حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه یک خرید اینترنتی مناسب داشته باشیم؟

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

همه ما، ماشین، مبلمان و اغلب اوقات لباس می‌خریم، اما اگر این خریدها الکترونیک باشد ممکن است با ریسک همراه شود. این خطر وجود دارد که محصول خریداری‌شده تضمین معتبر نداشته باشد، معیوب باشد و یا حتی به‌درستی کار نکند. بااین‌حال خرید الکترونیکی لوازم، می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد یا اینکه به کاهش آلودگی و زباله‌های زیست‌محیطی کمک کند. خوشبختانه این امکان وجود دارد خریدهای بالا را انجام دهید اگر به‌درستی سؤال بپرسید و این مراحل را رعایت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل

900px-Buy-Used-Electronics-Step-1-Version-2

۱٫ درباره محصول موردنظرتان تحقیق کنید. برخی از محصولات عمر طولانی‌ ندارند، به‌عنوان‌مثال ممکن است باطری قابل شارژ گران‌قیمتی داشته باشد که به‌راحتی قابل تعویض نباشد. علاوه بر قسمت‌های سخت‌افزاری دستگاه که بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد، از بخش نرم‌افزاری نیز نباید غافل شد. اگر دستگاهی دارای بخش نرم‌افزاری است، به این نکته توجه کنید که مورد پشتیبانی تولیدکننده باشد. داشتن یا نداشتن پشتیبانی نرم‌افزاری، بسته به نوع دستگاه اهمیت پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال یک دستگاه گوشی هوشمند که بیشتر به برنامه‌ها وابسته است از اهمیت بیشتری نسبت به ماشین لباسشویی برخوردار است. چراکه نرم‌افزار یک ماشین لباسشویی کمتر نیاز به تغییر خواهد داشت. بررسی آنلاین و خواندن پرسش و پاسخ‌های مربوط به کالای موردنظر را فراموش نکنید. از این طریق، پاسخ خیلی از پرسش‌های خودتان را دریافت می‌کنید. در صورت امکان، کالا را از طریق فردی که آن را خریداری کرده ببینید و از این طریق تحقیقات خود را کامل‌تر کنید. هنگام بررسی و مشاهده، بپرسید چه وسیله جدیدی آمده است اگر بخواهم جدیدتر از آن را بخرم؟ اگر چیز ازدست‌رفته‌ای وجود داشته باشد از این طریق به آن پی خواهید برد و می‌توانید بهتر پولتان را خرج کنید.

900px-Buy-Used-Electronics-Step-2-Version-2

۲٫ به این نکته دقت کنید که امکان مرجوع کردن محصول به فروشنده وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است لوازم‌آرایشی را بخرید و متوجه شوید قبلاً استفاده‌شده است. برای برخی محصولات امکان برگشت به فروشنده وجود ندارد و تضمین آن با تولیدکننده است. پس در ضمانت‌نامه این مورد را در نظر بگیرید.

900px-Buy-Used-Electronics-Step-3

۳٫ در خصوص تعمیرکار و پشتیبان دستگاه سؤال بپرسید. اگر تعمیر و پشتیبانی دستگاه با فروشنده باشد خیلی بهتر از این است که توسط شخص ثالثی انجام شود. این‌گونه حتی ممکن است از جزییات تعمیر یا تغییر در دستگاه اطلاع بیشتری پیدا کنید.

900px-Buy-Used-Electronics-Step-4-Version-2

۴٫ مطمئن شوید که همراه محصول، تضمین معقول و مناسبی ارائه‌شده است. در خصوص ضمانت‌نامه به جزییات پوشش خدمات دقت کنید. آیا امکان افزایش خدمات پشتیبانی ممکن است؟ اگر چنین است برای چه مدت و چه مقدار؟ حتی اگر قبل از خرید هدفتان این باشد که از ضمانت‌نامه استفاده نکنید، بازهم به وجود و جزییات آن دقت کنید. واقعیت آن است که اجناس بدون ضمانت‌نامه می‌توانند ناشی از عدم اعتماد تولیدکننده به تولیدی خود باشد. حتی تضمین کوتاه (۶ ماه یا کمتر) نیز می‌تواند ناشی از عدم اعتماد تولیدکننده به محصول خود باشد.

900px-Buy-Used-Electronics-Step-5

۵٫ در مورد سیاست‌های برگشت محصول و سیاست‌های ارزشی آن در زمان برگشت سؤال بپرسید. بسیاری از فروشنده‌های معتبر، حتی تا یک ماه یا بیشتر نیز امکان مرجوع خرید را در نظر می‌گیرند. درحالی‌که بعضی فروشگاه‌ها در زمان برگشت، درصدی از هزینه پرداختی شمارا کسر می‌کنند.

900px-Buy-Used-Electronics-Step-6-Version-2

۶٫ در صورت امکان، از گزینه‌های آزمون محصول قبل از پرداخت هزینه و تحویل گرفتن نهایی بهره ببرید. درحالی‌که این آزمون تضمینی برای سلامت همیشگی نیست اما از کارکرد فعلی دستگاه مطمئن خواهید بود.

900px-Buy-Used-Electronics-Step-7-Version-2

۷. هرگونه رسید، برگ خرید و ضمانت‌نامه را نزد خود نگه‌دارید. برای بهره بردن از خدمات پشتیبانی یا مرجوعی خرید این رسیدها اهمیت فراوانی دارند. در نگهداری آن‌ها دقت کنید چراکه بابت آن‌ها پول پرداخت کرده‌اید.

بهتر است به این نکته‌ها نیز توجه داشته باشیم:

اگر دستگاه دیجیتالی خریده‌اید (مثل یک تلفن یا mp3 Player) و اشکالی در آن وجود دارد، بررسی کنید و ببینید آیا نسخه جدیدی برای آپدیت و رفع ایراد سیستم‌عامل آن وجود دارد. بررسی سایت تولیدکننده آن برای رفع این مشکل بهترین گزینه است.

برخی از فروشگاه‌ها در برنامه تجارت خود امکان تعویض وسایل الکترونیک قدیمی با وسایل به‌روز آن را در نظر می‌گیرند. توضیحات هر فروشگاه را به‌دقت بخوانید به‌خصوص زمانی که در حین خرید آنلاین هستید.

هنگام خرید محصولات الکترونیک همچون لپ‌تاپ، توجه کنید مدل‌هایی که به‌تازگی به بازار عرضه‌شده‌اند، آزمون خود را پس نداده و ممکن است اشکالات ذاتی بیشتری نسبت به مدلی قبلی خود داشته باشد. شاید خرید مدلی تست‌شده و مطمئن‌تر با رضایت بیشتری همراه باشد.

چیز دیگری که در پایان می‌خواهم یادآوری کنم در خصوص بیمه کالای خریداری‌شده است. بسیاری از فروشگاه‌های خوب برای کالایی که ارسال می‌کنند بیمه نیز در نظر می‌گیرند تا از حمل‌ونقل آن نگرانی کمتری وجود داشته باشد.

شما تجربه ای از خریدهای آنلایتان دارید که با اشتراک آن بتوانید این مطلب را کامل تر کنید؟
[su_button url=”http://www.wikihow.com/Buy-Used-Electronics” background=”#06a55c”]wikihow[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی