حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آشنایی با انواع لنزها (قسمت پایانی)

نوشته

7 سال قبل | 2 دیدگاه | مطالب ترنجی

قسمت اول آشنایی با انواع لنز چندی پیش در ترنجی منتشر شد. در این مقاله کمی ریز بینانه‌تر به سراغ بررسی دو لنز مهم در حوزه عکاسی رفته‌ایم. در آینده نیز مطالبی با موضوع عکاسی در ترنجی منتشر خواهد شد. برای مطالعه قسمت آخر آشنایی با انواع لنزها در ادامه با ترنجی همراه باشید…

لنزهای زوم فواصل کانونی و زوایای دید مختلفی به ما می‌دهند و این فاصله کانونی و زاویه دید شامل لنزهای تله و نرمال و واید هم می‌شود و خصوصیات هر سه لنز را دارد. این لنز به لحاظ ظاهر از سه لنز واید و نرمال و تله بلندتر است و از لحاظ وزن نیز سنگین‌تر است. لنز زوم خفای بیشتری نسبت به سه نوع دیگر دارد و همچنین افت نوری بیشتر و بیشترین کاربرد را در عکاسی خبری ، مطبوعات ، جنگ و   snap shot و اتفاقات روزمره زندگی دارد. تغییر فاصله کانونی ( به صورت پیچی)  با پیچاندن رینگ یا به صورت کشویی است. در حالت کشویی برای افکت Zoom in و Zoom out که زمینه کشیده است و سوژه ثابت و واضح است بسیار راحت تر می‌باشد. تصاویری که توسط لنز زوم گرفته می‌شوند هر کدام می‌توانند دارای فاصله کانونی مختص به خود باشند چرا که این لنزها شامل دامنه واید و نرمال و تله است و انتخاب فاصله کانونی مناسب به سلیقه عکاس و کادربندی و موضوع و… بستگی دارد.

این لنز در حالت واید خطای بیشتری می‌دهد و با دو دیافراگم ساخته می‌شوند. اگر لنز تصحیح شده باشد یک دیافراگم بیشتر ندارد و به آن F ثابت می‌گویند و کمترین افت نوری و افت کیفیت را دارد. بین لنزهای تصحیح نشده هرچه فاصله‌ی دو دیافراگم داده شده کمتر باشد بهتر است. Sharpnes و کیفیت تصویر در لنز تصحیح شده بیشتر و مخصوصا در لنز دیجیتال هنوز بیشتر است و لنز تصحیح شده برای دوربین دیجیتال ارجح تر است. یک مزیت این لنزها این است که اگر در بسته‌ترین زاویه دید یا فاصله کانونی بلند باشند ۲۰۰/۲۸ را روی ۲۰۰ بگذاریم و فوکوس کنیم و سپس روی واید قرار دهیم دیگر احتیاجی به فوکوس نداریم. وضوح مجدد از تله به واید نیاز نیست ولی از واید به تله باید مجددا انجام شود.

اگر سه لنز تله ، نرمال و واید را جداگانه داشته باشیم نیرو و زمان بیشتری برای عوض کردنشان نیاز است ولی لنز زوم سریع و سبک است. وقتی لنز را تله و واید می‌کنیم سوژه به ما نزدیک و دور می‌شود و این یک حرکت درونی و فیزیکی است که درون لنز انجام می‌شود ولی با لنز تله و واید و نرمال تک حرکت بیرونی است چون عکاس و دوربین جا به جا می‌شوند پس به واسطه لنز ، سوژه نزدیک و دور می‌شود. می‌توانیم قاب‌های مختلفی را از یک نقطه بدون جابه جایی خودمان به دست آوریم.


لنز ماکرو امکان عکاسی از اشیا ریز و نزدیک به دوربین را به ما می‌دهد و به ما اجازه می‌دهد بیشتر از حد معمول و لنزهای واید به سوژه نزدیک شویم. به همین خاطر تصویر بزرگتر از حد نرمال به ما می‌دهد. این لنزها می‌توانند تصویری بین ۱/۱  تا ۱/۲۰ تصویر به جسم به ما بدهند. این لنزها می‌توانند روی لنز تله ، نرمال ، زوم و همچنین تله‌زوم قرار بگیرند ولی این لنز روی لنز واید قرار نمی‌گیرند چون خاصیت کوچک نمایی دارند. بیشتر ماکروها روی لنزهای ۵۰ و ۱۰۰ قرار می‌گیرند و این نوع لنز روی لنزهای ماکرو کاربرد زیادی ندارند و اکثر عکاسان معروف از لنز نرمال و تله‌ای استفاده می‌کنند که ماکرو هم باشد. اگر روی لنز نرمال ماکرو نصب شود ، فوکوس از ۱۰ سانتی‌متری هم انجام می‌شود.

از ماکرو برای کپی برداری به خصوص از سطوح تخت مانند تابلو ، کتاب ، سنگ و… می‌توان استفاده کرد. این لنز از لحاظ کیفیت و رنگ بسیار عالی است و از نظر مالی به صرفه است. در لنز ماکرو به دلیل اینکه فاصله بسیار کم می‌شود (یعنی عمق میدان کم می‌شود) پس باید دیافراگم را ببندیم و توصیه می‌شود از دیافراگم‌های میانی استفاده شود ( همراه با سه پایه ). از این لنز در سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌های نظامی بیشتر استفاده می‌شود. با استفاده از لنزهای ماکرو نمی‌توان حجم را نشان داد و از حجم عکاسی کرد زیرا با کوچک‌ترین حرکت از فوکوس خارج می‌شود. لنزهای واید اگر تصحیح نشده باشند دارای اعوجاج خواهند بود و خطوط عمودی در وسط کادر درست دیده می‌شوند ولی هرچه به سمت کناره‌ها می‌رویم دچار انحنا می‌شوند.

اگر یک ردیف درخت عمودی داشته باشیم درخت‌های وسط دورتر و صاف هستند ولی کناره‌ها درخت‌ها پهن و کج دیده می‌شوند. برای استفاده از لنزهای ماکرو از سه پایه‌های مخصوص استفاده می‌شود ولی وسیله‌ای به نام پایه کپی علاوه بر سه پایه وجود دارد که در چهار طرف صفحه‌ای که سوژه روی آن قرار می‌گیرد چهار منبع نوری قرار دارد. برای کپی برداری از تابلو ،مرکز لنز و مرکز تصویر و مرکز صفحه فیلم هر سه صفحه دقیقا باید رو به روی هم باشند. بهترین حالت کپی برداری با استفاده از نور طبیعی در فضای باز و سایه است. اگر بخواهیم قدرت و عظمت فردی را نشان دهیم از لنز واید و از زاویه پایین باید استفاده شود و علاوه بر قدرت سیاست کاری را نشان می‌دهد و برای القای خاری و کوچکی از زاویه بالا باید به سوژه نگاه شود.

سه ویژگی ظاهری لنز ماکرو

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mosayeb_s

عالی
بابت این مقاله مفید و عالی مچکرم
امیدوارم بیشتر بزارین ازینا

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سروش نصرپور
سروش هستم. گرافیست ترنجی و عاشق دنیای اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی