حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جدیدترین طراحی Airbus بر پایه‌ی استخوان و کپک

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

وقتی سوار هواپیما می‌شوید احتمالا اصلا به اجزا و کابین‌های موجود توجه نمی‌کنید. در هواپیما، مردم بیشتر به شماره صندلی، نوع صندلی‌شان، همسفر‌شان، آب و هوا و همچنین محل نگهداری کیف‌شان توجه می‌کنند. اما یک قسمت که باید زیرساختی غیر فریبنده داشته باشد که در پشت صحنه محو شده است. با ما همراه باشید.

مگر اینکه، شما یکی از سازنده‌های هواپیما باشید که درگیر طراحی‌های مهندسی در ساختارش باشید. همانند هر چیز در داخل هواپیما، دیوار‌ها باید تا حد ممکن باریک باشند که کوچک‌ترین فضای ممکن را اشغال کنند. همانند همه‌جای هواپیما باید به حد کافی سبک و مقاوم باشد، که در هنگام برخاست و نشست بدنه‌ وزن و فشار را همزمان تحمل کند. فقط تعدادی از لوازم است هواپیما را مجبور می‌کنند که وزن زیاد‌تری داشته باشند.

کارخانه‌ی اروپایی سازنده‌ی Airbus همانند دیگر محصولات دوست دارد با وزن کمتری پرواز کند، تا هواپیمایی موثر به پرواز درآیند. در چالش جدید Airbus درگیر طراحی پارتیشن‌های سبک‌ با عنوان Autodesk شده‌ است. پارتیشن‌های جدید توسط دانشگاه Autodesk واقع در شهر لاس‌وگاس آمریکا طراحی شده و با بهره‌گیری از چاپ نسل جدید سه-‌بعدی یک نوع نوآوری آمیخته‌ شده با صنعت را شاهد هستیم که قالب باریک اما استخوانی مقاوم شده است، که وزنش فقط ۳۰ کیلوگرم است. در حال حاضر این قالب‌های بکار رفته در هواپیما‌های Airbus وزنی معادل ۶۵ کیلو‌گرم دارند که پیشرفتی حیرت‌انگیزی خواهد بود. مشاور نو‌آوری Airbus اذعان دارد:

“هدف ما رسیدن به ۳۰ درصد از وزن بود که با تلاش فعلا به ۵۵ درصد رسیده‌ایم، و در حال حاضر کم کم به هدف اصلی نزدیک می‌شویم.”

این هدف تقریبا از سال ۲۰۱۱ شروع شد، یعنی هنگامی که Airbus در نمایشگاهی دیدگاهش را نسبت به آینده‌ی هواپیماها در سال ۲۰۵۰ را به نمایش در‌آوردند. یک کابین کانسپت، امکانات جالب که در عقل اکنونی ما نمی‌گنجید مثل زمین بازی تنیس، گلف و یا حتی بسکتبال. اما بعضی از امکانات پیش‌بینی شده منطقی‌تر همانند طراحی جدید کابین یا پارتیشن‌ها بیشتر به واقعیت کنونی نزدیک‌تر بودند. مشاور نوآوری ادامه داد: “ما بیشتر این طراحی‌ها را به عنوان هدفی ترسیم کردیم که اجزا بزرگش را بازطراحی و چاپ کنیم.”

پس‌ آنها تصمیم به پیدا کردن مکانی کردن که در آنجا محصولاتی همانند ساخت برجی آجری از جنس قارچ و یا ساختمان شیشه‌ای که درونشان قورباغه زندگی می‌کرد، گرفتند. شرکت Autodesk همین شرکت را به عنوان مرکز تحقیقات بیولوژیکی خود سال قبل خریداری کرد. همین بود که نظرات نشان می‌داد تصمیم گرفته شده است از منابع کاملا طبیعی جهت ساخت اجزا بکار گرفته خواهد شد.

01-Bionic-Partition-1024x853 (Small)

تصمیم ساخت دو نمونه‌ یعنی، یکی نمونه‌ی اصلی و دیگری نمونه‌ی ساختار طبیعی بود. تمامی هوش و توجه طراحان ساختن پازل‌هایی از هواپیما با کمتر وزن ممکن بود. آنها موفق به ساخت مدلی قابل قبول از لحاظ ظاهر و باطن یکی از بزرگ‌ترین اجزا کاربردی در هواپیما شدند که پارامتر‌ها را به یک وسعت بالاتر وارد می‌کرد.

به این نتیجه رسیدن با یک ترکیب استخوانی و لجن کپکی می‌توان قالبی کاملا طبیعی ساخت، دیدند واقعا رسیدن به قسمتی از اهداف ذکر شده در نمایشگاه کار دشواری نبود.

تیم طراحی الگوریتم‌هایی را به دستگاه چاپ سه-بعدی اعمال کرد که به آنها اجازه‌ میدهد هزاران الگوی آماده شده را به واقعیت تبدیل کند که همگی به طراحی جالب بدست آمده Autodesk رسیدند.

در گروه پارتیشن، نتایج طراحی به نوعی دلخواه بود، اما برای یک محصول بهینه به یک نقطه‌ی بار-اتکایی نیاز است. پیکربندی نهایی به پایین‌ترین میزان کاربرد مواد نیاز داشت تا که برای‌ رسیدن به این هدف آلیاژهای آلومینیوم، منیزیوم و اسکاندیوم مناسب بنظر نمی‌رسیدند. میگفتند: “آدمیزاد باید چیزی را بیابد که اگر خواستید تمام نقاطش را به هم متصل کنید، برای ما انسان‌ها سخت است با یک مغز با قوانین پایه به پیچیدگی ارتباط با همسایه‌های محله این فکر کنیم، اما می‌توانیم از کپک و لجن به صورتی شگفت انگیز در اتصال این نکات استفاده کنیم.”

02-Bionic-Partition-1024x792 (Small)

این کار برای طرفداران صنعت هوانوردی در جهت مشاهده‌ی رویکردی تجربی با شک و تردید آسان خواهد بود. یکی‌ دیگر از طرحان می‌گوید:

“چیز‌های زیادی است که در بیرون صنعت هواپیما بوجود آمده است که در پرواز‌ها ضروری است. به نظر شما کسب و کار ساختمانی می‌تواند چقدر از کسب و کار هواپیما بزرگ‌تر باشد؟ بیشتر تحقیق و توسعه است.”

می‌توان گفت در آینده چندین میلیارد دلار درآمد نسبت به این پیشرفت‌ها مشاهده می‌شود، بستر ایجاد شده کم‌کم رویا‌ها را به حقیقت نزدیک می‌کند. طراحان می‌گویند باید در سال بعدی منتظر باشیم یک هواپیمای بروزرسانی شده را ببینیم. باید منتظر باشیم کارخانه قطعات بزرگ را همراه کابین‌ها بسازد و آنها را سر هم کنند و یک هواپیما با جنس طبیعی و فرمولی محرمانه خواهد بود اما می‌توانید تصور کنید وقتی یک دیوار را بسازید و راحت قطعات دیگر را هم به همین منوال روی هواپیما نصب کرده و با فشار دادن فقط یک کلید تجهیزات دیگر را به همین راحتی ساخت.

جدید‌ترین روش ساخت یک هواپیما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منبع: [su_button url=”http://www.wired.com/2015/12/airbuss-newest-design-is-based-on-slime-mold-and-bones/#slide-2″ background=”#1ac0b2″ icon_color=”#f90d0d”]wired[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....