حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لیست سیاه: با مرگبارترین حیوانات دنیا آشنا شوید

مرگبارترین حیوانات دنیا عنوانی است که اغلب در قالب درندگان وحشی و بی‌رحم حیات‌وحش و موجودات کشنده طبیعت به‌کاربرده می‌شود. یکی از وبلاگ نویسان بیل گیتس در فهرستی که منتشر کرده از ۱۵ موجود مرگبار زمین نام‌برده است که هر یک از آن‌ها به‌نوبه خود تهدیدی جدی برای آسیب زدن به شما محسوب می‌شوند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بسیاری از انسان‌ها در طول سال زندگی خود را به دلیل مواجهه با برخی حیوانات و موجودات طبیعت از دست می‌دهند. این موضوع سبب شده تا جانور شناسان بسیاری اقدام به تهیه لیست حیوانات مرگبار زمین کنند. این حیوانات برخلاف نظر عموم مردم لزوماً درنده‌ترین آن‌ها نیستند چراکه در بین اسامی این جانوران، نشانه‌هایی از حشرات کوچک، انسان‌ها و حتی برخی انگل‌ها دیده می‌شود.

با لیست سیاه مرگبارترین حیوانات دنیا آشنا شوید

اگرچه لیست تهیه‌شده توسط این وبلاگ نویس جامع و کامل نیست اما می‌تواند شما را با برخی از مرگبارترین حیوانات دنیا آشنا کند. لقب مرگبارترین حیوانات دنیا جامعه بزرگی از حیوانات، حشرات، خزندگان و حتی انسان را نیز دربر می‌گیرد اما در این لیست تنها نام ۱۵ حیوان مرگبار زمین جای‌داده شده است. در ادامه با مرگبارترین حیوانات دنیا آشنا می‌شویم.

۱۵- کوسه‌ها: ۶ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

حملات کوسه‌های قاتل به انسان بسیار نادر است که این موضوع سبب شد تا در سال ۲۰۱۴ تنها ۳ کشته بر اثر حملات این کوسه‌ها گزارش شود. آمار قربانیان حملات کوسه‌ها در سال ۲۰۱۵ به ۶ نفر رسید که این افزایش تعداد قربانیان نشان از درگیری یک‌طرفه انسان‌ها با کوسه‌ها، این فرمانروایان دریاها است چراکه کوسه‌های قاتل به‌ندرت با انسان‌ها درگیر می‌شوند.

۱۴- گرگ‌ها: ۱۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

درگیری گرگ‌ها با انسان‌ها همانند حملات کوسه به‌ندرت رخ می‌دهد چراکه اغلب محل زندگی و حیات گرگ‌ها با محل اجتماع انسان‌ها فاصله بسیار زیادی دارد. گزارش منتشر شده‌ای نشان می‌دهد در یک دوره ۵۰ ساله که درنهایت به سال ۲۰۰۲ ختم شده است، تعداد قربانیان حملات گرگ تقریباً ۱۰ نفر در هرسال بوده است.

۱۳- شیر‌ها: بیش از ۲۲ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

آمار منتشرشده از تعداد قربانیان حملات شیرها نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان در هرسال متفاوت است. به‌عنوان مثال در یک دوره زمانی از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۵ تعداد قربانیان حملات شیرها تقریباً ۵۶۳ نفر است که به‌طور میانگین ۲۲ نفر در هرسال بر اثر حملات سلطان حیات‌وحش کشته می‌شوند. اغلب کشته‌شدگان در مناطقی از تانزانیا با شیرها درگیر شده‌اند که این درگیری موجب کشته شدن این تعداد قربانی در هرسال شده است. البته در تمامی نواحی زندگی شیرها و خارج از مرزهای تانزانیا قربانیانی از حملات شیرها باقی می‌ماند اما این ارقام تنها به بخش‌های از تانزانیا اختصاص دارند.

۱۲- فیل‌ها: ۵۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

شاید قرار دادن نام فیل در این لیست سبب تعجب بسیاری از مردم شده باشد چراکه اغلب از فیل به‌عنوان حیوانی اهلی و غیر درنده یاد می‌شود اما مقاله منتشرشده از سوی نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که فیل‌ها عامل کشته شدن ۵۰۰ نفر در سال هستند. اگرچه تعداد فیل‌هایی که در هرسال بر اثر شکار انسان‌ها کشته می‌شوند بسیار بیشتر از این آمار است اما قربانی شدن ۵۰۰ انسان بر اثر حملات فیل‌ها دلیل رابطه نه‌چندان خوب انسان با محیط طبیعی است.

۱۱- اسب آبی: ۵۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

اسب‌های آبی که اغلب دارای دندان‌های بسیار بزرگ و رفتارهای پرخاشگری وحشتناکی نسبت به انسان هستند در سال سبب قربانی شدن ۵۰۰ نفر می‌شوند. بیشتر انسان‌هایی که بر قایق‌های کوچک خود در کنار مرداب‌ها و آبگیرها مشغول گشت‌وگذار هستند با حملات این موجودات پرخاشگر مواجه می‌شوند. اسب‌های آبی طی سالیان دراز در آفریقا موجب کشته شدن انسان‌های بسیار زیادی شده‌اند.

۱۰- کرم‌های نواری: ۷۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

کرم‌های نواری که در خانواده انگل‌ها قرار می‌گیرند سالیانه موجب کشته شدن ۷۰۰ انسان در سراسر جهان می‌شوند. عفونت‌های ایجادشده به‌وسیله این نوع کرم‌های انگلی سبب آسیب دیدن دیواره روده و دستگاه گوارشی می‌شود که از معروف‌ترین انواع کرم‌های نواری می‌توان به کرم کدو اشاره نمود.

۹- تمساح: ۱،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

تمساح که اغلب باهم خانواده خود کروکودیل اشتباه گرفته می‌شوند، مسئول کشته شدن ۱۰۰۰ نفر در هرسال است. این موجودات عظیم‌الجثه که از آرواره‌های بسیار قدرتمند و بزرگی بهره می‌برند قادر به کشتن تقریباً هر موجود زنده‌ای هستند. شاید بخواهید تفاوت‌های بین تمساح و کروکودیل را بدانید، از این‌رو باید گفت این دو موجود وحشتناک ازلحاظ محل زندگی و قدرت آرواره دارای تفاوت‌های بسیار زیادی هستند.

محل زندگی تمساح اغلب در آب‌های تازه دریاچه‌ها واقع در جنوب و جنوب شرقی آمریکا بوده درحالی‌که محل زندگی کروکودیل ها در مرداب‌هایی با شدت‌جریان آب بسیار پایین و در نواحی شمالی آفریقا زندگی می‌کنند. از دیگر تفاوت‌های این دو حیوان می‌توان به U شکل بودن آرواره تمساح و در مقابل V شکل بودن آرواره کروکودیل اشاره نمود. بیشت جانورشناسان بر این باورند که به دلیل ساختار فیزیکی، تمساح‌ها از قدرت آرواره بیشتری برخوردار هستند.

۸- کرم‌های گرد آسکاریس: ۴،۵۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

با توجه به مطالعاتی که دانشمندان در سال ۲۰۱۳ بر روی این نوع کرم‌ها انجام دادند متوجه مرگبار بودن عفونت‌های حاصل از فعالیت کرم‌های آسکاریس در روده کوچک انسان شدند. این عفونت‌ها با نام aschariasis شناخته می‌شوند تأثیر بسیار مخرب‌تری بر روی ساختمان دستگاه گوارشی کودکان نسبت به بزرگ‌سالان دارند. به‌هرحال کرم‌های آسکاریس سبب عفونت شدید روده کوچک‌شده که این موضوع مرگ ۴۵۰۰ نفر در هرسال را به دنبال دارد.

۷- مگس تسه‌ تسه: ۱۰،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

مگس تسه تسه که در برخی منابع زیست‌شناسی با نام تزه تزه شناخته می‌شود ناقل بیماری خطرناکی است که سالیانه موجب کشته شدن ۱۰،۰۰۰ نفر می‌شود. این بیماری که به نام بیماری خواب مشهور است به‌عنوان یک عفونت انگلی ابتدا موجب سردرد، تب، درد مفاصل و خارش شدید شده و سپس با ایجاد مشکلات بسیار جدی عصبی سبب کشته شدن فرد بیمار می‌شود. اگرچه بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت آمار مرگ‌ومیر سالیانه براثر این حشره کاهش‌یافته اما همچنان شاهد مرگ هزاران نفر در سال به‌موجب مگس تسه تسه هستیم.

۶- حشره قاتل: ۱۲،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

این حشره که با نام kissing bug (حشره بوسیدن) نیز شناخته می‌شود نام خود را از آثاری که بر روی صورت قربانیان خود به‌جای می‌گذارد، کسب کرده است. بیماری چاگاس که از طریق این حشره به فرد منتقل می‌شود به‌عنوان یک عفونت انگلی سیستم ایمنی بدن بیمار را هدف قرار داده و سبب کشته شدن ۱۲،۰۰۰ قربانی در سال می‌شود.

۵- حلزون آب شیرین: بیش از ۲۰،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

حلزون‌های آب شیرین در دسته مرگبارترین حیوانات دنیا قرار می‌گیرند چراکه به‌واسطه حمل یک بیماری بسیار خطرناک با نام عجیب schistosomiasis (شیستوزومیازیس) سبب کشته شدن بیش از ۲۰،۰۰۰ قربانی در سال می‌شود. این بیماری در ابتدا با علائمی همچون شکم‌درد شدید و وجود لخته‌های خونی در ادرار و مدفوع شخص آشکارشده و پس از مدت کوتاهی سبب مرگ وی می‌گردد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که می‌توان بین ۲۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ مرگ را به این بیماری نسبت داد.

۴- سگ‌ها: ۳۵،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

اگرچه سگ‌ها به‌خودی‌خود علت اصلی این تعداد قربانی در سال نیستند اما سگ‌های حامل بیماری هاری جز خطرناک‌ترین و مرگبارترین حیوانات دنیا قرار دارند. طی گزارش‌های منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت ۹۹ درصد قربانیانی که توسط سگ‌ها کشته‌شده‌اند به دلیل انتقال بیماری هاری از سگ به انسان بوده است. اگرچه می‌توان از بیماری هاری توسط واکسن‌های مربوط در امان بود اما همواره خطر ابتلا به هاری انسان‌ها را تهدید می‌کند.

۳- مار‌ها: ۱۰۰،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

گزش مارهای سمی جان هزاران نفر در هرسال را می‌گیرد. موضع نگران‌کننده‌ای که در مورد مارها، این حیوانات مرگبار وجود دارد این است که هنوز درمان و پادزهر اساسی برای درمان زهرهای موجود در بدن مارها وجود ندارد که این فقدان پادزهر خود عاملی در جهت افزایش تعداد مرگ میر بر اثر حملات مارها است.

۲- انسان‌ها: ۴۳۷،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

بر طبق گزارش‌های منتشرشده از سوی دفتر کل سازمان ملل متحد، جرائم اجتماعی و مواد مخدر سبب کشته شدن صدها هزار انسان در طول سال است. اگر بعد معنوی و الهی بشر را نادیده بگیریم، انسان دومین حیوان مرگبار طبیعت به شمار می‌رود. اگرچه ما بدترین دشمن جامعه خود نیستیم اما می‌توانیم خود را به‌عنوان یکی از عوامل مرگ‌ومیر در جامعه بشری بدانیم.

۱- پشه‌ها: ۷۵۰،۰۰۰ کشته در سال

مرگبارترین حیوانات دنیا

پشه که در این مقاله به‌عنوان مرگبارترین حیوان موجود در طبیعت شناخته می‌شود سالیانه سبب مرگ ۷۵۰،۰۰۰ نفر می‌شود. پشه‌ها با انتقال انواع بیماری‌ها از انسان به انسان و از حیوانات به انسان‌ها سبب بروز بیماری‌های کشنده‌ای همچون مالاریا شده‌اند. شیوع مرگبار مالاریا طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در کشورهای جنوب صحرای آفریقا چیزی در حدود ۳۷ درصد کاش یافته اما همچنان تب دانگ به‌عنوان یکی از مرگبارترین بیماری‌های آسیا و آمریکای لاتین شناخته می‌شود.

نظر شما در خصوص لیست مرگبارترین حیوانات دنیا چیست؟ آیا حیوان دیگری را می‌شناسید که سبب کشته شدن تعداد قابل‌توجهی انسان در یک دوره زمانی شده باشد؟

[button type=”link” link=”http://www.sciencealert.com/these-are-the-world-s-15-deadliest-animals” size=”btn-medium” target=”blank”]sciencealert[/button]

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرمین

مقاله خوب و جالبی بود، فقط ای کاش تیتر رو عوض میکردین، مثلا “مرگبارترین جانداران دنیا”، چون گذاشتن انسان توی لیست “مرگبارترین حیوانات دنیا” اشتباهه. موفق باشین.

دانیال

مقاله خوبی بود با تیتر خوبی. مطمئناً انسان های که باعث مرگ دیگر انسان ها میشن چیزی بنام شعور ندارن و با حیوانات در یک رده قرار میگیرن. ?

PIMPLUKE

جای خالیه خودرو سازان ملی در صدر جدول شدیدا احساس میشه با یک حساب سر انگشتی میشه فهمید که حتی مارهای سمی کمتر از این دو کمپانی در سال جون آدمها رو میگیرن حتی از اون پشه هم بیشتر آدم میکشن این دوتا شرکت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد عادل فرخی
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید