حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمالا در ریه‌های شما، نانولوله‌های کربنی وجود داشته باشند

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

نانولوله‌های کربنی برای ساخت مواد چسبناک یا تشخیص مواد شیمیایی مضر عالی هستند اما بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که این مواد، زیاد در دراز مدت برای ریه‌های انسان خوب نیستند و باعث درهم شکستن ریه‌ها با عوامل شبیه به آزبست می‌شوند. با توجه به بررسی منتشر شده در ماه جاری در EBioMedicine و گزارش داده شده توسط The New Scientist، برای اولین بار محققان، آن‌ها را در انسان‌ها، مخصوصا در ریه‌های ۶۴ کودک با آسم کشف کرده‌اند. در ادامه همراه ترنجی باشید.

در این بررسی، محققان از چند تکنیک مختلف برای تحلیل شاره‌های ریه‌ی ۶۴ کودک دارای آسم که در پاریس زندگی می‌کنند (به این دلیل انتخاب شده‌اند، چون آن‌ها پیش از این تحت روند تهاجمی از بین بردن شاره‌های ریه بودند که برای افراد سالم دشوار است)، استفاده کرده‌اند. نانولوله‌های کربنی ساخت بشر در هر نمونه پیدا شده‎‌اند که باعث شده تا محققان به این نتیجه برسند که انسان‌ها، به طور مداوم آن‌ها را تنفس می‌کنند. محققان با استفاده از چند تکنیک تحلیلی مختلف در پنج نمونه، نانولوله‌های کربنی را داخل ماکروفاژها (درشت‌خوارها) کشف کرده‌اند (سلول‌های ایمنی که در داخل بافت‌ها برای مبارزه با پانوژن یا عامل تولید بیماری کار می‌کنند).

محققان گمان می‌کنند که نانولوله‌های کربنی از اگزوز وسیله نقلیه سرچشمه می‌گیرد و جالب است بدانید که آن‌ها ساختارهای مشابه‌ای را در غبار و دود اگزوز که آزمایش شده، کشف کرده‌اند اما هنوز معلوم نیست که آیا تنها منبع نانولوله‌های کربنی است یا خیر؛ اگر چه مدرکی وجود دارد که نشان می‌دهد قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نانولوله‌های کربنی می‌تواند عواملی مانند آزبست را در ریه‌ها داشته باشد که باعث التهاب و زحم می‌شود؛ در نتیجه، بروز سرطان افزایش می‌یابد. با این حال، محققان مطمئن نیستند که شکل و طول نانولوله‌های کربنی کشف شده در اگزوز وسیله نقلیه می‌تواند سبب این نوع از آسیب شود.

محققان، یک راه مفید را برای نانولوله‌های کربنی در نمونه‌های بافتی کشف کرده‌اند. این متدولوژی (روش‌شناسی) به اکتشافات جدید درباره‌ی عوامل سلامتی نانولوله‎‌های کربنی در ریه‌ها سوق خواهد داد.

[su_button url=”http://www.popsci.com/you-probably-have-carbon-nanotubes-in-your-lungs” target=”blank” background=”#159f84″]POPSCI[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ایزدی