حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا HTC نیز به سرنوشت نوکیا دچار خواهد شد؟

نوشته

8 سال قبل | 15 دیدگاه | ترنجی

چند سال پیش وقتی بحث گوشی های با کیفیت و رده بالا می شد، یاد محصولات HTC می افتادیم. گوشی های ویندوز موبایل HTC جزو بهترین ها و هوشمندترین های بازار بودند. بعدها نیز با ورود اندروید به میدان رقابت، این HTC بود که با تولید محصولات با کیفیت و رده بالا هنوز حرف اول را می زد. اما در این میان اشتباه های فاحشی باعث شد که شرکت HTC نیز جزو منزوی های بازار شود. در این مقاله می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم و در نهایت به این نتیجه برسیم که HTC می توانست حتی با سامسونگ نیز رقابت کند. با ترنجی بمانید.

همانطور که همه می دانید شرکت HTC یک شرکت تایوانی است. نمی خواهم به تاریخچه آن بپردازم. ولی همواره می توانید از این لینک کمی درباره تاریخچه این شرکت بخوانید. به قول معروف برویم سر اصل مطلب!

برای شروع بیایید زمان را کمی به عقب برگردانیم. جایی که اولین گوشی اندرویدی ساخته شد. اچ تی سی با همکاری T-Mobile اندروید را به گوشی های هوشمند راه دادند. آن زمان اچ تی سی در تولید گوشی های هوشمند حرف اول را می زد و گوشی های هوشمند ویندوزی را در دست تولید داشت.

htc-g1-dream

پ ن: می بینید که گوگل از همان ابتدا به سراغ برترین ها رفت. کاری که HTC و بسیاری از تولیدکنندگان نکردند و باعث شکستشان شد و اگر نکنند شکستشان حتمی است.

پس از آن نیز HTC با تولید گوشی های ویندوزی و این بار اندرویدی هم حرف اول را می زد. در نظر داشته باشید که اولین گوشی اندرویدی سامسونگ در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. ولی تا آن زمان هم تنوع گوشی های سامسونگ رعایت می شد. کاری که HTC هیچوقت تمام و کمال انجام نداد. اگر به Category یا دسته بندی گوشی های HTC نگاهی بیندازید می بینید جز گوشی های هوشمند هم رده و هم سطح چیزی نمی یابید. البته آن هم در تعدادی محدود! این یکی از اشتباهات HTC در بازارهای موبایل است و حتی اکنون نیز رعایت نمی شود.

روند تولید گوشی های HTC ادامه داشت تا اینکه گوشی های مانند HTC Hero و Legend عرضه شد. بازار در دست HTC بود و این دو دستگاه یکی از برترین های بازار بودند. حال چرا برترین های بازار بودند؟ جواب ساده است. اگر به روند تولید گوشی های ویندوزی HTC در آن زمان نگاهی بیندازید، می بینید همه از یک زبان طراحی و بدون نوآوری و تغییر خاصی ساخته شده اند. اما در مقوله گوشی های اندرویدی تنوع، نوآوری و برتری تا حدودی رعایت می شد. Hero و Legend همانطور که نامشان پیداست واقعاً قهرمان و افسانه زمان خود بودند.

167279-htc_hero_slide_01_slide

HTC ادامه داد و با تولید گوشی هایی در خور تحسین همچنان موفق بود. HD2 یکی از دستگاه های ویندوزی بسیار موفق بازار بود. دستگاهی که مورد توجه دولوپرها (توسعه دهندگان) بود. به طوریکه رم های بسیار متنوعی از سیستم عامل های مختلف برای این دستگاه کوک شد. HD2 در زمان خود جزو اولین دستگاه های با صفحه نمایش بزرگ و سخت افزار بسیار قدرتمند بود. این نشان دهنده قدرت HTC در بازار بود و گوگل این نکته را به خوبی می دانست. همین باعث شد که ساخت اولین نسخه از نکسوس در سال ۲۰۱۰ به HTC سپرده شد و فروش بسیار موفقی رفم زد.

217710-186507-pick-htchd2-slide11_slide_original

در همین سال بود یعنی ۲۰۱۰ که سامسونگ اولین غول گوشی های همراه را روانه بازار کرد. Galaxy S دستگاهی بود که بازار را در دست گرفت. از طرف دیگر HTC باز هم موفق بود. با تولید سری Desire و Sensation همچنان از فروش خوبی برخوردار بود. اما در بازه اواخر سال ۲۰۱۰ تا اوایل سال ۲۰۱۱ تمرکز HTC از اندروید به سمت ویندوز تغییر یافت. اشتباهی که هیچوقت نباید انجام می شد. در آن زمان ویندوز سیستم عاملی منزوی شده بود. زمان، منابع و هزینه هایی که برای دستگاه های ویندوزی صرف شد می بایست برای دستگاه های اندرویدی انجام می شد.

HTC می دانست که رو به زوال است. آمارهای مالی نشان می داد که شرکت در وضعیت مالی بسیار بدی به سر می برد. همین شد در سال ۲۰۱۲ سری One با بدنه پلاستیکی راه اندازی شد. زبان طراحی در سری وان دستخوش تغییراتی شد. اما هنوز کافی نبود. همچنان شرکت های رقیبی چون سامسونگ همچنان بازار را رفته رفته در چنگ خود می گرفتند. با تولید شاهکار زمان، توسط سامسونگ یعنی سامسونگ Galaxy S II فروش بازار در دست سامسونگ افتاد و آب پاکی به روی دست HTC ریخته شد. سال بعد Galaxy S III نیز عرضه شد و باز هم موفق شد. این در حالی بود که HTC همچنان در رکود به سر می برد.

red-htc-one

HTC کاملاً منزوی شد. باید کاری می کرد. همین شد که تولید سری One کاملاً فلزی استارت خورد. دستگاهی که با طراحی قابل قبول و متریال بسیار با کیفیت ساخته شد. درون دستگاه نیز از سخت افزاری بسیار قدرتمند بهره می برد. HTC کمی تکان خورد و کم کم می توانست به بازار برگردد. همان سال بود که به سوددهی رسید.

HTC زبان طراحی وان را برای سایر دستگاه های خود حفظ کرد تا بالاخره به فکر عرضه نسخه دوم از One افتاد. نسخه دوم با کمی تغییر در طراحی عرضه شد. البته سخت افزار نیز دستخوش تغییرات خوبی بود. اما همچنان تنوع محصول در HTC رعایت نمی شد. فروش نسخه دوم کمتر از نسخه اول بود. قابل قبول بود. اما سودی آنچنانی نصیب HTC نمی کرد.

HTC باز هم در حال تکرار اشتباهاتش بود. نسخه سوم سری One با همان طراحی و با اندکی تغییر در سخت افزار تولید و عرضه شد. کاربران و طرفداران شرکت به شدت نا امید شدند. فروش نسخه سوم و محصولات HTC نا امید کننده بود. اکنون نیز نا امید کننده است.

در گذشته HTC با تولید محصولات با نوآوری های هیجان انگیز از فروش خوبی برخوردار بود و کاربران را راضی می کرد. اما اکنون این شرکت به شدت زیر فشار رقبا و کاربران ناراضی قرار گرفته است. اولین حرکت در پاسخ به این وضعیت تولید و عرضه دستگاه A9 بود. دستگاهی که HTC هزینه های تبلیغاتی هنگفتی برای آن در نظر گرفته است.

htc-one-a9-4

در سخنانی مدیر عامل شرکت HTC گفت: One A9 می‌تواند جایگزین خوبی برای اپل آیفون باشد! جدای از جنبه تبلیغاتی آن، این گفته مدیر عامل محترم HTC بسیار مضحک به نظر می رسد. چرا که به هیچ عنوان دو دستگاه با اکو سیستم متفاوت قابل مقایسه و حتی جایگزینی نیستند.

اکنون HTC در وضعیتی کاملاً مبهم به سر می برد. شاید به جرات بتوان گفت که آینده شرکت بستگی به HTC A9 دارد. آنچه در طول این سالها ثابت شده این است که هر شرکتی هر چقدر هم زمانی بازار در دستشان بوده و موفق بوده اند، در بازه کوتاهی ممکن است کاملاً از بین بروند. مانند نوکیا! HTC نیز از این قائده مستثنا نیست.

نتیجه گیری:

بیایید مروری بر روی اشتباهات HTC داشته باشیم.

۱- عدم تولید دستگاه ها با تنوع بالا

۲- عدم نوآوری های بسیار کم از سال ۲۰۱۲ به بعد تا به اکنون

۳- عدم تمرکز بر روی اندروید و انحراف به سمت ویندوز

۴- تکرار اشتباه هایی که در سال های گذشته باعث ضرر این شرکت شده بود

۵- عدم تولید پرچمدارهایی که بتواند با سایر پرچمدارها رقابت کند

۶- عدم تغییر در زبان طراحی و تکرار همان زبان در تولید پرچمدارها

می بینید که مواردی بسیار جزیی می تواند مسیر و هدف یک شرکت بزرگ را تغییر دهد. گاهی لازم است شرکتی حتی با عمر چندین ساله از صفر شروع کند. شاید HTC A9 نقطه صفر شرکت باشد. نوکیا شکست خورد. سونی اریکسون شکست خورد. هنوز هم هستند شرکت هایی که در لبه مرز شکست قرار دارند. آنچه روشن است این است که HTC نیز ممکن است دچار شکست شود. به هر حال لازم به گفتن نیست که:

HTC ممکن است به سرنوشت نوکیا دچار شود!

دیدگاه شما چیست؟ خود را جای یک تحلیل گر و کارشناس موبایل بگذارید و با مطالعه به ما بگویید که در نهایت عاقبت HTC چه خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Moazez

ایشالا دوباره سرپا بشه این شرکت با کیفیت. نبود هریک از برندهای سونی، htc, الجی و سامسونگ و موتورلا یعنی کلفت شدن گردن چینیهای بی خاصیت.

EF7_NA

اگه یه نظر خوب و بی تعصب گزاشته باشی همینه 😉
موافقم :good:

Moazez

همه ما یه تیم هستیم. باید تا میتونیم اطرافیانمونو از خرید جنسهای چینی منصرف کنیم. یکی از آشناهای ما میخواست گوشی هواوی بخره،من خودم بهش گفتم تو رنج ۶۰۰ تومن j5 سامسونگ یا lg magna بخر ولی هواوی نخر. سونی چون تو اون رنچ گوشی نداشت گفت این دوتارو بخره.باید از خرید هواوی و این بنجلهای چینی منصرف کنیم همرو

fable

کاملا موافقم کنار رفتن هر کدوم از این برندهای با اصالت یعنی مرگ تدریجی تکنولوژی و کیفیت

amir Narimnpour

طرفدار اچ تی سی نبودم هیچوقت اما واقعا تجربه وان ام۷ خیلی برام خوب بود و زیبا

Ari khan

هیچ وقت از htc خوشم نیومده اما امیدوارم که از دور رقابت خارج نشه…هرچند با این کاراش فکر میکنم خارج خواهد شد

REZA

اچ تی سی یه شرکتیه که خیلی اشتباه میکنه.
مثلا توی دوربین کم کاری زیاد کرده.
توی ام ۹ چیز جدیدی نداشت.طوری که کسی دلش نمیخواست ام ۸ ش رو به ام۹ ارتقا بده.

ولی در عوض چیزایی داره که از شرکتا دیگه جداش میکنه،مثل زیبایی ،صدای عالی ،خوشدستی،فلزی بودنش،رابط کاربری زیبا و سریع.ولی معمولا وقتی یکی میخواد گوشی بخره اولین جایی که میره ،میره توی دوربین،وقتی به دلش نشینه ،میره سراغ ی گوشی دیگه .
اچ تی سی توی اپدیت ها خیلی سریع بود ولی سنس جدید رو هنوز نداده واسه گوشیا قدیمیش.

من ام ۸ دارم خیلی راضیم و قصد تعویضش و ندارم.
ولی اگه وقتی خواستم گوشی بخرم و دیدم اچ تی سی چیز جدیدی نداره واسم میرم سمت ی برن دیگه احتمالا اپل.

Samsung--Electronics

Sony که انگار از اشتباه هاش درس گرفته. از زی۵ خوشم اومد
امیدوارم که htc هم آدم شه :scratch:

Moazez

آخه وضعیت مالی سونی فرق میکنه با htc. سونی خیلی پولداره. ولی htc تک بعدیه و تمام سرمایش همین موبایله.

Samsung--Electronics

سونی ، سامسونگ ، اپل و ال جی خوشه ای هستن.ولی htc خوشه ای نیست. این خیلی خطرناک هست برای htc :negative:

Mahdi. g4

شرکت اچ تی سی یادش بخیر خیلی خاطرات بدی باهاش دارم مخصوصا خراب شدن دکمه وولم و دکمه پاور بعد چند مدتی باید ببریش اون دکمه هاشو تعمیر

محمد کردزنگنه

به نظرم HTC باید تمام تمرکزشو روی پرچمدار بعدی بذاره مطمئنا اگر فروش پرچمدار بعدیش بالا بره به دنبالش سود بیشتری عایدش میشه سودی که از یک گوشی پرچمدار نصیب یک شرکت میشه به مراتب بیشتر از پایین رده ها و میانرده هاست برداشت من از صحبت های مدیر این شرکت درباره A9 اینه که این گوشی بیشتر با هدف جذب کاربرانی که قصد تعویض آیفونشون با یک گوشی اندرویدی رو دارن و یا در کنار گوشی آیفونشون قصد دارن یک گوشی اندرویدی رو هم داشته باشن عرضه شده احتمالا به این هدف هم میرسه ولو تعداد این کاربران انگشت شمار باشه اما نه به صورت چشمگیر و مطمئنا A9 اون گوشی ای نیست که یک کاربر آیفونو راضی به تغییر گوشی خودش کنه مگر به دلایلی که گفتم و نکته ای که باید در نظر گرفت اینکه کسانی که قصد تعویض آیفونشو دارن چون مدتی رو با یک گوشی پرچمدار و با کیفیت و قدرتمند کار کردن قاعدتا یه پرچمدار اندرویدی رو انتخاب می کنن مثلا M9 این شرکت ،وقتی که با M9 که به نظرم از این گوشی سرتر و زیباتره به این هدف نرسید با یک میانرده هم به این هدف نمیرسه حتی اگر در خوشبینانه ترین حالت هم بگیم فروش خوبی خواهد داشت مگه یک گوشی ۴۰۰ دلاری چقدر سود عاید یک شرکت می کنه که بشه باهاش یه شرکتو به سوددهی یا کاهش ضرر رسوند البته اگر وعده HTC در مورد آپدیت ۱۵ روزه این گوشی بعد از نکسوس عملی بشه یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب میشه در کل امیدوارم دوباره به تونه به سود دهی برسه و هیچوقت HTC و سونی و سامسونگ و ال جی از این رقابت کنار نرن.ببخشید طولانی شد.

HAMID3D

با این گوشی ای ۹ زشت هم به جایی نمیرسه
برام مهم نیست چه کسی مالک اچ تی سی هست فقط اسمش باید زنده بمونه ای کاش ایسوس اچ تی سی رو میخرید

shahab

بچه مشکلم با سامسونگ نیستها، ولی خیلی خوش شانس بوده، البته درکنار محصولات خوب اون موقع. D:
مثلا شما نگاه کنید انگار دنیا دست به دست هم داده بود که سامسونگ تو سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بیاد بالا، از اون طرف اچ تی سی که تمرکزشو برد رو ویندوز و بازار اندروید رو شل گرفت ( هنوز ابهت سنستیشن رو تو کلیپ ویل ای ام یادم نمیره) از اون طرف سونی که از اریکسون جدا شد و سونامی ۲۰۱۲ که باعث شد شرکت دیر سرپا بشه، از اون طرف نوکیا که دظت استفان الوپ افتاد و خواست دست ویندوز رو ببره بالا که شکست خورد و موند رو سیمبین و آل جی هم که تو هپروت بود، مونده بود یه اپل که اونم اکوسیستمش فرق میکرد، خلاصه همه همه، چیزهایی که تو تاریخ تو سلطنت ها هم بوده، الان اپل و سامسونگ بالاترینن، راضیم واقعا، اما از آینده میترسم. ، مسلما این جدول اینطور نمیمونه، ولی از اون روزی میترسم که هووای و شیاءومی جایگاه اول و دوم رو مال خودشون کنن و از برندهایی اصیل امیدشون بمونه به پرچمدارها، ایشالله اون روز نیاد 😥

bvb

آخه چرا شرکتی مثل اچ تی سی یانکیا کنار برن کیفیت این دو تا چند لول از همه ی شرکتا بالاتره منظورم فقط اون چینیا نیست حتی سامسونگ الجی سونی و حتی اپل و موتورلا کیفیتشون نزدیک این دو تا هم نیست اما همه ی مشکلات این دو تا تقصیر بد ترین سیستم عامل تاریخ یعنی اندرویده نکیا نقشه هاشو بفروشه چند برابر ارزش شرکت اچ تی سی پول گیرش میاد با توجه به اینکه اندرویدم داره نزول میکنه نکیا تا چند سال دیگه دوباره بازار تو دست میگیره اما اچ تی سی فقط بخشه موبایلشه اگه ورشکست بشه دیگه اچ تی سی در کار نخواهد بود امیدوارم هیچوقت اینجوری نشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....