حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قیمت خودرو در ایران چند برابر امارات است؟

نوشته

8 سال قبل | 18 دیدگاه | ترنجی

خودرو یک خانواده با درآمد متوسط اهل ونکوور که چرخ زندگی‌شان از یک مغازه لباس‌فروشی می‌چرخد، یک تویوتا کمری است؛ آن‌هم در حالی‌ که تهیه این کمری برای یک خانواده با همین جایگاه اقتصادی در ایران کاملا دور ذهن است.

روزنامه شرق با انتشار مطلبی درباره تفاوت قیمت خودرو در داخل و خارج از ایران، ادامه داد: اولین دلیل این فاصله می‌تواند مربوط به تفاوت دستمزدها باشد؛ اما بدون در نظر‌ گرفتن این موضوع و ارزش پولی متفاوت، قیمت خودروهای وارداتی در ایران چند برابر کشور‌های تولیدکننده حساب می‌شود.

کارشناسان می‌گویند شرکت‌های واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، ۵۰۰ درصد بهره مالی می‌برند، چراکه با امکان واردات انحصاری قیمت‌ها را همان‌طور که می‌خواهند دستکاری می‌کنند؛ اما وارد‌کننده‌های خودرو تعرفه‌های بالای واردات را علت اصلی بالابودن قیمت آن می‌دانند.

کاهش در نرخ تعرفه، افزایش در قیمت خودرو

سال ۹۱، وقتی ارز پله‌های نردبان را یکی‌درمیان بالا می‌رفت، ‌دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات خودرو را سالی پنج درصد کاهش دهد؛ این‌گونه تعرفه ۹۰ درصدی واردات به ۴۰ تا ۵۵ درصد رسید؛ اما با وجود آرام‌ گرفتن التهاب ارز و کاهش سالانه تعرفه، تغییری در قیمت‌های این خودرو‌ها ایجاد نشد و حتی منجر به افزایش قیمت برخی از آنها شد.

با وجود بهانه‌های تعرفه‌ای واردکننده‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی با صفر در‌ نظر‌ گرفتن تعرفه، قیمت خودروهای وارداتی بسیار سرسام‌آور و دور از نرخ اصلی تولیدکننده است؛ برای مثال یک «موهاوی» از شرکت کیاموتور ۱۰۷ میلیون‌ و ۱۰۰ هزار تومان در امارات فروخته می‌شود. با در نظر‌ گرفتن ۴۰ درصد تعرفه و ۹ درصد مالیات، باید در ایران این خودرو با قیمت ۱۵۹ میلیون‌ و ۵۷۹ هزار تومان فروخته شود؛ در حالی‌ که قیمت آن در نمایندگی‌ها حدود ۵۵ میلیون تومان بیشتر برآورد شده است.

یک طرف وزارتخانه، یک طرف شورای رقابت

سال گذشته ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرد. انتقاد‌ها که بالا گرفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرد و واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، بلامانع اعلام کرد؛ تا جایی‌ که بر اساس شنیده‌ها سه تا پنج درصد از ارزش خودرو را باید افراد به نمایندگی‌ها بدهند تا اجازه واردات خودرو را داشته باشند؛ اما این شرط نیز باعث نشد انحصار واردات خودرو برداشته شود، چراکه نمایندگی‌های رسمی از فروش گارانتی و صدور اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری کردند و در نتیجه باعث کاهش شدید واردات خودرو در سال جاری شدند؛ اتفاقی که نتیجه بعدی آن افزایش تقاضا، بر هم‌ خوردن تعادل بازار و در نتیجه افزایش دوباره قیمت خواهد شد.

حالا دوباره یکی دیگر از منتقدان این بازار انحصاری مقابل این انحصار ایستاده است؛ شورای رقابت در جلسه اخیر خود به این موضوع وارد شده و اعلام کرده است عمده واردات در انحصار دو خانواده است؛ اتفاقی که برخی از کارشناسان نتیجه آن را کاهش ۴۶ درصدی ارزش واردات خودرو در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌دانند. شورای رقابت از وزارت صنعت خواسته است دستورالعمل واردات را به‌گونه‌ای تغییر دهد که واردات خودرو از انحصار خارج شود و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آن‌ را داشته باشند.

تفاوت قیمت خودرو از امارات تا ایران

کشورهای حاشیه خلیج فارس بندرگاه اصلی واردات خودرو به ایران هستند. جدول موجود که به بررسی قیمت خودرو در امارات و ایران می‌پردازد، نشان می‌دهد به‌طور میانگین هزینه واردات خودرو و سود واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی را حدود سه برابر بالا می‌برد. هزینه واردات خودرو، البته برای واردکنندگان فراتر از پرداخت تعرفه واردات است. مالیات بر ارزش‌ِ افزوده، هزینه اسقاط خودرو به‌ازای هر خودرو وارداتی، هزینه شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های مربوط به واردات خودرو در کنار سودی که واردکنندکان برای خود در نظر می‌گیرند، موجب افزایش بهای خودروهای خارجی در بازار ایران شده است؛ اما تفاوت قیمت‌های آن بیشتر از هزینه‌های مورد نظر است.

در مثالی دیگر می‌توان به BMW X5 اشاره کرد که با احتساب مالیات و تعرفه باید ۴۴۳ میلیون‌ و ۵۲۰ هزار تومان به فروش برسد، اما قیمت آن در ایران یک میلیارد‌ و ۵۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Atta

یا خدا اختلاف ها رو نیگا
بعضی ها دو برابر قیمت
خخخ
یعنی به جای اینکه تو ایران یه ماشین داشته باشی تو امارت ۲ تا بگیر با همون پول

parhamclay

تقصیر مردم خودشون هرچی گرونتر میشد باز ملت میخریدن.اگه همون اول تحریم میکردن بازار خودرو رو الان ابنجوری نمیشد

Mehdi69

در واقع بگم این معنی رو نمیده که خودرو تو ایران گرونه در واقع قیمت خودرو در ایران و امارات یکیه به مثال تویوتا داره لندکروز رو به امارات ۱۰۰۰۰۰ دلار میده با همون قیمتم به ایران میده این گرونی به دلیل اینه که پول ایران بی ارزش شده و امیدوارم با توافق و قوی شدن اقتصاد باز پول ایران ارزش خودشو پیدا کنه

ahmadM2

نه دوست عزیز این جوری نیست
این قیمتا با همون بی ارزشی پول حساب شد دیگه
داره میگه این ماشین تو امارت مثلا فلان درهمه که به پول ایران و درهم ۹۰۰ تومن میشه اینقد تومن حالا تو ایران دارن خدا تومن میفروشنش
این که دیگه ربطی به بی ارزشی پول نداره

javid_hector

الان طرف ما(خوزستان منطقه ازاد اروند ) قیمت ماشینا با پلاک اروند به درهم امارات محاصبه میشه ،قیمتا همون قیمت تو امارته.
ماشالله همه هم عشق شورلت هستن هر طرف نگاه میکنی یه کامارو پارکه 🙂

Mr pixel

تبریز هم همینطوره.میتونی با پول پژو یا سمند یه داستر بخری.یا با پول داستر یه هامر.
حالا سوال اینه این همه اختلاف تو جیب کی میره.بخش عمدش میره تو جیب گمرک و مالیات و…
بخاطر همین درآمدی که داره دولت تمایلی برا کاهش نرخ نداره.حمایت از مصرف کننده که کشکه.

Blue Tech

گیلانم دقیقا همین وضعه
الان دیگه کجاها منطقه آزاد شدن!؟
نمی دونین!؟

میلاد

قیمت داخل و خارج bmw x5 رو نگاه کنین اگه این دزدی نیست پس اسمش چیه … لابد گران فروشی جزئی

Critic

در مورد خودرو داخلی
با ادامه تحریم نخریدن خودرو نو می تونیم به زورگویی خودروسازها مثل توافق هسته ی پایان بدیم
تنها راه ممکن همین هست
همین الان قیمت بازار از شرکت ۱ میلیون پایین تره

بازاری که آقایون خودرو ساز میگفتند باید قیمت رو تعیین کنه خخخخخخخخخخخ
ایرانی سدان بزرگ دوست داره

Sadegh.t

اشتباه بسیار بزرگی بود که برای حمایت کردن از دو شرکت مزخرف (لگن خودرو و اون سایپا قاتل ) برداشتن تعرفه گذاشتن رو ماشین خارجی، خوب اون دوتا هم دیدن مردم مجبورن ماشین از ما بخرن پس چرا پیشرفت کنیم. حالا هم که توافف شده دوباره متاسفانه دارن با فرانسه قرار داد میبندن که بیشترین سنگ اندازی را تو مذاکرات داشت به :wacko: نظرم باید میرفتن دنبال ژاپنی ها والمان ها اما کسی دلش متاسفانه برا این ملت نمی سوزه

Ali SONY

عکس مال اتوگالری عارف!
نزدیک اصفهان

Amir Motallebi

فقط قیمتو مقایسه کنین به درد نمی خوره
قیمت در کنار درآمد اختلاف واقعی رو نشون میده

alirezapoop

قیمت ماکسیما درسه؟

pooya.32624

درسته.منتها ماکسیما ۲۰۱۵ اونجا به اون قیمته ماکسیما اتاق ۲۰۰۲ اینجا به این قیمت.جالب اینجاست باز اینجا گرونتره!

james.blunt.1973

همین که هست، خلایق هر چه لایق
تازه دلمون هم خوشه که تحریم ها برداشته میشه
مطمین باشید هرچی مردم بخوان همون گیرشون میاد
نه بیشتر نه کمتر

Amin Y

گناه ما چیه که نمیتونیم ماشین خارجی سوار بشیم ..خدا لعنت کنه باعث و بانیشو 😥

riofarina

هر وقت اینو گفتم نظرمو پاک کردین بازم مشکل نیست پاک کنین، و اما سوال
دقیقا شخص یا اشخاصی که این خودرو ها رو وارد میکنن کین؟ این خانواده گرامی کیه(گرامی اسم فامیلشونه) ؟ این همه پول و از کجا آوردن؟ از کدوم گمرک رد میکنن؟ کجا ثبت میشه؟
خیلی خیلی ببخشیدا من تو مغازه جرات نمیکنم ۱ درصد گرونتر بفروشم اینا چطور و طبق کدوم قانون اینجوری میفروشن؟ در آمد حاصل کجا ثبت میشه؟ مالیاتش چطوری پرداخت میشه؟ اینا که مالیات بر ارزش افزوده میگیرن پس فروششون مشخصه یعنی کسی یا ارگانی نیست رسیدگی کنه؟ چطور یه بقال و پلمپ میکنن ولی جلوی اینارو نمیتونن بگیرن؟

کل جواب سوال ها رو میشه تو جواب سوال اول پیدا کرد!
و یه مسئله جالب اگه با این قیمتها که امارات میفروشن اینجا بفروشن کی دیگه دنا و سمند میخره؟

Different_boy

همه چیز شده باند بازی توی ایران.هرکس که زورش رسیده ی طرف از مملکته گرفته و داره واسه خودش پادشاهی میکنه.مثل بازی کلش شده.زورت میرسه دزدی کن.اگر هم زورت نمیرسه باید هرچی داری بدی بره.با اینهمه ریاضت و بدبختی بازهم میان صندوق میزارن به یمن کمک کنید به فلسطین کمک کنید!!!!!!یعنی رویی که حکومت ما داره هیچ کجای تاریخ بشریت پیدا نمیشه.
از همه طرف حق مردم رو میخورن بعد روز عاطفه ها و کمک ب یمن برگذار میکنن.اونوقت اینجور آدمهایی پیدا میشن که میتونن کل فلسطین رو بخرن و ازاد کنن.هیچ کس هم بهشون نمیگه خرت به چن من.
فقط باید رفت از ایران تا خیالت راحت بشه.هر روز استرس هر روز بدبختی.هر روز خبر تحریم هر روز خبر کشت و کشتار.روزنامه هام پر از قتل و تجاوز و…………………

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....