزانه رو برطرف میکنه. تنها بازی که میکنم soccer stars هستش.
باهاش میرم فیسبوک و اینستاگرام و ایمیل ها رو چک میکنم.
اگه بخوام چیزی چاپ کنم یه پرینتر کانن ip7200 دارم که وایرلس هست و با اون با گوشی چاپ میکنم.
دوربین کانن ۷D هم دارم که به فبلت با otg وصل میکنم
بخوام روی فلش مموری چیزی کپی کنم باز هم با کابل otg این کار رو میکنم.
بخوام سریال ببینم با فبلت از سایت دانلود میکنم بعد با dlna روی تلویزیون میبینم.
بخوام اندروید جدید بریزم باز اول با فبلت دانلود میکنم بعد با ریکاوری فلش میکنم.
از نظر زیبایی هم قابل قبول هستش.
همه اینکارهارو با اکثر گوشی های اندرویدی میشه انجام داد.
برای من که کاربردی هستش و دیگه به pc احتیاجی ندارم.

Jahandar

قابلیت dlna در اندروید واقعا ویژگی عالی ای هست برای خوره های فیلم و سریال . (تازه میراکست هم که اگر به شرایط ایده آل برسه دیگه بی نظیر میش!) چیزی که در ios اپل وجود خارجی نداره و فکر کنم تنها با خرید سخت افزار اپل تی وی بشه چنین کاری رو با محصولات اپل انجام داد .
کلا همونطور که گفتی برای استفاده های روزمره ، یک دیوایس اندرویدی (ترجیحا تبلت) بخوبی جای دسکتاپ رو پر میکنه اما برعکسش دیوایس اپلی قادر به انجام بسیاری از کارهایی که میشه با دیوایس ویندوزی انجام داد نیست و متعاقبا قادر به انجام کارهای معمول دیوایس اندرویدی هم نیست .
اما برای من ایده آل ترین ترکیب در شرایط حاضر ، استفاده از آیفون و تبلت ویندوزی‌ست . و یا ترکیب آیفون و تبلت اندرویدی و یک عدد دیوایس ویندوزی! (فعلا خودم از ترکیب دوم استفاده میکنم و اگر یک تبلت ویندوزی با مشخصات مورد نظرم وارد بازار بشه برای خریدش درنگ نمیکنم !)

Moazez

دقیقا درسته برای اکثر شرکتها فقط جیب مهمه نه چیزی که مشتری میخواد.

mr_mhs

البته غیر سونیا به این برند بزرگ توهین نکن

Moazez

بله دقیقا تو این سالها سونی نشون داده اونچیزیکه طرفداراش میخوانو بسازه تا حد ممکن.

Atta

همیشه مصرف کننده ها با نوعی قربانی هستند
هر شرکتی یک محصول کامل کامل نمیدی بیرون
چون در این صورت محصول بعدی فروشی نخواهد داشت
این سیاست شرکت ها است برای فروش بیشتر

hells angels

هرچی پول میدی آش میخوری.سرفس یا مک بوک انقد امکانات دارن و جزییات تو ساخت و طراحی شون بوده که ما خبر نداریم.در اخر قیمتشون به خدمتی که میکنن می ارزه

Heisenberg

کاملا صحیح
به نظر منم هیچ گجتی کامل و بی نقص نیست و باید دنبال کم نقص ترین باشیم و اینکه بگیم فلان گوشی بهترین گوشی دنیاست کاملا اشتباست و هر کدوم رو شما نام ببرید میشه مشکلاتی رو ازش نام برد!
ماشالله تا اینجای ۲۰۱۵ هم هیچ گجت مخصوصا گوشی بی نقصی رو ندیدیم و هر کدوم مشکلات بزرگ و کوچیک خودشون رو داشتند!
به شدت منتظر ایفون ۶اس فبلت نوت ۵ و اکسپریا Z5 هستم ببینم کدومشون کم نقص ترین هستن!

Google nexus

و نکسوس ۲۰۱۵ :yes:

Moazez

نکسوسها که همیشه نقصهایی داشتن

Abbas Askari

اگه گوگل نکسوس بعدی رو بده سونی بسازه بهترین نکسوس میشه
این گوگل به همه داده خوب به سونی هم بده دیگه

amir nazeriyeh

به نظر من کاربردی بودن ارتباط مستقیم با قیمت داره. شمار زیادی از نرم افزارها و بازیها نیاز به سخت افزار قدرتمند داره که باعث افزایش قیمت می شود. از طرفی کاملا منطقی هست شرکتی برای ارایه سرویس بدنبال سود باشه وگرنه از بین میره

Beny@min

خیلی جالبه :scratch:
من اومدم برای اولین بار با یه ایمیل یاهو در سایت ثبت نام کردم , وقتی اومدم وارد بشم ارور داد آدرس آی پی شما بلاک شده!!! مگه میشه !؟ مگه داریم ؟!

مجبور شدم با جیمیل وارد بشم که خدا رو شکر اتفاقی نیافتاد 🙂

Abbas Askari

کلا سیستم مشکل داره
دیشب کامنت های منو ثبت نمیکرد :unsure:

shantia

نوت۴ کامل تارین گوشیه
یک طراحی معقول
قدرت معقول

نه شیشه میشه الکی داره بشکنه
نه تمام فلزیه که بخواد الکی گرون بشه، یه فریم فلزی برای استحکام داره

Abbas Askari

شیشه الکی میشکنه؟کی اینو گفته!
تو برو دراپ تست های سری xperia z رو ببین چقدر مقاوم و نشکنه
شیشه Shatter Proof و Scratch Resistance در سری اکسپریا زد مقاومتشون از گوریلا گلس بیشتره

Blue Tech

آقا رسیدگی کنین باز ترولها حمله کردن شدید جناب رحمانی جناب مخملی جناب عطایی جناب کمانی
رسیدگی سریعتون رو خواستاریم :rose:

Blue Tech

آقا حالا که رسیدگی کردین دیگه این ۲تا کامنت ما که الان شد ۳تا رو حذف کنید بی زحمت ملت فکر نکنن ما توهم میزنیم

پویا رحمانی

خیالتون راحت دوست من ما اینجاییم جای دوری نمیریم

Blue Tech

ممنونم
مممممممنونــــــــــــــــــــــــــــم :rose:

Blue Tech

آقا باز وضع سایت بهم ریخت یکاریش کنین
والا راضی نیستم بحثای عادیمون به این سبک بحثا تبدیلشه
خواهش میکنم هرچه زود تر کامنت مشکل دار و اکانت مشکل دار رو حذف کنین
کلهم یه مدت عضویت جدید رو تعلیق کنید فکر کنم بهتره یا اینکه رو عضویت سختگیریه بیشتری انجام بدین
:scratch:

riofarina

امروز یه مستند راجع به عینک نشون میداد من و تو پلاس تازه فهمیدم تو دنیا فقط یه شرکت عینک سازی هست که اسمش Luxottica است و تمام شرکتای دیگه از جمله Oakley و ray ban زیر مجموعه این شرکت هستن و بزرگترین دزد دنیا این شرکت ایتالیایی هست که به خاطر انحصار و قدرتمند بودن عینکای ۲۰ دلاری رو ۲۰۰ دلار میفروشه!
تازه فهمیدم رو دست ایرانخودرو و سایپا هم هست!

AK_007

تو ضمینه ماشین سازیم همینطوره
شرکت ولکس واگن صاحب بیش از ۹۰% شرکتای ماشین سازی معروفه

euler

احتمالا می دانید که ابتدا کامپیوترها اصلا برای مقاصد شخصی ساخته نشدند و برای سازمانهای دولتی اختراع شده بودند اولین کامپیوترها میلیونها دلار هزینه داشتن ولی الان براحتی و با هزینه چند صد دلار دراختیار شماست اونها شرکت خصوصی هستند وتمام تلاش اونها سود هست به لطف همین صنعت و فقط با بکارگیری مغز می شود اینهمه پول دراورد شما حاضرید برنامه نویسی با ان درامد رو کنار بگذارید بروید کارهای خطرناک مثل کارکردن در معدن و… رو انجام بدهید ؟

farid

بچه ها توی URl تون رو ببنین

نه دوست داشتم :yahoo: :yahoo: :yahoo: 😉

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....