حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هوش مصنوعی گوگل به دنبال پیش درمان کوری ناشی از دیابت است

دیابت با کسی شوخی ندارد و حتما شما هم در بین دوستان و آشنایان خود کسانی را می‌شناسید که به این بیماری مبتلا هستند. دیابت رژیم غذایی خاص خود را دارد و اگر این رژیم رعایت نشود چه بسا با رتینوپاتی دیابتی و کوری فرد دچار شده خاتمه پیدا کند.

بیماری رتینوپاتی دیابتی درمان‌پذیر است منتها باید به موقع تشخیص داده شود. نزدیک به ۴۱۵ میلیون دیابتی موجود در جهان در معرض ابتلا به این عارضه بینایی هستند و بسیاری از آنان هم‌اکنون مبتلای به آن هستند و خود بی‌خبرند چون از بی‌توجهی به درمان دیابت ناشی می‌شود.

به همین دلیل است که گوگل در حال آموزش دادن حرفه‌‌ای به هوش مصنوعی خود است تا رتینوپاتی دیابتی را پیش از آن که باعث بروز مشکل جدی‌تر شود متوقف کند.

از آن جا که بیماری رتینوپاتی دیابتی عمدتا با معاینه تصویری از پشت چشم امکان‌پذیر است، گروه گوگل چند سال گذشته را صرف تهیه ۱۲۸ هزار تصویر اختصاصی از پشت چشم کرده‌ است و عکس‌ها را در اختیار گروه‌های سه و چهار نفری چشم پزشکان گذاشته تا به بررسی آنها بپردازند.

image01

با مشخص کردن میزان آسیب وارد شده به اطراف چشم از قبیل میکروآنوریسم، خونریزی و نظایر آن و پس از آن داده‌آمایی سیستم یادگیری ماشین، گوگل برنامه‌ریزی کرده است تا ابزار تشخیص قابل اعتمادی برای شناسایی این بیماری بسازد. پس از بررسی ۱۲ هزار تصویر، تشخیص سیستم همان چیزی بود که پزشکان مشخص کرده بودند.

گروه محققان گوگل امیدوار است تا این سیستم را قادر به تشخیص بیماری با استفاده از تصاویر سه بعدی (که با توموگرافی انسجام نوری گرفته می‌شوند) کند. این در حالی است که هم‌اکنون از تصاویر دو بعدی برای چنین کاری استفاده می‌شود.

این کروه همچنین به دنبال ایجاد فرایند تشخیص خودکار است تا بتوان بیماری را از راه دور نیز تحت مداوا قرار داد. این شیوه برای کسانی است که دسترسی به پزشک متخصص چشم ندارند. اما قبل از هر چیز لازم است تا گوگل تحقیقات مرتبطی با کمک گروه‌های کلینکی بزرگ‌تر انجام دهد تا در نهایت موفق به دریافت تایید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا شود.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/11/29/googles-training-ai-to-catch-diabetic-blindness-before-its-too/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار