حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هوش سازمانی (Business Intelligence) و پلتفرم های وابسته

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

در روزگاری که سرعت افزایش حجم داده تولید شده دارای معنی در شبکه وب توسط کاربران لحظه به لحظه در حال افزایش است ، رقابت پذیری و تطبیق زیرساخت های کسب و کار با اپلیکیشن های روز یک ضرورت قابل توجه است.دیگر به نظر نمیرسد مدیران شرکت های بزرگ توجهی به پروسه های زمان بر و نیازمند صرف هزینه های کلانی همچون استخدام از طریق امور منابع انسانی با مصاحبه های طولانی،کنترل فروش و تولید از سیستم های گزارش گیری قدیمی و دخالت دادن واحد های نامرتبط در پروسه تصمیم گیری داشته باشند.

گذشت زمان و آمارهای مالی مرتبط با افزایش درآمد و سود و کاهش هزینه های عملیاتی شرکت ها وابستگی تنگاتنگی با ارتقای سیستم های مرتبط با آنچه امروزه هوش سازمانی یا Business Intelligence نامیده میشود، نشان میدهد. به صورت خلاصه، هوش سازمانی یا Business Intelligence گسترده وسیعی از تئوری ها، روش ها و اپلیکیشن های کامپیوتری به کار رفته در جهت اتوماتیک کردن پروسه دریافت، پردازش و انتشار نتایج داده های Business است.برای درک بهتر این مفهوم ما را همراهی کنید.

شرکتی را تصور کنید که به تولید محصولی مشغول است.پیش از این دسترسی به زمان بندی فروش یا به صورت ساده انتخاب بهترین زمان برای ارائه هر نوع از محصول به بازار به نظر مهم نمی رسید.اما امروزه شرکتی که به آنالیز تولید و فروش نپردازد قافیه را به رقیب که اقدامات زیر را انجام میدهد باخته است:

۱٫گزارش جامعی از روز و ماه و فصلی که هر محصول بیشترین فروش را داشته است در اختیار دارد.
۲٫امور بازاریابی شرکت دسته بندی کاملی از اطلاعات مشتریان هر محصول شامل فاکتور های همچون سن،محل زندگی،سطح تحصیلات،سطح درآمد،علایق و سابقه خرید را تهیه میکند.
۳٫تیم طراحی و توسعه با کمک مشاوران (Business Analysts) به بازطراحی فرآیند تولید و تحقیق در تولید محصولات جدید پرداخته تا هزینه و زمان صرف شده در تولید به کمترین حد ممکن برسد.

bi2

۴٫تیم فروش با توجه به به زور کردن سیستم های گزارش گیری از تولید و انبار زمان بندی دقیقی از نحوه آماده کردن هرمحصول داشته و با توجه نرم افزارهای جدیدی که ارائه اطلاعات مالی و فنی را ساده و قابل فهم کرده،زمان بندی بهبود یافته ای به مدیریت ارشد منتقل میکند.

تمامی این مراحل کمابیش در گذشته وجود داشته اما عملکرد هر واحد با صرف زمان طولانی تصمیم گیری به علت وجود طبقه بندی سازمانی و همچنین هزینه های تحمیل شده به سیستم به علت هدررفت منابع،سیستم های ناکارآمد تصمیم گیری و عملکردهای ضعیف و از رده خارج تحت تاثیر شدید قرار میگرفت.هدف هوش سازمانی یا Business Intelligence به روز کردن تمانی فعالیت های ذکر شده با توجه به تکنولوژی های کامپیوتری به خصوص اپلیکیشن های تحت وب است.احتمالا در حال حاضر فکر میکنید چه نوع سیستم هایی مورد نظر ماست…به زودی با شما در میان خواهیم گذاشت!

از این پس در سایت ترنجی، سلسله مطالبی از تجربه های موفق کاربرد Business Intelligence در شرکت ها به شما تقدیم خواهیم کرد.امیدوارم مورد توجه شما خوانندگان عزیز قرارگیرد و جرقه هایی از کاربرد در سیستم های تحقیق و توسعه بومی کشور در ذهن شما ایجاد کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....