حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلسکوپ عظیم FAST چین به جریان بین‌المللی جستجوی حیات فرازمینی پیوست

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | نجوم

جریان بین‌المللی جستجوی سیگنال‌های رادیویی فرازمینی‌های هوشمند، شتاب گرفت. پروژه‌های «نوآوری‌های جهش» (Breakthrough Initiatives) که یک سری برنامه نجومی بلندمدت با بودجه خصوصی هستند، در حال همکاری با رصدخانه‌های نجومی ملی چین (NAOC) هستند تا آسمان را با قوی‌ترین تلسکوپ‌ها به دنبال نشانه‌های حیات هوشمند فرازمینی جستجو کنند. در ادامه مطلب با ترنجی همراه باشید…

یوری میلنر، میلیاردر سرمایه‌گذار و پایه‌گذار برنامه‌های «نوآوری‌های جهش» در یک بیانیه گفته:

آیا ما تنها هستیم؟ سؤالی است که ما را به‌عنوان یک سیاره باهم متحد می‌کند. حرکت به سمت پاسخ این سؤال نیز باید در سطحی سیاره‌ای صورت گیرد.

میلنر افزود:

با این توافقنامه، ما اکنون با سه‌تا از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا در سه قاره به جستجوی دوستان کیهانی می‌گردیم.

این دو سازمان در همکاری باهم، از تلسکوپ‌های موجود در آمریکا، استرالیا و چین برای شکار سیگنال‌های (احتمالی) گسیل‌شده از تمدن‌های بیگانهٔ فضایی استفاده خواهند کرد.

بزرگ‌ترین تلسکوپ دنیا

اینکه آیا حیات در ماورای زمین وجود دارد یا نه، از دیرباز سؤالی بوده هم در علم و هم در فلسفه و ادبیات؛ اما فقط در حدود ۵۰ سال اخیر بوده که بشر با سرسختی شروع به جستجوی پاسخ این سؤال نموده است. ازآنجاکه برخی سیگنال‌های رادیویی فقط به‌صورت مصنوعی می‌توانند تولید شوند، تلسکوپ‌های رادیویی از پرکاربردترین ابزارهای مورداستفاده در جستجوی حیات فرازمینی هوشمند هستند.

در ژوئیه ۲۰۱۵، بنیاد «جهش جایزه» (Breakthrough Prize) جامع‌ترین جستجوی نجومی حیات فرازمینی را که تاکنون انجام‌شده، آغاز کرد و متعهد به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار طی دهه آینده روی این پروژه شد. این پروژه که موسوم به «جهش گوش دادن» (Breakthrough Listen) است، با تلسکوپ گرین بنک در ویرجینیای غربی، رصدخانه پارکس در استرالیا و رصدخانه لیک در کالیفرنیا همکاری کرد. تجهیزات موجود در پارکس و گرین بنک جستجوهای اختصاصی سیگنال‌های رادیویی فرازمینی را انجام خواهند داد و رصدخانه لیک در طول‌موج‌های اپتیک به جستجو خواهد پرداخت.

رصدخانه آرسیبو واقع در پورتوریکو، زمان زیادی را طی نیم‌قرن گذشته صرف جستجوی حیات فرازمینی کرده است؛ هرچند جزو پروژه «جهش گوش دادن» نیست. در این رصدخانه به‌جای اینکه جستجو به‌صورت اختصاصی برای حیات فرازمینی انجام شود، مرتباً استفاده ثانویه از سایر جستجوهای علمی می‌شود و به جستجوی نواحی‌ای می‌پردازد که به سایر محققان اختصاص داده شده است.

اکنون، بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی تک بشقابی دنیا به این جریان پیوسته است. تلسکوپ کروی با دهانه ۵۰۰ متری موسوم به FAST (مخفف Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) واقع در ایالت گویژو چین به همکاری با «جهش گوش دادن» پرداخته تا به شکار سیگنال‌هایی از اعماق فضا بپردازد. قرارداد این معامله در یک جشن در پکن امضا شد. این ابزار عظیم، اولین بار تنها چند هفته پیش، یعنی در ۲۵ سپتامبر راه‌اندازی شد. این دو سازمان در همکاری باهم، طرح‌های رصدی، روش‌های جستجو و اطلاعات را مبادله خواهند کرد و همچنین یک سری اجلاس و گردهمایی برای بهبود روش‌هایشان برگزار خواهند کرد.

جونیان، سرپرست سازمان NAOC گفته تلسکوپ FAST به‌عنوان بزرگ‌ترین ابزار رصدی تکی دنیا، «یکی از قدرتمندترین ابزارها در جستجوی حیات فرازمینی بالقوه خواهد بود».

با توجه به یک گزارش آنلاین توسط رابرت ویلیامز، یک مهندس مکانیک در دانشگاه اوهایو، این ابزار عظیم از بشقاب کوچک‌تر در آرسیبو حساس‌تر است. تلسکوپ باشکوه رصدخانه آرسیبو که زمانی بزرگ‌ترین ابزار رصدی تکی بود، به گفته ویلیامز در مقایسه با تلسکوپ FAST که قطری تقریباً دو برابر دارد، واقعاً کوچک است.

به گزارش آژانس خبری دولتی ژینهوآ چین، تلسکوپ عظیم FAST که از ۴۴۵۰ پانل تشکیل‌شده، مساحتی به‌اندازه ۳۰ زمین فوتبال دارد. اگرچه آرایه تلسکوپ‌های کوچک‌تر می‌توانند مساحت بیشتری را پر کنند، این ابزار، بزرگ‌ترین ابزار تک بشقابی دنیا است و به گفته ویلیامز، نسبت به آرسیبو می‌تواند از فواصل به‌مراتب دورتری سیگنال‌ها را شناسایی کند.

پیت وردن، سرپرست اجرایی برنامه «نوآوری‌های جهش» گفته:

تلسکوپ FAST یک ابزار فوق‌العاده با قدرتی بی‌نظیر است. ما از همکاری با NAOC مشعوف هستیم.

نظر شما چیست؟ آیا در آینده نزدیک نسل ما شاهد دریافت اولین سیگنال رادیویی معنادار از یک تمدن فضایی بالقوه خواهد بود؟

[button type=”link” link=”http://www.space.com/34385-china-joins-international-alien-signal-hunt.html” size=”btn-small”]Space[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ARATTA

اون شکی درش نیست که فرا زمینی ها وجود دارند.

پ.ن:فونت متن خیلی ناخوانا بود کور شدم 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده