حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت با اپلیکیشن GazeSpeak به کمک بیماران مبتلا به ALS می‌آید

مایکروسافت نوعی اپلیکیشن ابداع کرده مخصوص بیماران مبتلا به ALS با نام GazeSpeak تا این افراد بتوانند از طریق این اپلیکیشن به کمک چشم‌‌های خود با دیگران ارتباط برقرار کنند.

بیماری ALS یا Amyotrophic lateral sclerosis (اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک) که با نام بیماری لو گهریگ (Lou Gehrig’s disease) هم شناخته می‌شود نوعی بیماری سیستم عصبی است که به سلول‌های موسوم به نورون‌‌ها را در مغز و نخاع را مورد حمله قرار می‌دهد. فرد مبتلا به این بیماری گاهی فقط می‌تواند فقط از طریق چشم‌هایش با افراد پیرامون خود ارتباط بگیرد.

اپلیکیشن GazeSpeak نوعی دستگاه شنیداری است که آن چه را که فرد قصد بیانش را دارد با رصد و ثبت حرکت چشم‌هایش پیش بینی می‌کند. این اپلیکیشن حروف الفبا را در شبکه‌ای متشکل از چهار قسمت تقسیم می‌کند و برای فرد مبتلا به ALS قابل رؤیت می‌کند و واکنش او را در حین نگاه کردن به حروف و در جهت‌های مختلف ثبت می‌کند.

پس از این مرحله اپلیکیشن GazeSpeak با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و پیام کوتاه پیش بینی شده کلمه مد نظر را حدس می‌زند و از چهار گزینه‌ای که ارایه می‌شود را گزینه مورد نظر را با صدای بلند ادا می‌کند.

در مقایسه با روشی که به طور کلی برای برقراری ارتباط با این بیماران مورد استفاده واقع می‌شود که شامل نوشتن حروف روی صفحه برای ردگیری آن با چشم‌های فرد است اپلیکیشن GazeSpeak یک گام جلوتر می‌آید و در مدت زمان به طور میانگین ۷۸ ثانیه‌ای منظور فرد را اعلام می‌کند حال آن که در روش قبلی از مدت زمان به ۱۲۳ ثانیه هم می‌رسید.

شرکت حامی اپلیکیشن GazeSpeak همان شرکتی است که چالش سطل آب یخ را در گذشته به راه انداخت و همچنان در تلاش است تا با ساخت محصولات مختلف و متعدد این بیماران را یاری کند. شرکت مایکروسافت نیز ید طولایی در زمینه ابداع اپلیکیشن‌های کاربردی سودمند دارد که از جمله‌ آنها می‌توان به اپلیکیشن Saqib Sheikh و Seeing AI اشاره کرد که با هدف کمک به افراد نابینا در جهان ساخته شدند.

شرکت مایکروسافت همچنین گفته است که قصد دارد تا اپلیکیشن GazeSpeak را برای سیستم عامل iOS ارایه دهد و آن را در کنفرانس عوامل انسانی در سیستم‌های رایانه که ماه می (اردیبهشت) برپا می‌شود معرفی کند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.neowin.net/news/microsoft-creates-gazespeak-an-app-for-people-with-als”]neowin[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار