حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بهترین تصاویر ثبت‌شده از پلوتو و نمایی نفس‌گیر از این سیاره کوتوله

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

ناسا چند روز پیش بهترین تصاویری که از پلوتو ثبت شده است، منتشر کرد. تصاویری که از مناظر متنوع و عجیب این سیاره پرده برمی‌دارد. تصاویر شگفت‌انگیزی که در گذر تاریخی فضاپیمای نیوهورایزنز (افق‌های جدید) ناسا از کنار پلوتو در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) امسال ثبت شد، نمای نزدیک از کوه‌های بلند یخی و دشت‌های پهناور این سیاره کوتوله را به نمایش می‌گذارند.

جزئیات ظریفی همچون لایه‌های روی دیواره گودال‌ها در این تصاویر به چشم می‌خورد. این تصاویر را می‌توانید در ویدئوی زیبایی از پرواز بر فراز پلوتو که با پشت سر هم قرار دادن عکس‌ها توسط ناسا تهیه و منتشر شده، تماشا کنید.

تصویر زیر که بزرگ‌ترین رزولوشن را در میان تصاویری که تاکنون از پلوتو ثبت شده، دارد، بلوک‌های بزرگی از قطعات یخ آب پوسته پلوتو را که ظاهراً‌ به هم جوش‌خورده‌اند نشان می‌دهد. کوه‌های این تصویر نیز به‌طور غیررسمی کوه‌های Al-Idrisi نامیده شده‌اند.

pluto-mountainous-shoreline-sputnik-planum

آلن استرن، محقق ارشد مأموریت نیوهورایزنز از موسسه تحقیقاتی جنوب غرب در بولدر ایالت کلرادو، روز چهارم دسامبر (۱۳ آذر) در یک بیانیه گفت:

این تصاویر جدید، پنجره‌ای نفس‌گیر و با رزولوشن فوق‌العاده زیاد به ساختار زمین‌شناختی پلوتو برای ما به ‌ارمغان آورده‌اند.

استرن افزود:

چیزی با این کیفیت نه برای زهره و نه برای مریخ در دسترس بود تا اینکه چند دهه بعد از اولین گذر از کنار این اجرام به تصاویر باکیفیت دست‌یافتیم. اما در پلوتو، همین‌الان انگار آنجا هستیم – پایین و در میان گودال‌ها و کوه‌ها و دشت‌های یخی – کمتر از پنج ماه پس از گذر از کنار پلوتو! کار علمی‌ای که با این تصاویر می‌توانیم انجام دهیم باورنکردنی است.

کاوشگر نیوهورایزنز این تصاویر را هنگامی‌که در فاصله ۱۶۰۰۰ کیلومتری از سطح پلوتو بود، توسط دوربین دوربرد خود ثبت کرد. در نزدیک‌ترین گذر که حدوداً یک ربع پس از ثبت این تصاویر رخ داد، نیوهورایزنز به فاصله ۱۲۵۵۰ کیلومتری از سطح این سیاره کوتوله رسید.

تصویر رزولوشن-بالا‌ی زیر که توسط نیوهورایزنز ثبت شده، از جزئیات جدیدی از دشت‌های چین‌دار و گودال دار یخی پرده‌ برداشته است. ازجمله لایه‌های داخل دیواره بیشتر گودال‌ها.

pluto-craters-plains

به گفته مقامات ناسا، این تصاویر (البته تصاویر سایت ریسایز شده و تصاویر اصلی در وب‌سایت ناسا قابل دانلود هستند) دارای رزولوشن فوق‌العاده ۷۸ الی ۸۵ متر به ازای هر پیکسل هستند و ویژگی‌هایی به‌اندازه نصف یک بلوک شهری را می‌توان در آن‌ها دید. تصاویر تهیه‌شده، نواری به عرض ۸۰ کیلومتر را در بر می‌گیرند که برخی از کوه‌های یخی پلوتو و قطعه‌ای از دشت‌های یخ نیتروژن وسیع موسوم به دشت اسپوتنیک را شامل می‌شود.

جان اسپنسر، عضو گروه علمی مأموریت از مؤسسه تحقیقاتی جنوب غرب، در همان بیانیه گفته:

کوه‌هایی که در حاشیه دشت اسپوتنیک هستند، واقعاً‌ در این رزولوشن شگفت‌انگیز هستند. جزئیات جدیدی که اینجا فاش شده، مخصوصاً‌ خطوط چین‌وچروک دار در مواد شبیه خرده‌سنگ اطراف تعداد زیادی از کوه‌ها، گمان قبلی ما را در مورد اینکه این کوه‌ها بلوک‌ها یخی غول‌پیکری هستند که هل داده و قل خورده و به نحوی به مکان فعلی منتقل‌شده‌اند، تقویت می‌کند.

نیوهورایزنز بخش کوچکی از مشاهدات گذر نزدیک خود را مدت کوتاهی پس از گذر نزدیک، به زمین ارسال کرد؛ اما بخش زیادی از اطلاعات را در حافظه خود نگه‌داشته تا بعداً به‌تدریج به زمین مخابره کند. به گفته اعضای گروه مأموریت، این تخلیه اطلاعات از سپتامبر باعجله شروع شد و تا ماه اوت ۲۰۱۶ باید ادامه داشته باشد.

به گفته مقامات رسمی ناسا، تصاویری که اخیراً‌ منتشر شدند، تنها اولین سری از نماهای رزولوشن-بالا هستند که به مرکز کنترل مأموریت رسیده‌اند. تعداد بیشتری از این تصاویر در روزهای آتی به زمین خواهند رسید.

این تصویر رزولوشن-بالا، نشان می‌دهد که چگونه فرسایش و گسل سازی روی پلوتو پوسته یخی این جرم آسمانی را به‌صورت توپوگرافی زمین‌های چین‌وچروک دار و ناهموار سنگلاخی شکل داده است.

plutos-badlands-new-horizons

احتمالاً‌ مأموریت نیوهورایزنز در کاوش اجرام منجمد کمربند کوئیپر (کمربندی از اجرام یخی ماورای نپتون) به پایان نرسیده است و این فضاپیما برای ملاقات با جسم کوچکی از این کمربند یخی به‌نام ۲۰۱۴ MU69 تغییر مسیر داده است و در ژانویه ۲۰۱۹ این جسم را از نزدیک مشاهده خواهد کرد. البته اگر ناسا این مأموریت را تصویب کرده و به آن بودجه تخصیص دهد.

[su_button url=”http://www.space.com/31292-best-pluto-photos-new-horizons-video.html” target=”blank” background=”#04c571″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده