حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلیل حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون از آیفون ۷

نوشته

7 سال قبل | 20 دیدگاه | مطالب ترنجی

در آیفون ۷ شاهد تغییرات و بهبودهای زیادی بوده‌ایم اما مطمئناً مهم‌ترین و شاید افراطی‌ترین تغییر را بتوان حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون دانست که دهه‌هاست به‌عنوان استانداردی قدیمی در محصولات صوتی استفاده می‌شود. تغییری به این بزرگی مطمئناً بسیاری را از دوست داران موسیقی که چند صد دلار برای هدفون‌های گران‌قیمت هزینه می‌کنند گرفته تا کاربران عادی که می‌خواهند گوشی خود را از طریق درگاه AUX به سیستم صوتی خودرو یا استریو خانگی وصل کنند و حالا دیگر چنین امکانی برای آنها وجود ندارد، تحت  تأثیر قرار خواهد داد. شرکت اپل هم تائید کرده که حذف چنین پورت پرکاربردی شجاعت بسیاری لازم داشته است، پس سؤال اینجاست که چرا دست به این اقدام زده است؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه با ترنجی همراه باشید.

جالب است بدانید که همه‌چیز از دوربین جدید آیفون ۷ آغاز شد؛ دوربینی بزرگ‌تر از قبل که علاوه بر اضافه شدن تثبیت‌کننده‌ی تصویر در آن سایز دوربین هم افزایش داشته است وتیم مهندسین سخت‌افزار اپل ناچار شدند برای فراهم کردن این فضا برای دوربین یکی از بخش‌های کلیدی این گوشی یعنی بورد driver ledge را که مسئول کنترل نور صفحه‌نمایش آیفون بوده و به‌طورمعمول در بالای گوشی و به‌دوراز باتری قرار می‌گرفته را جابجا کنند.

بهترین جایی که تیم مهندسی برای قرارگیری این بورد مهم پیدا کردند پایین گوشی بود، اما یک مشکل کوچک وجود داشت و آن جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بود که در این محل قرارگرفته بود و با فضای لازم برای driver ledge تداخل داشت.

ناگهان تصمیمی دور از انتظار گرفته شد، مهندسان اپل تصمیم گرفتند تا حذف جک هدفون را بررسی کنند و نتایج جالبی هم به‌دست آوردند اول از همه اینکه با حذف این پورت، موتور taptic که برای کنترل عملکرد دکمه خازنی و جدید آیفون ۷ در نظر گرفته‌شده بود راحت‌تر جایی می‌گرفت؛ دوم اینکه فضا برای بزرگ‌تر شدن باتری هم فراهم می‌شد و این ویژگی شاید خواسته‌ی قلبی تمام کاربران آیفون تا به امروز بوده است. درواقع سایز باتری آیفون ۷ حالا ۱۴ درصد بزرگتر از آیفون ۶S است درحالی‌که باتری آیفون ۷ Plus تنها ۵ درصد رشد داشته است. درنهایت سومین مورد مثبت حذف این پورت یک گام بزرگ در ضد آب کردن کامل آیفون جدید بود و شاید حتی بتوان گفت بزرگ‌ترین مانع بر سر راه این موضوع نیز برطرف می‌شد.

Dan Riccio مهندس ارشد بخش سخت‌افزار اپل در این مورد می‌گوید: ” این پورت مانعی بر سر راه بسیاری از امکانات جدیدی بود که می‌خواستیم در آیفون داشته باشیم. فضای موردبحث برای تکنولوژی‌های جدید دوربین، پردازنده و عمر بیشتر باتری موردنیاز بود و صادقانه بگویم وقتی راه‌حلی مدرن‌تر برای این مورد وجود داشت اصرار بر حفظ این پورت حماقت بود.”

بنابراین سه دلیل مهم منجر به حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری در آیفون ۷ شد: دوربین بزرگ‌تر با تکنولوژی تثبیت‌کننده‌ی نوری تصاویر، باتری بزرگتر و ضد آب کردن کامل این محصول

جالب اینجاست که اپل هیچ صحبتی از کیفیت صدا در مراسم رونمایی خود نداشت ولی مطمئناً شما با استفاده از هدفونی که به درگاه  لایتنینگ اپل متصل شود ویژگی‌هایی نظیر حذف نویز دستی نیز برایتان فراهم می‌شود و علاوه بر این اپل طبیعتاً دوست دارد شما را به خرید AirPod های بی‌سیم ۱۶۰ دلاری خود هم ترغیب کند؛ اما اگر تصور می‌کنید که حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون به‌منظور افزایش کیفیت صدا انجام‌شده متأسفانه در اشتباهید و حتی خود اپل هم در هیچ کجا چنین دلیلی را برای این تصمیم خود بیان نکرده است.

باوجود گجت هایی که در خودرو، منزل و اطراف ما همگی از جک ۳٫۵ میلی‌متری بهره می‌برند چنین تغییری بسیار دشوار خواهد بود هرچند که در آینده مطمئناً ما هم علاقه داریم از هدفون‌های بی‌سیم باکیفیت استفاده کنیم ولی تا آن زمان اپل هم حذف کامل این پورت را ممکن ندیده و یک تبدیل درگاه لایتنینگ به پورت ۳٫۵ میلی‌متری را به‌صورت رایگان در جعبه‌ی تمامی آیفون‌های جدید خود قرار داده تا کاربران این تغییر را کمی آسان‌تر و به آهستگی بپذیرند.

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Here-is-why-Apple-removed-the-3.5mm-headset-jack-from-the-new-iPhone-7_id85220″ target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]PhoneArena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
20 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
milad.tech

دقیقا به اون که تو پست قبلی اشاره کردم اینجا هم اول پست گفته
نویسنده فون آرنا از کدوم شجاعت حرف زده به شجاعت من که اسمشو یه چیز دیگه میذارم
۷ در همه چیز پیشرفت داشت به غیر از همین جک که واقعا یه آپشن پر کاربرد رو حذف کرد.واقعا به دردسرش نمیارزید
مجموعه ی اکوسیستم ios فقط دوتا راه برای اشتراک و استفاده از موزیک داشت یکی هندزفری های خوب دیگه و دیگری اسپیکر و سینما خانگی و AUXماشین که اونم کور کرد
الان دیگه موزیک در اپل خلاصه میشه به اون دو اسپیکر و هندزفری خود اپل و دیگر هیچ.
محدودیت اعظم در موزیک

milad.tech

خواهشا وقتی کامنت میره تایید زودتر تاییدش کنید نه روز بعد :wacko:

saber133

خوب یک تبدیل درگاه لایتنینگ به پورت ۳٫۵ میلی‌متری رایگان گذاشته داخل جعبه دیگه .. به نظر من با مزه تر میشه اینجوری یعنی همون چیزی که آینده بهش میرسیم خیلی بهتره اینجوری خلوت تر شدن ها همه گوشی ها مطمئن باشید این کارو میکنند پورت ۳٫۵ دیگه دورانش گذشته واقعا

galaxy

توجیح نشدم
اگه مبگفت دوست داشتیم حذف کنیم برام قابل حضم تر بود

ali gheysari

خیلی کار مسخره ایه به نظرم
ایغون جدیدو دوست دارم بعد از مشکلی که برای نوت ۷ پیش اومد وسوسه شدم ایفون ۷ پلاس بخرم واقعا عالیه ولی یکی این موضوع حذف جک و دیگری مشکل من با محدودیت های ای او اس و دیگری اعتیاد من به سری نوت و قلمش جلومو گرفت
باز صبر میکنم ببینم تکلیف نوت ۷ چی میشه اگه اوکی نشد ایشالا نوت ۸
ولی سامی کار بزرگی کرد نوت ۷ رو با شکاف قلم و جک و تموم شکاف ها ضد اب کرد.دمش گرم

galaxy

اره منم دقیقا حس تو و کلا هر چی تو متن گفتی دارم ولی مشکلی با حذف جک ندارم تا حالا نشده تو شارژ موریک گوش کنم چه کاریه این همه روز حالا دقیق نباید لحظه شارژ موزیک گوش داد که اره محدودیت تو بحث دانلود فایل و پوشه بندی و این حرفا واسم مهمه حقیقتا حالا دارم بیشتر تحقیق میکنم راجبه ای او اس ولی اون یک ماهی که ۵اس داشتم اذیت شدم حقیقتا بدون اندروید نمیشه ایفون هفت با یه گوشی سیصد نومنیم باشه دیگه حله همه چی

Ramin 8890 gamer

۱۶۰ دلار بدیم airpod ؟
ینی خودش هدفون نذاشته تو باکس گوشی ؟
امیدوارم گذاشته باشه چون ۱۶۰ دلار خودش پول یه گوشیه…

Mustafa Keftanzadeh

خودش هدفون داره ولی بیسیم نیست .
عالی شده این گوشی از اون چیزی که فکر میکردم خیلی بهتر شده :yahoo:

HM-R O Y A L

AirPod سابق مجهز به پورت lightning به جای جک ۳٫۵mm ، همچنین مبدل پورت lightning به جک ۳٫۵mm در باکس آیفونهای جدید عرضه میشه. AirPod های بلوتوث هم جداگانه بفروش میرسه .

Blue Tech

داره با لایتنینگه

Ramin 8890 gamer

@blue tech
خیلی هم عالی
به قول دوستمون اینهمه وقت چرا اون لحظه که باید شارژ شه موزیک گوش کنیم ؟!
در کل بنده هیچ مشکلی ندارم با حذف جک
فقط باید به IOS عادت کنم که اونم حله 🙂

Ari khan

هر چقدرم دلیل بیاره یه دلیل هم هست اونم انحصارطلبی بیشتر!
البته دلایلش کافی نبودن…به هر حال قدرتشو داره حذفش کرده و کسی هم چیزی نمیتونه بگه،چه بسا بعضیا به چشم یع انقلاب و نوآوری بهش نگاه کنن :whistle:

Blue Tech

اتفاقا من یه رفیق دارم جدا به عنوان یه انقلاب بهش نگاه میکنه
میگم خوبیای حذف جک هدفون رو بگو خوبیای هدفون بیسیم رو میگه!!!???
بعدشم میگه تو فن سامسونگی اینجور چیزا حالیت نمیشه ???

شاهرخ حسینی

:good: بله جناب Blue Tech درسته،ولی خیلی جالب بود برام ببین دلیل حذف جک ۳٫۵ میلیمتری به کجاها کشیده.

Blue Tech

جدا دنیای عجیبیه که شرکت امکاناتی رو از کابرش دریغ و این حذف امکانات براش سود آوره بعد عده ای میان از همین هم دفاع میکنن هم خلاقانه می نامنش

smarter phone

کلا اپل دایم در حال انقلابه !
اون از انقلاب گوشی بزرگش بعد از ایفون ۶!
چرا که همیشه مدعی بود گوشی باید کوچیک باشه و توی یه دست جا بگیره!! نه که فکر کنی سامسونگ و کممانیهای دیگه از چندین سال قبل گوشی بزرگ تولید میکردنا !!
انقلاب بعدیش دو سال توقف تولی گوشی کوچیک بود!!
انقلاب جدیدش هم اینه که تازه یاد گرفته مث سامسونگ حافظه رو از ۳۲ شروع کنه نه از ۱۶!! چقد غر میزدن کسایی که ایفون ۶ با حافظه ۱۶ داشتن!! ۳۲ هم که تولید نمیکرد!! مجبورت میکرر ۶۴ بگیری!!
احتمال انقلاب بعدیش هم استفاده از کارت حافظه جانبی باشه که دیگه اوت باید اسمشو گزاشت انقلاب کبیر!!!!!!! :unsure:
این جک و جونور ۳٫۵ میلیمتری هم که حذف کرده نوع دیگری از انقلابست 🙂

Mohammad Reza

همش حرف مفته از این حرفا شرکت ها زیاد می زنن. ولی خب زورش زیاده انجام میده. قیمت ایرپاد هم خیلی خوبه نمی دونم چرا همه شاکین. الان icon x سامسونگ و bragi dash به ترتیب ۱۹۹ و ۲۹۹ دلار قیمت دارن و تازه عمر باتری iconX فقط ۱٫۵ ساعته!البته به این شاره کنم که با توجه به ثابت بودن طراحی گوشی هاش باید از ایرپاد هم انتظار نشت صدای افتضاح و وارد شدن صدای های اصافی بیرون به گوش رو داشته باشیم. اون استوانه ی پایینش هم وقتی هدفون تو گوش هست خیلی ضایعست ولی به هر حال به نظرم با توجه به سابقه و اپل بودنِ اپل،۱۶۰ دلار منطقیه.
من از سال پیش حرفم اینه که باشه قبول. اصن جک ۳٫۵ افتضاح به درد نخور فاجعه قدیمی،این همه کاربر از کابل های Aux استفاده می کنن،این همه هدفون هست که با جک ۳٫۵ کار می کنن. اگر اپل دوست داشت تغییر ایجاد کنه فقط باید هدست داخل جعبه رو با لایتنینگ سازگار می کرد و پشتیبانیِ خودش از جک ۳٫۵ رو پایان میداد. نه این که کلا حذفش کنه. البته تقصیر خود کاربرا هم هست دیگه. اگه نخرن اپل هم اینجوری نمی کنه. اپل هرکاری می کنه اونا هم میخرن و در عمل خودشونن که به اپل این قدرتو میدن
یه چیز جالب هم اینه که اصلا اپل از پورت همه گیر جهانی استفاده نمی کنه و پورت اختصاصی خودشو داره.میخواد ما رو برگردونه به زمان قدیم که پورت های گوشی های مختلف جدا بود بعد حرف از آینده نگری می زنه. حداقل از usb-c استفاده می کردی

x85

راستش رو بخواید خوشم اومد از آیفون ۷ شاید برای داداشم بگیرم ولی دو چیز رو نمیتونم تحمل کنم یکی قیمت یکی ظاهر گوشی که تو ذوق میزنه :rose:

Ramin 8890 gamer

قیمتو خوب اومدی اما ظاهرش عالیه…

tomas

لطفا اگر نویسنده ترنجی ابن مطلب و میبینه یک مطلب کلی بزاره تا اکثر دوستان از جبهه گیری دست بکشن
با سلام. من tomas هستم و از زمانی که یادمه با نارنجی، ترنجی، سلیت همسایه و اکثر سایتهای تکنولوژی همراهم.به اندازه کافی هم اطلاعات دارم.
ببینید دوستان شاید رشته شما کامپیوتر یا الکترونیک باشه ولی تعداد کمیتون از audio اطلاعات دارید.یک مطلب خوندم دراین که اپل با حذف درگاه ۳٫۵ میلیمتری اومده انالوگ به دیجیتال و حذف کرده. ولی بنظرم این غلطه و امکانش نیست و نیازی نیست.چون اکثر این چیپها دوحالته اند. یعنی میان dac/ad و باهم انجام میدن. حالا بماند کدوم بردیگری ارجهتره.گاهی یکی از دیگری بهتره و گاهی دیگری از دیگری.هرکدوم هم صدای خودشون و دارند
این از این
ولی مورد مهمتر که دوستان میگن الان ماشین و خونه ابنها
ببینید اکثر دستگاهای پلیر خارجی درماشین ها از apple paly.,carplay یا مدلهای دیگه است. یا ماشینهایی که از پایونییر یا الپایین یا نهایتا از کلاریون و مکینتاش استفاده کنند مبدل جدا دارند یا همگی مستقیم به خود پخش با کابل وصل میشن. فقط تو ایرانه این مشکل دیده میشه ملت از aux استفادع میکنن.
درضمن سرهای جک ۳٫۵ همیشه زود خراب میشه در این حالت خرابی کمتر شده.
دلایل دیگه هم هست که نیازی نیست راجبش صحبت بشه.
مخلص

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا سهیلی‌فر
سم شناس پزشکی، مدرس زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده ترنجی، عاشق تکنولوژی و ورزش