حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شش منبع غیرقابل انتظار از انرژی‌های تجدیدپذیر

زمانی که در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر بحث می‌شود، انرژی خورشیدی و انرژی باد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و اشکال دیگر از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی زمین گرمایی و برق آبی کمتر مورد توجه هستند. اما ممکن است بسیاری از مردم در مورد دیگر منابع انرژی‌های تجدیدپذیری که در حال حاضر در سراسر جهان وجود دارد آگاهی نداشته باشند و همه به مقابله با گازهای گلخانه‌ای و کربن دی اکسید حاصل از سوخت‌های فسیلی کمک می‌کنند. پروژه‌های کوچکی مانند مخلوط شدن خاک و میکروب، مواد مذاب درون زمین (ماگما) و حتی از راه رفتن عابران پیاده می‌توان انرژی تجدیدپذیر به دست آورد و در صورتی که از این پروژه‌ها برای تولید انرژی استفاده نکنیم این انرژی‌ها هدر خواهند رفت. در حالی که هیچ یک از این تلاش‌ها به تنهایی نمی‌توانند در این سیاره موفقیت‌آمیز باشند، با ادامه تحقیق و توسعه به منظور افزایش اثر بخشی آنها صرف نظر از استفاده از سوخت‌های فسیلی بدون به خطر انداختن برق مورد نیاز برای روشنایی، ایمنی و گرما و مراقبت‌های پزشکی در نهایت ممکن است به کمک جوامع بشری بیاید.

مواد مذاب درون زمین (ماگما)

یکی از بلند پروازانه‌ترین پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در جهان هم‌اکنون در ایسنلد در حال اجرا است. مردم شمال کشور ایسلند در حال حاضر از انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کنند. تصور می‌شود که ماگماهای داغ قادر به تولید ۱۰ برابر برق بیشتر نسبت به منابع زمین گرمایی معمولی تولید باشند به طوری که از هزینه و سود پروژه حفاری عمیق ایسلند حمایت می‌کند. در این پروژه با استفاده از مته بسیار بزرگ به نام “ثور” چاه ۵ کیلومتری حفر می‌کردند و به ماگمای درون زمین می‌رسیدند.

انرژی باد از درختان

۲-tree-power

دست یافتن به انرژی باد از طریق درختان در ابتدا کاری بیهوده به نظر می‌رسد اما زمانی که با نحوه کار آن آشنا شوید، می‌فهمید که این گونه نیست. راز تولید انرژی زیاد از راه درختان، بادهای تند و شدید می‌باشد. در اوایل سال جاری، محققان نتایجی از یک مطالعه را منتشر کردند که نشان می‌داد چگونه ارتعاشات جنبشی درخت می‌تواند به انرژی قابل استفاده تبدیل شود. برای اثبات این مفهوم یک میله فلزی ال شکل مانند درخت، با فلوراید پلی وینی که یک ماده پیزوالکتریک است پوشیده شده است. با این روش حدود ۲ ولت برق تولید شد. اگر چه این میزان برق تولیدی بسیار کم است اما با استفاده از این روش بر روی درختان بزرگ در جنگل‌های طبیعی، می‌توان میزان قابل توجهی برق تولید کرد.

باکتری‌ها و باتری‌های خاک

۳-dirt-battery

با آموزش تولید انرژی از باکتری‌ها، دانشمندان در دانشگاه هاردوارد یک باتری که در اصل توسط خاک طراحی شده، ساختند. با ایجاد سلول سوخت میکروبی (MFC) باتری با قابلیت ذخیره‌سازی انرژی ساخته شد که در ابتدا برای کمک به ساکنان کشورهایی که شبکه‌های انتقال برق ندارند و یا ناپایدار هستند مانند مناطقی از آفریقا که در آن بسیاری از مردم هنوز شبکه انتقال برق ندارند، بسیار مفید است. باتری‌های MFC که از فرط بدنامی ارزان هستند با استفاده از منابع محلی ساخته می‌شوند و هیچ شباهتی با باتری‌های موجود در چراغ قوه و موبایل ندارند. در عوض یک باتری MFC در داخل یک سطل پنج گالن که با آب شور دارای آند گرافیت و یک سیم مفتول مسی کاتد، گل، کود، و یک لایه از شن و ماسه به عنوان یک سد یون در محلول الکترولیت نمکی است.

سطل زباله سوئدی

۴-trash-power

از آن جا که جمعیت جهان همواره در حال افزایش است بنابراین تولید زباله‌ها باعث ایجاد چالشی برای برنامه‌ریزان شهری که به دنبال منابع انرژی تجدیدپذیر و همچنین مدیریت فرآیند زباله‌ها هستند، شده است. ملت و دولت سوئد با هم متحد شده‌اند و در حال حاضر موفق شده‌اند ۹۹ درصد از زباله‌های خود را از محل دفن زباله‌ها به کارخانه‌ها برای تبدیل انرژی از زباله (WTE) ارسال کنند. سالانه ۴٫۴ میلیون تن از زباله‌های خانگی در سوئد از طریق فرایند WTE  به انرژی تبدیل می‌شوند. این فرآیند در سوئد این قدر کارآمد است که این کشور ۸۰۰ هزار تن زباله از کشورهای اطرافش وارد می‌کند و به ۳۲ کارخانه WTE برای تبدیل به انرژی فرستاده می‌شوند.

آجرهای زنده

۵-living-bricks

آیا می‌توانید از خانه خود یک دستگاه تولید انرژی بسازید؟ “آجرهای زنده” با استفاده از انرژی سوخت و ساز بدن میکروب‌ها میتوانند نور خورشید، فاضلاب و هوا را به انرژی پاک تبدیل کنند. آجرهای زنده مشابه باتری سلول سوختی میکروبی (MFC) دانشگاه هاردوارد است که از خاک ساخته شده است. نمونه‌های اولیه مقدار بسیار کمی برق تولید می‌کنند اما همین میزان برق تولیدی به اندازه کافی توان روشن کردن یک لامپ LED و یا دستگاه‌های کوچک و کم مصرف را دارد. امیدواریم روزی برسد تا مخترعان با توسعه فن‌آوری‌ها بتوانند در کل سازه یک “دیوار بیوراکتور” بسازند که بتواند از لحاظ تئوری، انرژی کل سازه را تامین کند.

چراغ های خیابانی خورشیدی -جنبشی لاس وگاس

۶-solar-streetlights

میلیون ها نفر از مردم لاس وگاس زمانی که در حال قدم زدن در پیاده‌روها هستند در حال تولید برق تجدیدپذیر هستند. EnGoPLANET مستقر در نیویورک، چراغ‌هایی خاص که توسط پد انرژی جنبشی جاسازی شده طراحی شده در پیاده‌روها نصب کرد. این چراغ‌های خیابانی هوشمند برای اولین بار در جهان ثابت کردند که حتی با اقدامات کوچک می‌توان با کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، با تغییرات آب و هوایی مبارزه کرد. چراغ خیابانی خورشیدی – جنبشی یک طرح وسیع در لاس وگاس است که آلاینده‌ها را توسط انرژی‌های تجدیدپذیر به حد صفر رسانده است.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/11/26/six-unexpected-sources-of-renewable-energy/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین چاکری زاده