حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ابداع نوعی یواس‌بی برای انجام آزمایش اچ‌آی‌وی در کمتر از ۳۰ دقیقه!

دانشمندان موفق به ابداع نوعی یواس‌بی شدند که با کمک آن می‌توان آزمایش اچ‌آی‌وی را انجام داد. پزشکان و بیماران می‌توانند با این وسیله مراحل درمان بیماری را رصد و مشاهده کنند.

در آینده وقتی نوبت به آزمایش اچ‌آی‌وی برسد، یک قطره خون و یک یواس‌بی کار همه بیماران را راه می‌اندازد. دانشمندان ایمپریال کالج لندن با کمک لوازم الکترونیکی تشخیص دی‌ان‌ای وسیله‌ای ابداع کرده‌اند که وجود اچ آی وی را در جریان خود شناسایی می‌کند و علامتی می‌دهد که با استفاده از کامپیوتر و دستگاهی خاص خوانده می‌شود. دستگاه‌های موجود برای آزمایش را می‌توان به این منظور به کار برد تا بیماران مراحل درمان خود را از نزدیک رصد و مشاهده کنند و نیز پزشکان از وجود ویروس در نقاط دور از دسترس مطلع شوند.

این دستگاه جمع و جور میزان ویروس اچ‌آی‌وی که در جریان خون بیمار هست را نشان می‌دهد. سنجش این چنینی در بررسی درمان مؤثر بیمار و نیز مقابله با ویروس بسیار حیاتی است. رصد میزان ویروس موجود در جریان خون به پرشکان این امکان را می‌دهد تا دریابند بیمار دیگر نیازی به دارو ندارد یا اطمینان حاصل کنند که شیوه درمان انتخابی مفید و مثمر ثمر بوده است.

پژوهشگران همچنین امیدوارند که از این فن‌آوری بتوان در انجام آزمایش هپاتیت و تشخیص دیگر ویروس‌ها کمک گرفت. لوازم الکترونیکی تشخیص دی‌ان‌ای امروزه برای ابداع روش‌‌های آزمایش با هدف تعیین میزان مقاومت ویروس در برابر آنتی بیوتیک و نیز تشخیص بیماری «سپسیس» (sepsis گندخونی) کاربرد دارند.

download

این یواس‌بی نه تنها خیلی دقیق است بلکه می‌تواند نتیجه آزمایش اچ‌آی‌وی را در کمتر از ۳۰ دقیقه اعلام کند. در حقیقت، میانگین زمان انتظار برای اعلام نتیجه آزمایش در خلال انجام تحقیقات به نزدیکی ۲۰ دقیقه هم رسیده است. این مدت زمان در مقایسه با سه روز انتظار واقعا پیشرفت بزرگی به شمار می‌آید بیشتر به این دلیل که نمونه خون باید برای انجام مراحل تجزیه و تحلیل به آزمایشگاهی خاص ارسال شود. شما نیز حتما آگاهی دارید آزمایشگاه‌هایی که کار تشخیص اچ‌آی‌وی را انجام می‌دهند همه جا پیدا نمی‌شوند.

این یواس‌بی که با تراشه تلفن همراه کار می‌کند به محض دریافت اندکی از خون بیمار شروع به تجزیه و تحلیل آن می‌کند. همین که ویروس اچ‌آی‌وی در نمونه خون پیدا شد، یواس‌بی تغییری در اسیدیته خون به وجود می‌آورد و تراشه‌ای از آن صحبت کردیم همین تغییر را به شکل سیگنال الکترونیکی اعلام می‌کند. پس از آن این سیگنال به زبانی ترجمه می‌شود که برنامه نصب شده در کامپیوتر یا هر وسیله الکترونیکی دیگری قادر به خواندن آن باشد.

در خلال آخرین آزمایش‌های انجام شده، نزدیک به هزار نمونه خون با میزان دقت ۹۵ درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در همین ضمن، دانشمندان سخت در تلاش‌اند تا راهی برای درمان اچ‌آی‌وی پیدا کنند اما راه درازی برای رسیدن به راه حل نهایی در پیش است.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/11/10/hiv-test-usb-stick/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار