حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دارپا قراردادهایی جدید برای ساخت شاتل XS-1 منعقد کرد

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

سه شرکت از دارپا (سازمان تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا) بودجه دریافت کردند که طرح مفهومی خود برای شاتل نظامی بدون سرنشین XS-1 را توسعه دهند. دارپا مبلغ ۶٫۵ میلیون دلار به هرکدام از دو شرکت بوئینگ و نورثروپ گرومن تحت “فاز ۱B” برنامه شاتل XS-1 اعطا کرد. شرکت سوم که Masten Space Systems نام دارد احتمالاً مبلغی مشابه دریافت کرده است.

هر سه شرکت در تابستان ۲۰۱۴ برای طراحی اولیه فاز ۱ بودجه دریافت کرده بودند؛ بوئینگ و نورثروپ هرکدام چهار میلیون دلار و ماستن سه میلیون دلار دریافت کرده بودند.

مبلغ ۶٫۵ میلیون دلار جدید به بوئینگ این امکان را خواهد داد که توسعه طرح مفهومی XS-1 را ادامه داده، فناوری قطعات اصلی شناسایی‌شده را اثبات کند، خطرات را کاهش دهد، یک نقشه بلوغ فناوری توسعه داده و چند مورد نمایش فناوری را اجرا کند. طبق قرارداد بوئینگ، این کارها انتظار می‌رود در اوت ۲۰۱۶ به پایان برسند.

مقامات سازمان گفتند که دارپا شاتل XS-1 را برای پرتاب راحت‌تر و ارزان‌تر ماهواره‌ها به مدار زمین می‌خواهد. نهایتاً این وسیله باید قادر به ۱۰ بار پرواز در یک بازه زمانی ۱۰ روزه با محموله ۱۳۶۱ الی ۲۲۶۸ کیلوگرم باشد و هزینه هر مأموریت کمتر از ۵ میلیون دلار باشد.

دوگ یانگ، نایب‌رئیس بخش انعطاف‌پذیری سامانه‌های فضایی در نورثروپ گرومن در یک بیانیه به Space.com گفت:

نورثروپ گرومن در حال تمرکز روی بخش‌های کلیدی و سخت قرارداد XS-1 دارپا است. ۱۰ پرتاب در ۱۰ روز و رساندن محموله به LEO (مدار ارتفاع پایین).

یانگ افزود:

این یک عامل وادار کننده است که به قابلیت‌های پرتاب سریع که برای انعطاف‌پذیری لازم است دست‌یابیم. این نوع دسترسی مطمئن به فضا برای بسیاری از نیازهای دفاعی ضروری است و همچنین به دلیل رقابتی‌تر شدن فضا، چیزی است که باید داشته باشیم. بودجه ۶٫۵ میلیون دلاری دریافتی ما از دارپا برای مطالعه فاز ۱B به ما این امکان را خواهد داد که برخی از ایده‌های واقعاً منحصربه‌فرد را برای به واقعیت پیوست این نیاز استراتژیک پیشرفت دهیم.

اکنون انیمیشن این طرح مفهومی را تماشا کنید.

[aparat]http://www.aparat.com/v/zKeaO[/aparat]

طرح XS-1 احتمالاً شمال یک شاتل مرحله اول قابل‌استفاده مجدد و یک یا دو مرحله بالایی مصرفی خواهد بود.اولین مرحله که شاتل XS-1 است، به یک مسیر زیر-مداری پرواز خواهد کرد، مرحله‌های بالاتر از شاتل جدا شده و محموله را در مدار قرار می‌دهند، در این حین شاتل نیز بازگشته و فرود می‌آید.

مقامات دارپا اعلام کرده‌اند که اولین مأموریت مداری XS-1 می‌تواند در ۲۰۱۸ انجام شود.

برای فاز ۱ طراحی، بوئینگ با شرکت هوافضایی Blue Origin (متعلق به جف بزوس، مدیرعامل آمازون) همکاری کرد. نورثروپ گرومن هم با ویرجین گالکتیک و ماستن با XCOR Aerospace همکاری کرد.

بوئینگ هم‌اکنون تجربه ساخت شاتل بدون سرنشین برای بخش نظامی آمریکا را دارد. شرکتی که شاتل X-37B نیروی هوایی را ساخت که تاکنون طی پنج سال گذشته چهار مأموریت سرّی داشته است.

طرح XS-1 تنها تلاش دارپا برای کاراتر و ارزان‌تر کردن پرواز فضایی نیست. این سازمان همچنین در حال اجرای برنامه‌ای به نام ALASA (مخفف Airborne launch Assist Space Access به معنای دسترسی به فضا با کمک پرتاب هوایی) است که در حال توسعه سامانه‌ای برای پرتاب ماهواره‌های کوچک از زیر بدنه یک جنگنده جت F-15 است. اولین آزمایش هوایی ALASA ممکن است اواخر امسال انجام شود.

[su_button url=”http://www.space.com/30196-xs1-military-space-plane-boeing-contract.html” target=”blank” background=”#2adcab”]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

چه شرکتهای قوی و چه هزینه های سرسام آوری…
پیشرفت به این سادگی ها حاصل نمیشه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده