بستن
no thumb

امروزه اکثر مردم با در دست گرفتن دوربین حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای ، خود را در در جمع عکاسان حرفه‌ای تصور می‌کنند در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد این هنر ندارند. اگر به عکاسی علاقه دارید ولی تا به حال به دنبال اطلاعات تخصصی در موردش نبوده‌اید با ما همراه باشید و اطلاعات اولیه در مورد انواع لنزها را بخوانید…

لنز

لنزها دو مشخصه اصلی دارند: ۱- فاصله کانونی ۲- زاویه دید

۱- فاصله کانونی: فاصله بین مرکز عدسی تا محل تشکیل تصویر را فاصله ی کانونی می گویند و این در شرایطی است که جسم در بی نهایت باشد و دوربین و لنز نیز باید روی بی نهایت تنظیم و فوکوس شود.نوری که از بی نهایت می آید و به لنز می خورد و تصویر تشکیل می شود فاصله ای که بین مرکز لنزو نقطه تشکیل تصویر استاین فاصله ی کانونی واقعی است.

۲- زاویه دید: محدوده ای که در قاب تصویر قرار می گیرد. در صورتی که لنز نرمال باشد تقریبا با زاویه ی دید چشم انسان برابری می کند و با توجه به تفاوت چشم انسان ها این زاویه مقداری کم و زیاد دارد ولی میانگین آن ۵۳ درجه است.


انواع لنزها

لنز نرمال

کارخانه های متفاوت اعداد مختلفی را برای لنز نرمال در نظر می گیرند. بین ۴۵ میلی متر تا ۵۵ میلی متر نرمال به حساب می آید. اما حدود ۱۵ سال است که فواصل کانونی ۳۵ میلی متر تا ۵۵ میلی متر فاصله کانونی لنز نرمال است و زوایای دید این لنز بین ۳۵ درجه تا ۶۳ درجه است. تصاویر این لنزها تقریبا برابری می کند با تصویری که چشم می بیند. تصاویر این لنزها واقعی است و اندازه سوژه همان است که با چشم می بینیم و از نظر فاصله هم همان فواصل القا می شوند و نسبت اندازه و فاصله ها عین به عین هستند. اگر بخواهیم در تصویر واقع نمایی  وجود داشته باشد و وجود دو دوربین در تصویر حس نشود از این لنز استفاده می کنیم.  بیشتر مناظر طبیعی که عکاسی می شوند با استفاده از لنز نرمال است زیرا در عکاسی مستند باید سعی شود که از لنز با زوایای دید مخلفت استفاده نشود و نباید هیچ چیزی را تغییر داد پس به تصاویر حاصل از لنزهای نرمال می توان اعتماد کرد.


لنز واید( زاویه باز)

در این لنز قطر قاب تصویر کمتر از ۵۰ میلی متر است ( فاصله کانونی ) و فاصله کانونی می تواند  بین ۲۰-۳۵ یا فاصله ی کانونی خیلی کمتر بین ۱ – ۲۰ باشد که در این صورت لنز چشم ماهی یا Fish eye یا extra wide خواهد بود که تصاویر حاصل از آن به سمت حاشیه ها می روند و حالت دایره دارند و می توان از این لنز افکت های جالبی گرفت.لنز واید فاصله ی کانونی کوتاه تری نسبت به لنز نرمال و همچنین زاویه ی دید بازتر که وسعت زیاد تری از سوژه ی مقابل را در تصویر برداریم و هرچه لنز واید تر باشد این وسعت بیشتر می شود و اندازه ی سوژه کوچکتر و فاصله ها دورتر به نظر می آیند در نتیجه تصویر غیر واقعی خواهد بود و نمی توان به آن اعتماد کرد. با استفاده از این لنزها می توان افکت های مانند کاریکاتور یا وحشتناک یا مضحک به تصویر داد. این لنز پرسپکتیو شدیدی ایجاد می کند که باعث اغتشاش در تصویر و گوشه ها می شود و این لنز شکست زاویه ها را بیشتر می کند.

اگر با یک لنز واید و یک نرمال و یک تله از یک نقطه ی دقیقا یکسان عکاسی کنیم پرسپکتیو ها دقیقا به یک نقطه می روند ولی اگر حتی یک تغییر کوچک داشته باشیم به طور کل پرسپکتیو عوض می شود. با لنز واید اگر می خواهیم از یک سوژه ی متحرک عکاسی کنیم ( مخوصا در فیلم برداری ) حرکت آهسته تر دیده می شود و به سرعت پایین تری برای فریز کردن نیاز داریم. اگر سوژه به سمت دوربین و به صورت عمقی حرکت کند یا دوربین به سمت سوژه حرکت کند حرکت بسیار سریع خواهد بود چون فاصله واقعی زیاد نیست و این لنز است که آن را چند برابر می کند.

در لنز واید معمولی حداقل فاصله ی وضوح بین ۲۰ سانتی متر تا ۲۵ سانتی متر است و به خاطر کم بودن فاصله ی کانونی به سوژه زیاد می توانیم نزدیک شویم ولی هرچه نزدیک تر  شویم در تصویر اعوجاج بیشتری خواهیم داشت. عمق میدان وضوح این لنز زیاد است. در لنز واید به خاطر زیاد بودن عمق میدان حتی اگر حدودا تا یک متر یا یک گام جابجا شویم نیازی به فوکوس مجدد نیست و این کم بودن نیاز به فوکوس باعث افزایش سرعت عمل می شود. لنز واید باعث افزایش فواصل می شود و اشیا نزدیک تر را بزرگتر و دچار اغتشاش می کند و اشیا دورتر را خیلی کوچکتر می کند و در واقع این لنز دروغگو است.


لنز تله

زاویه لنزهای تله به صورت کلی بسته می باشد و دارای فاصله کانونی بلند تر از ۵۰ میلی متر است. لنزهای آینه‌ای نام فوق العاده ترین نوع لنز های تله است. لنز آینه‌ای باعث افزایش فاصله‌ی کانونی می‌شود درحالی که به طول لنز مقدار زیادی اضافه نشود. اگر در این لنز از آینه استفاده نشده بود طولشان چند برابر می‌شد. از این لنز برای عکاسی از فاصله‌های دور مانند جنگ یا مسابقه ورزشی و… استفاده می‌شود و از نظر قیمت نیز این لنزها در رده‌ی بسیار بالایی قرار می‌گیرند. در این لنز فاصله‌ی کانونی و زاویه‌ی دید کمتر است و اندازه‌ی سوژه چند برابر حد معمول می‌شود و در تصویر بزرگنمایی ایجاد می‌کند و فاصله را به صورت ظاهری نزدیک می‌کند.

فاصله کانونی در این لنز بلندتر از لنز نرمال است و زاویه دید بسته‌تری نسبت به نرمال دارد. این لنز چون اشیاء را نزدیک‌تر نشان می‌دهد و زاویه‌ی دید کمتر و بسته‌تر است حرکت‌ها بسیار سریع‌تر  انجام می‌شوند و حرکت افقی بسیار سریع انجام می‌شوند. این لنز چون فاصله را به ظاهر نزدیک‌تر کرده ولی حرکت عمقی به سمت دوربین یا دورشدن از دوربین بسیار آرام انجام می‌شود زیرا یک فاصله‌ی زیاد را کم کرده‌ایم. به لحاظ اندازه‌ی ظاهری و فیزیکی لنزهای تله بزرگتر از واید و نرمال‌اند البته به لحاظ وزن لنزهای تله وزن بیشتری نسبت به واید و نرمال دارند.


در این تصویر تفاوت این سه لنز را مشاهده می‌کنید. حالا تفاوت را احساس کنید!

0
0
برچسب ها: انواع لنزتلهدوربیندوربین عکاسیعکاسعکاسیعکسلنزلنز تلهلنز دوربینلنز نرماللنز وایدواید

سروش نصرپور

نویسنده سروش نصرپور

سروش هستم. گرافیست ترنجی و عاشق دنیای اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی

۳۰نظر

  1. یه سوال داشتم
    از دوستان بخصوص دوستانی که سونی دارن
    یکی از اشناهای بنده قصد خرید زد۵ رو داره و از همه نظر سونی زد ۵ رو پسندیده منم بنظرم در این رده قیمتی گزینه عالی هست اما از اونجایی که کنترل سرعت شاتر رو نداره دوستم یه مقدار دو دل شده چون گوشی قبلی اون سونی زد ۱ بوده و برنامه manual camera با وجود اینکه اندرویید گوشیش رو به ۵٫۱٫۱ هم ارتقا داده بوده که قانونا باید شامل camera api 2 باشه اما ویژگی های اصلی برنامه مثل سرعت شاتر قابل تنظیم نبوده البته اینو بگم این یک مشکل شایع بین برندهای مختلفه بطور مثال سامسونگ گلکسی اس ۵ هم با وجود ارتقا به اندرویید ۵ و اواخر ۶ باز هم از manual camera پشتیبانی نمیکنه
    میخوام از دوستانی که زد ۵ دارن یه درخواست بکنم و اونم اینه که این برنامه رایگان manual camera رو که حجم کمی هم داره روی گوشیشون نصب کنن و ببینن که گزینه سرعت شاتر برای دوربین فعال میشه یا نه
    نهایت تشکر رو از این عزیزان دارم

    0
    0
    1. http://imanimani.com/wp-content/uploads/2016/08/Screenshot_20160806-233836.png

      بفرمایید دوست عزیز ‘ فقط فرمت RAW در دسترس نیست!
      این هم جزییات تست

      Device: Sony, E6633 (E6633), Android 6.0.1 32.2.A.0.253

      Rear camera:
      Manual Focus: YES, Manual WB: YES, Manual ISO: YES, Manual Speed: YES, RAW: NO, Hardware level: FULL, Capabilities: BACKWARD_COMPATIBLE, MANUAL_SENSOR, MANUAL_POST_PROCESSING, , Focus distance: 8.333333, ISO range: 50-3200, Speed range: 100000-100000000, JPEG sizes: [3840×2160,2048×1536,1920×1080,1280×720,720×480,640×480,352×288,320×240,176×144,] 3840×2160, RAW sizes: null, Preview sizes: [3840×2160,2048×1536,1920×1080,1280×720,720×480,640×480,352×288,320×240,176×144,]

      Front camera:
      Manual Focus: NO, Manual WB: NO, Manual ISO: YES, Manual Speed: YES, RAW: NO, Hardware level: LIMITED, Capabilities: BACKWARD_COMPATIBLE, , Focus distance: 0.000000, ISO range: 50-800, Speed range: 100000-100000000, JPEG sizes: [2592×1944,2592×1458,1920×1080,1280×720,720×480,640×480,352×288,320×240,176×144,] 2592×1944, RAW sizes: null, Preview sizes: [2592×1944,2592×1458,1920×1080,1280×720,720×480,640×480,352×288,320×240,176×144,]

      0
      0
      1. علی عزیز
        سرعت شاتر که تا ۲ ثانیه برای کاربر های معمولی مثل ما خیلی هم زیاده
        برای بهترین تاثیر باید ایزو رو روی ۱۰۰ گذاشت و سرعت شاتر هم روی ۱ثانیه
        تنظیم نوردهی هم بسته به شرایطی که در اون قرار داریم هست مثلا ممکنه نوردهی به سوژه جوری باشه که عکس رو خراب کنه یا بخوایم تصویر جوری بیفته که فقط سوژه نوردهی داشته باشه و قسمت های دیگه جز سوژه برای ما مهم نباشه
        تنظیم توازن سفید هم خیلی خوب و موثره
        و در آخر دوباره از ایزو بگم که با توجه به کوچک بودن سنسور های موبایل همیشه پیشنهاد میشه مقدار ایزو در کمترین حدی که ممکنه قرار داده بشه و برای جبران کمبود ایزو شاتر بیشتر باز بمونه یا دهانه دیافراگم بازتر بشه که توی سری زد ۵ با توجه به اندازه سنسور و دهانه دیافراگم ۲ بنظر تا ایزو ۶۰۰ و حتی ۸۰۰ با نور دهی ۱ثانیه بشه عکس های فوق العاده ای گرفت البته مهمترین موضوع اینه که دوربین باید ثابت باشه در طول این مدت و کوچکترین حرکتی میتونه به کل کیفیت عکس رو خراب کنه
        یک سوال
        شما با چه گوشی اون برنامه ها رو تست کردین؟! با نکسوس؟

        0
        0
    2. انتظار شاتر ۲۰ ثانیه ای که نداری از سنسور موبایل؟
      شما نسخه فول Camera FV5 رو بخر سرعت شاتر ۸ ثانیه هم بهت میده! در کل چیزی به اسم لانگ اکسپوژر روی گوشی موبایل وجود نداره گوشی های دیگه هم به همین شکل هستن همشون از صفحه نمایش عکس میگیرن به همین خاطره که کیفیت عکس ها میشه ۲ مگاپیکسل چون داره از صفحه نمایش عکس میگیره اگه دقت کنی
      ۱۹۲۰*۱۰۸۰ = ۲megapixel

