حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیشی گرفتن صفحات OLED از LCD در اسمارت‌فون‌‌ها تا سال ۲۰۲۰

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | موبایل، نمایشگرهای دیجیتال

در حالی صفحات LCD  بیش از ۱۵ سال بر بازار موبایل حکمفرما بودند، طبق بررسی‌های اخیر موسسه‌ی تحقیقاتی IHS Markit، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ صفحات OLED جایگزین این نوع صفحات شوند.

صفحات AMOLED با دارا بودن بیش از ۳۶٪ از سهم بازار موبایل یعنی بیش از یک سوم صفحات اسمارت‌فون ‌های فروخته شده در سال ۲۰۲۰، با پشت سر گذاشتن صفحات سیلیسیم آمورف (a-Si) شبیه LCD TFT و صفحات LTPS TFT LCD، پیشتاز این بازار خواهد شد.

۲۰۱۶-۰۸-۰۸-eete-jh-ihs

یکی از مقامات ISH Markit به این موضوع اشاره می‌کند که:

با وجود اینکه ساخت صفحات OLED چه از نظر پیچیدگی و پراکندگی مواد اولیه و چه مراحل شیمیایی تولید کمی دشوارتر است، از نظر سازندگان اسمارت‌فون ها، یک ویژگی و فناوری جذاب و مورد توجه است که این جذابیت و توجه روز به روز در حال افزایش است.

صفحات OLED نه تنها باریک‌تر و روشن‌تر از صفحات LCD هستند، بلکه می‌توانند عملکرد بهتری در رنگ ارایه داده و همچنین قابلیت انعطاف پذیری را به‌همراه داشته باشند که می‌تواند طراحی‌های خلاقانه و زیباتری را به اسمارت‌فون‌ها بیاورد. شرکت سامسونگ هم‌اکنون در اسمارت‌فون‌هایش از صفحات OLED و AMOLED استفاده می‌کند و همچنین درخواست‌های رو به افزایشی برای این صفحات از سوی برند‌هایی شبیه هوواوی، Oppo، Vivo، Meizu و … وجود دارد. شرکت اپل نیز پیش بینی استفاده از صفحات OLED در محصولات آینده خود را دارد.

زمانی این صفحات کاملا شیشه‌ای بودند و از نظر عملکرد نیز تفاوت اندکی با LCD داشتند. اما امروزه صفحات انعطاف پذیر OLED ساخته شده از پلاستیک روشن‌تر و باریک‌تر در دسترس هستند و توجه اپل را به خود جلب کرده‌اند. بکارگیری صفحات OLED توسط اپل، فصل جدیدی در تاریخ صنعت این صفحات را رقم خواهد زد.

شرکت‌های سامسونگ دیسپلی، الجی دیسپلی، شارپ، JDI، BOE، Tianma، GVO، Truly و CSOT نیز در حال اختصاص سرمایه‌های بیشتری به تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های مربوط به این صفحات و ظرفیت‌ تولید خود هستند. ظرفیت تولید جهانی صفحات AMOLED از عدد ۵ میلیون متر مربع در سال ۲۰۱۴ به عدد ۳۰ میلیون متر مربع در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی صفحات با این تفکر که صفحات LTPS LCD جای صفحات a-Si را خواهد گرفت، بر روی توسعه این صفحات سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادند، در حالی که بسیاری از پلتفرم‌‌های در حال توسعه بخصوص در چین، برنامه‌ی این شرکت‌‌ها را تغییر داد و صفحات OLED را به دلیل پیشرفت و نفوذ روز افزون وارد لیست آن‌‌ها کرد.

با توجه به این موضوع که شرکت‌‌های بیشتری به استفاده از صفحات OLED و AMOLED روی آورده‌اند، محقق شدن این پیش‌بینی‌ها دور از انتظار نیست. نظر شما چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که استفاده از صفحات OLED و AMOLED به امری طبیعی و عادی در ساخت اسمارت‌فون‌‌ها بدل شود؟

 

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://goo.gl/fkt21E”]EETimes[/button]

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BENI.chalton

اولین شرکتی که AMOLED ها رو اورد و به طور گسترده وارد بازار کرد سامسونگ بود و الان هم علمش در زمینه امولد ها از همه برندهای دیگه بیشتر و تقریبا ۹۶ درصد بازار امولد ها رو سامسونگ داره و این نشانه قدرت صفحه نمایش های سامسونگ هست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مازیار کیانی
An uncharted realm, with a lost gift soul deep down