حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نوستالوژیک: یک روز با دوربینی قدیمی

نوشته

8 سال قبل | 10 دیدگاه | ترنجی

امروزه تکنولوژی به سرعت درحال رشد است، به اندازه ای که حتی شاید قابل وصف هم نباشد! در آن عصری که بطری‌های خالی نوشابه را می‌بردیم و نوشابه تحویل می‌گرفتیم، چه کسی فکرش را می‌کرد که بجای استفاده از ضبط صوت و آن همه نوار کاست، بتواند هر موسیقی را هرجایی به صورت آنلاین گوش دهد؟! به‌راستی جالب است و کمی هم عجیب. جالب می‌شود که باری دیگر به گذشته برگردیم و دنیای تکنولوژی آن زمان را مرور کنیم. در قسمت قبلی نگاهی به کنسول بازی فوق‌العاده سگا داشتیم. اما در این قسمت کاملا ویژه می‌خواهیم یک بررسی کوتاه از یک گجت دوست‌داشتنی دهه ۶۰ داشته باشیم. پس با ترنجی همراه شوید.

شاید بد نباشد که به‌یاد آوریم روز‌هایی هم وجود داشت که برای عکس گرفتن از یک سوژه باید روز‌ها صبر می‌کردیم یا یک سری لوازم فراهم می‌کردیم! این‌ روز‌ها عکس‌گرفتن از یک سوژه بسیار ساده است، موبایل را آماده کنید، کلیک و تمام! چند روز پیش در بین وسایل قدیمی‌ام یک دوربین قدیمی پیدا کردم که کلی خاطراتم را زنده کرد و برای همین با خود گفتم چرا این دوربین در قسمت بعدی حضور نداشته باشد؟ برای همین قصد داریم در این قسمت ویژه یک بررسی کلی از این گجت قدیمی داشته باشیم.

1

طراحی این دوربین شرکت National بسیار جالب و ساده است، یک دوربیع مستطیل‌شکل که از پلاستیک ساخته شده است. البته قسمت بالایی دوربین پلاستیکی چرم مانند دارد که حس خوبی را به کاربر القا می‌کند. در قسمت راستی این دوربین یک فلاش از نوع زنون است که حتی پس از این‌ همه سال مانند همیشه پر‌نوز و پر‌قدرت است! در قسمت وسط یک لنز کوچک است که تصاویر را ثبت کرده و بر روی فیلم داخل دوربین ثبت می‌کند. و در سمت چپ قسمت چشمی دوبین است که نیازی به توضیح ندارد! در قسمت پشت دوربین یک بخش برای قرار دادن فیلم است که فکر می‌کنیم به‌طور کامل منقرض شده‌اند! این دوربین می‌تواند از سوژه‌هایی با فاصله ۱٫۵ متر و بیشتر در روز عکس بگیرد. این میزان در شب به همراه فلاش ۱٫۵ متر تا ۳ متر است. در بالای دوربین دکمه پاور و یک دکمه شاتر قرار دارد که استفاده از آن بسیار ساده و لذت‌بخش است. و در نهایت در قسمت پایین یک قطعه کشویی مانند وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. در‌کل برای طراحی این دوربین چاره‌ای نداریم جز اینکه بگوییم این محصول واقعا دوست‌داشتنی است!

6

استفاده از این دوربین برخلاف نظر بسیاری بسیار ساده است و اصلا نیازی به هیچ‌گونه عمل دشواری ندارد! برای همین اول از همه دو باتری که در اسباب‌بازی‌های دوران کودکی قرار می‌دادید فراهم کنید! سپس درپوش مخصوص باتری را همانند تصویر بالا باز کنید و دو باتری را داخل دستگاه قرار دهید. سپس دستگاه‌را روشن کنید، هنگامی که یک صدای عجیب شنیدید بدانید که دوربین روشن شده است. حال به قسمت زیرین دوربین یعنی قطعه‌ کشویی می‌رویم. این قطعه را یک‌بار تا انتها فشار دهید و آزاد کنید، سپس این کار را مجددا انجام دهید اما اینبار تا نیمه راه این کار را انجام دهید! حالا از طریق چشمی سوژه را هدف بگیرید و صبر کنید که چراغ کوچکی که در چشمی وجود دارد سبز شود. سپس می‌توانید عکس بگیرید! اگر یادتان باشد برای ظاهر کردن این عکس‌ها باید به عکاسی محله خود مراجعه می‌کردید! واقعا جالب است که همه این کارها را می‌توان در چند ثانیه با تلفن‌هوشمندمان انجام دهیم! همانطور که همیشه گفته‌ایم پیشرفت تکنولوژی هم زیباست و هم ترسناک! در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری از مراحل کار با دوربین را ببینید.

۱٫

9

۲٫

7

۳٫

8

۴٫

5

۵٫

4

جالب است نه؟ واقعا دوران زیبایی بود! راستی اگر هنوز از این دوربین‌ها دارید و قصد دارید یک سلفی با این دوربین ثبت کنید (!!) پیشنهاد می‌کنیم که حتما از عینک‌های آفتابی استفاده کنید! اما چرا؟ علت آن پر‌قدرت بودن فلاش این دوربین است که واقعا باعث ثبت تصاویر روشنی می‌شد. البته مشکل اینجاست که فلاش دوربین را نمی‌توان به صورت دستی خاموش کرد و با هربار عکس گرفتن شاهد نور فلاش خواهید بود. شاید به همین دلیل است که سازندگان دوربین گفته اند حداقل ۱٫۵ متر با دوربین فاصله داشته باشید! تصویر پایین تنها چند لحظه بعد از فلاش‌زدن این دوربین ثبت شده است!

12

این دوربین‌ که مربوط به دهه ۶۰ است در دوران خودش تصاویر فوق‌العاده شفاف و زیبایی را به ثبت می‌رساند و شاید برای همین است که این دوربین‌ها در میان مردم بسیار محبوب اند. فیلم‌های این دوربین‌هارا یادتان است؟ این فیلم‌ها معمولا یک قطعه ۸ سانتی‌متری بودند که داخل دوربین قرار می‌دادیم. یادتان است که هنگام دریافت عکس‌هایمان یک نوار سیاه‌ رنگ هم وجود داشت که در آن عکس‌ها به شکل سیاه‌و‌سفید بودند؟ چه روزگاری! نکته منفی برای کاربران این دوربین این بود که اگر تصویری را به اشتباه ثبت می‌کردید دیگر راه برگشتی وجود نداشت و نمی‌توانستید آن‌ را حذف کنید، حتی حافظه این فیلم‌ها بسیار محدود بود! راستی شاید دوست داشته باشید بدانید که ابعاد و رزلوشن تصاویر این دوربین چقدر است؟ خب متاسفانه خودمان هم نمی‌دانیم! تنها چیزی که می‌دانیم این است که این دوربین یک لنز ۲۴ میلی متری با ابعاد تصویر ۱:۵٫۶ دارد! در کل باید به National بابت ساخت این دوربین‌عکاسی تبریک بگوییم که واقعا محصول بی‌نظیری است!

در کل استفاده از این دوربین در همین یک روز کلی خاطرات را برایمان زنده کرد و امیدوارم که خاطرات شما در زمینه‌ دوربین‌های عکاسی قدیمی زنده شده باشد. بیایید و یک‌بار دیگر به یاد آوریم که چه دوران جالبی در زمینه ثبت تصاویر و لحظات مختلف داشتیم. به راستی جالب است، واقعا در آینده چه خواهد شد؟ راستی شما چه خاطراتی با دوربین‌های عکاسی دارید؟

10

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MahdiDE

سلام
آقای میرنژاد اگر اشتباه نکنم دوربینتون فیلم ۱۱۰ ( میلیمتری ) میخوره که در بازار نیست یا خیلی کمیابه ، اما دوربین های فیلمی هنوز وجود دارند ( فیلم های ۱۳۵ میلیمتری که به اختصار ۳۵ هم میگن بهشون . ) .

Different_boy

سلام.داداش من اونزمان که بچه بودم یدونه داشت از همین مدل.برند و مدلش رو یادم نیست.اما همین طراحی رو داشت.چقدر عکس باهاش میگرفتیم و ظاهر میکردیم!!!!یادش بخیر.

HM-R O Y A L

یه مدت فلاشر مد شده بود من از فلاشر دو تا از این دوربینها استفاده کرده بودم یه بوردی درست کرده بودم که چند ثانیه یکبار فلاشر میزد .

Mr.GaGa

ما هنوزم یدونه ازینا داریم…

emad007

ما یکی داریم داره خاک میخوره

riofarina

وااای ما هم یدونه داشتیم چقدر باهاش حال میکردیم. یدونه هم زینت slr داشتیم و البته هنوزم داریم با یه فلاش ناسیونال که نورسنج هم داشت، عکساش معرکه بود. یادش بخیر رو پاکت عکسا راهنمای تنظیم دیافراگم و شاتر و میزدن. عکسای هر دو دوربین و هنوزم دارم.

Moazez

اون مارک ناسیونال خودش ار هزاران نوستالژیک بالاتره.

mehrdad296

هی وای من ، خیلی خاطرهدارم ازش من از همون زمان عاشق عکاسی بودم اصلا اشک تو چشمام جمع شد 😥

Navid

هی دادا داییم یکپی داشت چقدر التماسش کروم یه عکس ازم بگیره اما نگرفت

K.m

عخیییییییی 😥 :heart:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs