حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش عکاسی (بخش نیمه حرفه‌ای گام دوم : استفاده از دیافراگم، شاتر، ایزو)

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

در آموزش عکاسی (بخش نیمه حرفه‌ای گام اول : دایافراگم ، شاتر ، ایزو)، کاربرد این عوامل را آموختیم. در این پست ترنجی قصد دارد به شما آموزش دهد که چگونه از این عوامل استفاده کنید. در ادامه با ترنجی همراه باشید.
  • مثلث نور:

دیافراگم، شاترو ایزو، همگی سه عامل مثلث نور می‌باشند. این عوامل، هر کدام برای بهبود نور عکس به دیگر عوامل کمک می‌کنند و گاهی بلعکس، عکاس برای گرفتن یک عکس، نقش یکی از این عوامل را پرنگ تر و یا کمرنگ تر می‌کند که نتیجه آن تصاویر خاص و ویژه می‌باشد.
  • ویژگی دیافراگم:

با تغییر گشادگی روزنه دیافراگم، عکاس می‌تواند مقدار ورودی نور  را کنترل کند. برای مثال اگر عکاس دیافراگم را بازتر کند نور بیشتر و اگر دیافراگم را بسته‌تر کند نور کمتر وارد دوربین می‌شود.
pi2
  • ویژگی شاتر:

با تغییر زمان شاتر، عکاس می‌تواند حجم تصویری و نوری ورودی به دوربین  را کنترل کند.
افزایش سرعت دیافراگم: افزایش سرعت شاتر باعث می‌شود عکس سریع تر گرفته شود که در نتیجه کشیدکی و سرعت زیاد سوژه ویا لرزش دست عکاس، مشخص نمی‌شود.
pi3
کاهش سرعت دیافراگم: کاهش سرعت دیافراگم باعث می‌شود جزئیات و نور بیشتری ثبت شود که در نتیجه‌ی آن هر گونه لرزش و حرکت سوژه و یا لرزش دست عکاس، نمایان شود.
pi4
  • ویژگی ایزو:

آخرین تیر جبران نور! در عکاسی گاهی اوقات دیافراگم، شاتر و محیط دست به دست هم می‌دهندکه کمبود نور در عکس جبران نشود. در این مواقع عکاس برای جبران نور عکس به ایزو پناه می‌برد. ایزو نور مصنوعی است که به تصویر اضافه می‌شود. لازم به ذکر است اضافه کردن بیش از حد ایزو، نویز تصویر را هم میفزایید.
pi5
pi6
  • شما می‌توانید عکس های خود را با توجه به این مبحث برای در اینستاگرام من (danesh_pazhouh) دایرکت کنید و در #(هشتک( #toranjiphotoghraphy  به ثبت برسانید تا همه در مورد تصویر شما نظر دهند.
  • لطفا نظر و یا انتقاد فراموش نشود!
اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ari khan

ممنون اقای دانش پژوه :rose:
ممکنه یه توضیح درموردmetering modeبدین؟؟

Ari khan

من فکر میکردم مربوط به حالات مختلف فوکوس هستش!ممنونم
ایا اموزش استفاده از حالات مختلفش رو هم تو برنامه دارین؟

Shenzo Aisai

با سلام و خسته نباشید…
تشکر از مطالب آموزنده…
در بخش “ویژگی شاتر” ، سرعت شاتر اشتباها سرعت دیافراگم نوشته شده است!
اصلاح بفرمایید!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....