      0
      0
      1. اقای mosayeb سرعت شاتر زد۵ با برنامه های مختلف دقیقا تا ۱،۱۰ ثانیه قابل تنظیم هسش ک مزخرفه برای محیط هایی ک تاریکی مطلق هستن.
        و اقای jaredy اولا که بعنوان مثال گوشی های سامسونگ از اس۶ و به بعد تنظیم سرعت شاتر دارن تا سقف ۱۰ثانیه
        دوم اینکه گوشی های الجی یعنی g4,V10,g5 هرسه دارای تنظیم سرعت شاتر تا سقف ۳۰ ثانیه هستن.
        سوما حتی چنتا از گوشی هامثل/پی۹ یا حتی آنر ۵ایکس دارای سرعت شاتر تا سقف ۳۲ ثانیه هستن.
        چهارما اینکه هیچ یک از اینا از صفحه عکس نمیگیرن و من خودم عکسایی با جی۴ و اس۶ گرفتم با سرعت شاتر ک حجمشون ۶مگابایته
        پنجمیشم اینکه من خودم Z5دارم و همه اینارو روش تست کردم .تو FV5 camera هم بله تا ۸ثانیه و حتی بالاتر هم میده اما عملا همون۱،۱۰ ثانیه است و ۱،۱۱ هم حتی نمیشه.
        باور نداری بیا واتساپ یا تلگرام پیام بده نشون بدم عکساشونو ۰۹۳۵۳۲۰۲۶۶۳

        0
        0
      2. علی عزیز
        اینکه میگین عملی رو متوجه نمیشم یعنی اینکه مثلا در بخش جزییات عکس توی قسمت سرعت شاتر نوشته ۸ ثانیه اما در اصل ۸ ثانیه نیست؟! این یکم گیج کنندس
        تاریکی مطلق مشخصا باید از فلش استفاده کرد یا منبع نوری رو به فضایی که میخوایم عکس بگیریم اضافه کنیم و نکته مهم اینه که تو سرعت بالای ۱ثانیه ۱۰۰ درصد باید چهارپایه داشته عکاسی داشته باشیم چون کوچکترین لرزشی کل عکس رو خراب میکنه
        حرف من روی محیط های کم نور هست تا با تنظیم مناسب سرعت شاتر اثر نویز تو عکس رو از بین ببریم و دیگه در عکس نویزی نبینیم
        مهمترین چیز بنظر من توی عکاسی در شب کم بودن نویز تصویر هست نه اینکه تصویر روشن باشه البته که من یک تصویر روشن با حداقل نویز ممکن رو یک ایده آل میدونم اما در حالت معمول اگر بین یک تصویر روشن اما پرنویز و یک تصویر تاریکتر اما بدون نویز یکی رو انتخاب کنم مطمئنن تصویر تاریکتر رو انتخاب میکنم

        0
        0
    3. شما که قطعا کار نجومی نمیخوایید بکنید که انقدر براتون مهم سرعت شاتر و با تنظیم دستی ایزوی ۱۰۰ و نوردهی بالای ۱ به سرعت شاتر بالا میرسین و به نظرم برای گوشی موبایل کافی
      و ما توی dslr روی سرعت شاتر ۳۰ ثانیه جرات نمیکنیم عکس بگیریم که سنسورمون پیکسل سوخته میده حالا نمیدونم چجوری دوستان میگین با گوشی رو ۳۰ ثانیه عکاسی میکنیم احتمالا یه کلکی تو کار هست
      و در ضمن شما هم میتونید چند عکس بندازین و توی فتوشاپ یکی کنید که انگار سرعت شاتر بالا بوده
      چون معمولا این ها برای تبلیغات هست حتی اگر باشه هم

      0
      0
      1. موبایل پرو ۵ سرعت شاترش از ثانیه گذشته و تا ۴۲۰ ثانیه قابلیت سرعت شاتر رو داره که خیلی عجیبه یعنی ۷ دقیقه
        برای این دوستم ۲ثانیه هم باشه کارش رو به بهترین شکل راه میندازه و نیازی به این مقادیر عجیب و غریب نداره

        0
        0
      2. داداش گلم اقا amir slz, اولا کلکی تو کار نیست و فتوشاپ نکردم شما بیا تلگرام یا واتس من عکسارو بدم بهت ببین فتوشاپه ؟!
        اقای mosayeb ,داداش من،تو برنامه هایی مثل FV_5 سرعت شاتر رو میتونی انتخاب کنی مثلا ۸ثانیه،این ۸ ثانیه رو هم طول میکشه تا عکس رو بگیره زد۵،اما متاسفانه هیچ تفاوتی تقریبا با حالت حساسیت بالا در بخش SCN تو تنظیمات برنامه دوربین نداره،اینم درسته بله نباید کوچکترین لرزشی موقع عکاسی داشته باشه گوشی چون عکس کاملا خراب میشع انگار سوخته.من عکسایی با استفاده از سه پایه با الجی جی۴ گرفتم،اگه دوست داشتین بیاین تلگرام یا واتس تا بفرستم واستون تا ببینید در مقایسه با دوربین گوشی سونی چقدر روشن تر و کم نویزتره.
        و جناب اقای jaredy,شمام بخند چون دقیقا با خندت برام مشخص شد تا حالا با اس۶و نوت۵و…یا با جی۴ و وی۱۰ یا بقیه گوشیایی ک سرعت شاتر دارن کار نکردی تو بخش دوربین و اگرم کار کرده باشی با دوربینشون فقط باز کردی و در حالت اتومات چنتا عکس برا ارزیابی. کیفیت گرفتی و با حالت دستی اینا خوب کار نکردی برا همین سرعت شاتر۱۰ یا۳۰یا ۳۲ و بالاتر از اینا ک دوستمون گفت چهارصدو چند ثانیه برات عجیب و غریبه.
        اقای mosayebعزیز،منظور من از تاریکی یه محیط باز هسش ک flash اصلا کاربرد خاصی نداره و فقط تا چند متر رو روشن میکنه اونم ک تو سری Z سونی flash به اندازه گوشی های بقیه کمپانی ها قوی نیست و مثلا فلاش ,Z5تقریبا روشناییش شاید میتونم بگم نصفه روشناییه flash مثلا اس۶ یا …هسش.
        بازم اگه سند خواستین من در خدمتم تو واتس و تلگرام ۰۹۳۵۳۲۰۲۶۶۳

        0
        0
  2. ترنجی عزیز
    در تکمیل این مقاله باارزش اگر امکانش بود این مقاله رو هم قرار بدین که یک چیز عملی رو به بچه های ترنجی نشون بده و تاثیر این لنزها رو بهتر درک کنیم

    http://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_note7_and_lens_cover_testing_the_addon_lenses-blog-19790.php

    0
    0
  3. سلام یه سوال داشتم هرکی بلده جواب بده ممنون میشم
    من دوربین نیکونp900 دارم که لنز ثابت داره و غیر قابل تعویضه و زوم ۸۳X داره ولی از کیفیت عکساش راضی نیستم میخام یه dslr بخرم با یه لنز تله
    چون خودم خیلی دنبال یه لنز میگردم که قدرت زوم در ۸۳x داشته باشه ولی پیدا نکردم حالا سوالم اینه اگه بخام یه لنز براش بخرم که قدرت زومش در حد ۸۳x دوربین خودم باشه چه لنزی رو پیشنهاد میکنید؟؟
    از اقای نصرپور هم خواهش میکنم یه توضیح در مورد اعداد روی لنز تله بدهند تا راحتتر بتونم لنز مورد نظرم رو پیدا کنم

    0
    0
    1. زوم ۸۳ برابر فقط تو دوربین های سوپر زوم قابل دسترسه که کیفیت جالبی هم ندارن! لنز ۶۰۰میلی متری داریم خب زوم زیادی داره اما قیمتش فکر کنم در حد یک عدد پراید در بیاد :)))

      شما میتونی دوربین نیکون دی ۷۲۰۰ بخری با لنز ۷۰ تا ۳۰۰ میلی متر که در میاد نزدیک ۵ میلیون با لوازم جانبی و این داستانا یا اگه نمیخوای زیاد هزینه کنی دوربین کانن ۷۶۰دی بخر با همون لنز نزدیک ۴ تومن میشه! ولی زوم ۸۳ برابر فقط برا سوپز زومه.

      0
      0
    2. این زوم و فقط لنز های سفارشی نیکون داره فک کنم تقریبا میشه عدد ۲۰۰۰ روی لنز باید باشه و اگر هم پیدا بشه یه خودرو برای حملش نیازه و به این راحتی نمیشه دستتون بگیرین و این ور اونور برین و لنز زوم با کیفیت روی دی اس ار خیلی کم و گرون و جدای از تمام این مساعل نیاز مند سه پایه هست در اکثر موارد و اگر کار زوم میکنید به نظرم تنظیمات دستی همون دوربین رو یاد بگیرین

      0
      0

درج نظرات: